Gå til innhold

Lysebakkens nye "tale"

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er det først og fremst Raundalen-utvalget som sier noe om at barnets utvikling må gå foran det biologiske prinsipp og jeg er helt enig.

Barnet må ALLTID komme først! Og når foreldrene ikke klarer sin oppgave som foreldre så må andre gå inn å ta over. Man kan ikke risikere barns vel og vel fordi man syns synd på foreldrene. Det handler alltid om barna og slik skal det være!

Skrevet

Hvis Barnevernet alltid klarte å sette seg inn i barnas posisjon på en reell måte, så... Men ofte bare innbiller de seg at de ser tingene med barnets øyne. Det er forskjell på å ønske å se ting med barnets øyne, og å faktisk gjøre det!

Skrevet

Alt det pisspreiket den mannen kan komme med...

Selv jobber han lange dager..... er vi så sikre på at han er skikket til å være far?

Ja -han har hatt pappapermisjonen sin.. men er 12 uker nok til å knytte en relasjon som skal vare livet ut??

Det som irriterer meg er at det i enkelte saker hos barnevernet virker som om det er en prinsippsak. Ungene skal ikke tilbake til foreldrene samme f...

Det virker som et nederlag for barnevernet å "tilbakelevere" barna til de biologiske foreldrene, for da ha barnevernet innrømmet en feil...

Hvorfor ikke prøve å veilede foreldrene først før en tar ungene fra dem?

Det skjer ikke her hvor jeg bor...

Sier ikke at barnevernet ALLTID gjør en dårlig jobb, men de er bare mennesker og kan gjøre feil som alle andre, men når en gjør en feil, må en være mann nok til å innrømmme det...

Skrevet

Det irriterer meg at så mange fæle mennesker som har mer enn nok med seg sjæl og sine egne problemer absolutt skal sette unger til verden. Barnevernet fjerner for Få barn, ikke for mange, og de gjør det for seint, fordi foreldrene til nå har hatt mer rettigheter enn de burde ha hatt (nettopp pga deres biologiske tilknytning til ungene). Spør barna som barnevernet har omplassert/funnet fosterhjem til om det skjedde for tidlig eller for seint og om det skjedde på tvers av det som var deres eget beste? Da vil du få til svar at de alle som en syns livet deres ble dårligere fordi det tok sånn tid før de fikk hjelp.

Skrevet

Det irriterer meg at så mange fæle mennesker som har mer enn nok med seg sjæl og sine egne problemer absolutt skal sette unger til verden. Barnevernet fjerner for Få barn, ikke for mange, og de gjør det for seint, fordi foreldrene til nå har hatt mer rettigheter enn de burde ha hatt (nettopp pga deres biologiske tilknytning til ungene). Spør barna som barnevernet har omplassert/funnet fosterhjem til om det skjedde for tidlig eller for seint og om det skjedde på tvers av det som var deres eget beste? Da vil du få til svar at de alle som en syns livet deres ble dårligere fordi det tok sånn tid før de fikk hjelp.

Kan ikke si meg enig med deg..

I media har det til stadigheter dukket opp artikler om barnevernet i Stavanger...

I ene saken; såkalte Tyrkiasaken, har barnevernet reist til Tyrkia sammen med fosterforeldrene for å kidnappe to gutter fra sine biologiske foreldre, for så å levere guttene til fosterforeldrene hvor fosterfar er tidligere dømt for utuktig omgang med mindreårige jenter...

Trenger jeg å si noe mer???

Skrevet

I media har det til stadigheter dukket opp artikler om barnevernet i Stavanger...

I ene saken; såkalte Tyrkiasaken, har barnevernet reist til Tyrkia sammen med fosterforeldrene for å kidnappe to gutter fra sine biologiske foreldre, for så å levere guttene til fosterforeldrene hvor fosterfar er tidligere dømt for utuktig omgang med mindreårige jenter...

