Gå til innhold

3-delt turnus, hvordan er det?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er alenemor og drømmer om en utdanning hvor de fleste jobbene jeg ser utlyst har tredelt turnus. Noen som har erfaring med det? Hvordan ser en typisk arbeidsuke/måned ut? Hvor mange nattevakter, helger osv? Kan man tilpasse det på noe vis, f.eks si at man jobber nattevakter flere ganger i en uke i stedet for 2 i uka e.l ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er helt grønn på det her jeg, men er det da sånn at man jobber:

en dag - dag

neste dag - kveld

neste dag - natt

og så på nytt igjen?

og så hver tredje helg- dag eller kveld eller går det også på skift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg jobbet 3 delt turnus, hadde jeg en uke med dagvakter , en med kveld og 1/2 uke med natt, så var det fri i 1 uke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uni kum

3-delt turnus er hat! Turnus er hat. Jeg vil ha en 8-16 jobb. La meg bestå og få jobben jeg utdanner meg til, væææææær såååå snillllllll!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Jada, vet det ikke skal skrives sånn, men det er et instendig ønske skrevet muntlig... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 delt turnus er vel ikke akkurat så veldig greit når en er alenemor, såfremt du ikke har en ex som er fleksibel og dere kan bytte på når dere har ungene iforhold til din turnus.

 

Min mann og hans ex har begge turnus, han gikk over til å bare jobbe natt siden han ikke klarte å snu døgnet så ofte og mye som han måtte når han jobbet 3delt. De jobber forskjellige steder men veldig forskjell på hvordan turnusene er. Hun har en fridag her og der, men ikke noe system. Jeg blir ikke klok på når hun jobber og ikke jobber, prøver siden vi har unger her når hun jobber osv.

Hans turnus var også ett lite sammensurium, men det var litt systematikk på den. Fire uker var ulike, men så startet de på nytt igjen slik at det ble litt orden på det. Han jobbet helg hver 3 uke.

Ingen av de har mulighet til å få turnusen litt tilpasset deres behov, eller min mann fikk gå over til bare natt istede for 3delt.

 

Han jobbet ett annet sted tidligere, der fikk han muligheten til å få tilpasset den. Han jobbet mye den uka han ikke hadde ungene, og hadde de fleste fridagene sine den uka ungene var her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig forskjellig hvordan dette legges opp fra arbeidssted til arbeidssted altså.

 

Da mannen min jobbet tredelt turnus jobbet han fem dagvakter, 4 kveldsvakter også 4 netter, før han fjerde uken hadde dagvakter igjen. Han jobbet ikke helg.

 

Ei venninne jeg har har en turnus som strekker seg over 6 uker før den starter på nytt igjen, hun jobber hver tredje helg. Hun har to runder med nattevakter på en turnus og da kommer de etter hverandre. Det er fordi det ikke er bra med for mange omstillinger fra dag til natt på kort tid.

 

Noen mennesker takler slike turnuser bra, men veldig mange blir fryktelig slitne av det. Mannen min måtte slutte med det siden han aldri klarte sove nok på dagen etter en nattevakt. Han sov kanskje fra 8 til 13 også klarte han ikke sove mer, det blir for lite i flere dager etter hverandre.. Han slet med både magen, søvnen, hodepine, blødde lett neseblod og ble generelt i dårlig form av nattejobbingen. Kroppen hans taklet dårlig den snuingen av døgnet hver fjerde uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber 3- delt turnus og synes det er knall! Får mye mer fritid enn med en 9-16 jobb! Jeg har nattevakts helg (hver 3. helg) + noen få til på min turnus, resten er jevnt fordelt med D og A vakter.... Har mye fri innimellom og synes det er greit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår turnus strekker seg over 11 uker. Vi jobber hver 3.helg PLUSS en ekstrahelg som er en nattevaktshelg (tre netter på rad) Ellers er turnusen en salig blanding av natt, dag og aftenvakter uten noe som helst system. jobber bare 85% stilling, men pga ekstremt arbeidspress, ansvar og tempo i tillegg til å ikke ha noen døgnrytme makter jeg ikke jobbe større stillingsandel.

Jeg vil tro at det er veldig vanskelig å kombinere tredelt turnus med alenemortilværelsen. Det er vanskelig for to voksne med to barn i barnehagen, da mannen reiser/jobber seinvakter også. Vi hadde ikke fått det til å gå rundt uten besteforledre som stiller opp når det kniper..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike turnuser varierer jo stort utifra hvem som har laget den..... Det kreves faktisk litt talent for å lage en bra turnus alle er fornøyd med.

Nå jobber jeg natt, men jobbet tidligere jobbet jeg 3 delt. Hadde en ganske fin turnus, var ca 1-2 kveldsvakter i uken, samt i helgene. Syns det funket ganske greit

 

Nattevakt turnusen min er helt håpløs, men nå har de lagd en ny en som for meg som kommer til å funke mye bedre. Så i stor grad handler det om hvordan arbeidsplassen legger opp til slikt.

 

Jeg vet og at noen alenemødre har fått tillrettelagt sin turnus (ønsketurnus) rundt samvær slik at ting skal gå opp.

Men i utganskpunktet høres turnusarbeid og alenemor tilværelsen litt vel krevende ut i mine ører.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...