Gå til innhold

Hvorfor sender også tannleger..

Anbefalte innlegg

Skrevet

ut melding til bv om ikke barn møter opp til timer?

jeg har lest at det kan skje, men hvorfor? Er dette pga hull som kan oppstå, men ikke blir gjort noe med, som igjen er skadelig, eller er jeg på jordet nå? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tannleger har, med tanke på seksuelle overgrep, meldeplikt til bv på lik linje med annet helsepersonell. Tannleger har også, sammen med alt annet helsepersonell, plikt til å påse at barn får den helsemessige oppfølging som barn trenger og har krav på.

Følger ikke foreldrene opp så er det enten fordi de ikke gidder eller fordi de har noe å skjule. Begge deler er like bekymringsverdig og ta kan en tannlege melde sin bekymring til bv.

Skrevet

Okay. Nå forstår jeg..

Men, om det er slik at barnet ikke vil til tannlegen?

Tannlegen sender uansett, og bv undersøker, og om det ikke er noe de skjuler, hva skjer videre? Barnet må du jo uansett til tannlegen?

Skrevet

Okay. Nå forstår jeg..

Men, om det er slik at barnet ikke vil til tannlegen?

Tannlegen sender uansett, og bv undersøker, og om det ikke er noe de skjuler, hva skjer videre? Barnet må du jo uansett til tannlegen?

å få barn til å gjøre ting som de kanskje ikke vil, men som likevel er nødvendig er vår jobb som foreldre. Vi må lære barna våre å gjøre ganske mange ting som de ikke vil fordi de er viktige ting å gjøre og fordi vi vet om konsekvensene ved å ikke gjøre dem. Som feks. å ikke gå til tannlegen. Vi voksne vet at det kan få store konsekvenser om man aldri går til tannlegen og da er det vår plikt å lære barna viktighet om tannhelse og om å besøke tannlegen.

Man skal ikke tvinge barn med makt til å gape opp munnen. Det er det ingen som ønsker da noe slikt vil kunne få uheldige konsekvenser for barnet (eks. tannlegeskrekk). Men vi kan ta barnet med til tannlegen, sitte i stolen, lese bøker om tannlegen, vi kan ta barnet med når vi selv skal til tannlegen osv. Og på den måten ufarliggjøre tannlegen og få barnet til å skjønne at tannlegen er noen man besøker selv om det ikke alltid er like gøy.

Besøker man aldri tannlegen og heller ikke tar kontakt så kan ikke tannlegen vite hva som er årsaken og tannlegen kan da melde sin bekymring til rette instans, som da er barnevernet. Har man ingenting å skjule så har man likevel ikke gjort jobben sin som mamma og pappa ved å ta barnet med til tannlegen.

Det beste er å ta barnet med til tannlegen. Da har man sitt på det tørre, både med tanke på tenner og bv ;)

Skrevet

Ok! Takk for gode svar! :D

Ikke dårlig å bli litt smartere.

Skrevet

Ok! Takk for gode svar! :D

Ikke dårlig å bli litt smartere.

Bare hyggelig :D

Ha en fin kveld!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...