å ta debatten ned på enkeltsak-nivå er aldri en god måte å debbatere på. Ditt eksempel blir som å si at vi burde avskaffe kriminalomsorgen fordi en mann fra Sotra ble uskyldig dømt til fengsel.

Du ser at den henger ikke på greip?

Skrevet

De gangene Barnevernet har blitt endret, har det vært på grunn av mange som fortalte om "enkeltsaker". Det var slik man fikk Fylkesnemnda, og slik man fikk barnesakkyndig kommisjon.

Skrevet

å ta debatten ned på enkeltsak-nivå er aldri en god måte å debbatere på. Ditt eksempel blir som å si at vi burde avskaffe kriminalomsorgen fordi en mann fra Sotra ble uskyldig dømt til fengsel.

Du ser at den henger ikke på greip?

Ser den, men jeg mener at Barnevernet ikke må tro at de har hele vettet. Det har vært alt for mange saker i media om fosterbarn som er blitt misbrukt av fosterforeldre, ikke bare i Stavanger, men over hele landet. Hvor er barnas rettigheter?

Er det rett at barnevernet alltid har rett? De er da bare mennesker de også og kan gjøre feil, eller er de perfekte hele gjengen, og har alt vettet? Hvorfor skal det være umulig for barnevernet å innrømme at de har gjort en feil?

Jeg mener ikke at vi skal avskaffe barnevernet, men mener at det burde være enklere for foreldre og anke OG bli hørt...

Du har slike saker som Christoffer saken, hvor ungen burde blitt fratatt moren, før han døde... så for all del, jeg ønsker ikke at barnevernet skal avskaffes, men at de lærer at de har ikke alltid rett...

Og derfor mener jeg at det blir feil å si at "de tar for få barn, ikke for mange"

Jeg er livredd (uten grunn) for at noen som ikke liker meg skal sende bekymringsmelding til barnevernet, fordi jeg tror at barnevernet kan finne noe galt i hver en familie.... og her hvor jeg bor -Stavanger, virker det som om de prøver hva de kan for å fjerne ungene..... Kan nevne Indiasaken også, hvor tilogmed den indiske presidenten har vært involvert... Men å innrømme feil... nei, det er å tape ansikt...

Skrevet

Barnevernet er til for å hjelpe barn, og det å fjerne et barn fra en familie er noe av det siste man gjør, etter å ha prøvd mye for å hjelpe familien først. Hovedprinsippet er fremdeles at de fleste barn har det best med foreldrene sine.

Det Raundalen utvalget setter fokus på er veldig viktig. I de tilfellene der det er åpenbart at barn ikke kan bo hjemme, har foreldre i dag mulighet til å anke saken hvert eneste år. Og hver gang blir barna involvert i rettsrundene. Hvordan skal et barn klare å roe seg i en annen omsorgsbase, når de årlig blir lovet/uroet av foreldrene at de nå skal få komme hjem. Understreker at dette gjelder de mest alvorlige sakene!

Skrevet

Jeg er veldig enig med Lysbakken og Raundalenutvalget. Kjempeviktig tema.

Som ofte ellers tar Lysbakken opp problematiske og til tider upopulære temaer på en utrolig god måte. En meget god kommende leder for SV!

Gjest Antarctica
Skrevet

Det Lysbakken sier er ikke "bli som meg, eller mist barnet". Dette er jo barn som allerede er fjerna fra foreldrene pga de voksnes mangel på omsorgsevne. Det han sier er vel heller "skjerp dere, eller ikke regn med å få barnet tilbake"!

Det kan f eks bety "foreldre som er rusavhengige el lign, og som ikke slutter å ruse seg og begynner å leve slik at et barn får det godt der, må anse saken som avslutta etter færre antall år enn tidligere regler tilsa."

Ikke at flere barn enn før kommer i fosterhjem, men at flere kan føle seg trygge på at når de først er der, skal de være trygge der og forbli på ett sted hele oppveksten.

Skrevet

"Ikke at flere barn enn før kommer i fosterhjem, men at flere kan føle seg trygge på at når de først er der, skal de være trygge der og forbli på ett sted hele oppveksten."

Men dette er da ikke opp til Barnevernet? Hvis noen fosterforeldre har fått et altfor krevende barn, har man et problem. Som tradisjonelt løses med å flytte barnet et annet sted. Og noen andre løsninger ser jeg egentlig ikke? (bortsett fra å flytte barnet hjem igjen til de biologiske foreldrene).

Og at barn skal føle seg utrygge fordi foreldrene stadig anker saken... Hvis saken er så alvorlig i utgangspunktet, ser jeg ikke hvordan det skal være sjanse for at foreldrene skal få barna sine tilbake.

I de tilfeller der barna savner sine biologiske foreldre, kan det være en fordel for dem å se senere at foreldrene har gjort absolutt alt som står i deres makt for å få dem tilbake. Altså, foreldrene brydde seg om dem og ga dem ikke fra seg frivillig.

Skrevet

"Ikke at flere barn enn før kommer i fosterhjem, men at flere kan føle seg trygge på at når de først er der, skal de være trygge der og forbli på ett sted hele oppveksten."

Men dette er da ikke opp til Barnevernet? Hvis noen fosterforeldre har fått et altfor krevende barn, har man et problem. Som tradisjonelt løses med å flytte barnet et annet sted. Og noen andre løsninger ser jeg egentlig ikke? (bortsett fra å flytte barnet hjem igjen til de biologiske foreldrene).

Og at barn skal føle seg utrygge fordi foreldrene stadig anker saken... Hvis saken er så alvorlig i utgangspunktet, ser jeg ikke hvordan det skal være sjanse for at foreldrene skal få barna sine tilbake.

I de tilfeller der barna savner sine biologiske foreldre, kan det være en fordel for dem å se senere at foreldrene har gjort absolutt alt som står i deres makt for å få dem tilbake. Altså, foreldrene brydde seg om dem og ga dem ikke fra seg frivillig.

"Hvis saken er så alvorlig i utgangspunktet, ser jeg ikke hvordan det skal være sjanse for at foreldrene skal få barna sine tilbake" - eh, det er jo nettopp der det skal settes inn et arbeid.

Det biologiske prinsipp har til nå stått så sterkt at dersom barnas foreldre kunne vise til at de hadde forandra seg ( f eks slutta med rus), kunne de fortsatt prøve å få et barn tilbake 10 år etterpå. Men 10 år er jo store deler av en oppvekst! å tilbakeføres som 13-årig til en familie du ikke har vært hos siden du var 3, kan jo være kjempevanskelig!

Til det siste du sier: å holde fast ved drømmeri som at "mamma brydde seg om meg og ga meg ikke bort frivillig" er med på å skape et helt feil bilde for ungene. Da plasserer man fosterforeldre og barnevern i et fiendebilde, der mammaen er den anonyme helten som tross alt sitter der, i bakgrunnen, med et sår i hjertet, og er lei seg for å ikke ha barnet hos seg.

Det hjelper ikke barnet å tro på sånt. Det hjelper barnet å få gode svar hos trygge voksne, der det blir fortalt så mye av sannheten som det kan forholde seg til. F eks: "Mammaen din ville nok ikke at du skulle sendes til oss. Men hun kunne ikke det som man må kunne for å være mamma til et barn. Derfor bor du hos meg." Så kan ungen spørre: hva hvis hun lærer seg det, da? og den voksne kan svare "hvis hun blir flink til å være mamma nå mens du fortsatt er liten, så kan det hende hun får mulighet til å prøve å være det igjen. Men hvis det tar veldig lang tid for henne å øve på det, så må du bli her. For alle vil at du skl få ha det som du er vant til og slippe mange flyttinger."

Skrevet

"Det hjelper ikke barnet å tro på sånt."

Kjenner du alle foreldrene som er fratatt barna sine? Til og med noen "respekterte" personer i samfunnet mener at for mange familier er blitt revet i stykker av Barnevernet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...