Anonym bruker Skrevet 6. februar 2012 #1 Skrevet 6. februar 2012 Hei. Er som sagt i min første permisjon. Den slutter 2 uker før jeg må gå inn i neste permisjon.skal jeg da jobbe i 2 uker for å så gå ut i permisjon eller burde jeg starte neste permisjon 5 uker før termindatoen (isteden for 3) slik at jeg går rett ifra nåværende permisjon og til neste permisjon? Har 80 % foreldrepenger nå. Hvordan blir beregningsgrunnlaget da? jeg vet ikke om jeg burde velge 100% eller 80% neste permisjon da det er på tide å søke snart.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2012 #2 Skrevet 6. februar 2012 Tror dessverre ikke at du har krav på noe
Gjest Alimka Skrevet 6. februar 2012 #3 Skrevet 6. februar 2012 I utgangspunktet skal du jobbe de to ukene ja Går det an å velge å starte permisjonen tidligere? Da får du vel evt. mindre tid med babyen når den er utenfor magen? (Det er jo dumt...). Noe helt annet er jo hvor hensiktsmessig det er å jobbe i to uker...blir antakelig en litt kunstig situasjon, det er jo bare en skikkelig transportetappe for deg. Kan du ta ferie? Ellers kan det jo være du er såpass sliten da (8 måneder på vei og en ca. 1åring) at sykemelding kan bli aktuelt for de to ukene. Permisjonspengene du får i nåværende permisjon utgjør grunnlaget for hva du får i neste permisjon. Du bør vel regne litt på det - har du 80 % dekning nå og velger 80 % neste gang også vil du få 80% av 80% lønn i neste permisjon, og det er nokså mye mindre enn 100 %. Så må man selvsagt se det opp mot hva som er praktisk. Jeg synes mors permisjon blir veldig kort når man velger 100 %... en løsning er jo ulønna perm, men da bør man spare til det. Og om du skulle bli syk, bli utsatt for en ulykke etc. mens du er i ulønna perm har du lite rettigheter ift. sykepenger. Er man i betalt permisjon er man pr. definisjon i jobb, og har alle rettigheter. Kanskje krisemaksimering, men jeg syns det var en trygghet og valgte derfor 80 % og heller lenger betalt permisjon med barnet mitt. Da hadde jeg betalt perm (inkl. ferie) til hun var nesten 11 mnd.
soleia Skrevet 6. februar 2012 #4 Skrevet 6. februar 2012 Du kan starte permisjonen tidlegare, men då misser du tid med barnet. Kan hende vil det og vere økonomisk lønnsomt å jobbe desse vekene, sidan du har 80% utbetaling i den noverande permisjonen. Utgangspunktet for den nye permisjonen skal vere lønna du har i det tidspunktet den nye permisjonen startar, men det vert gjort etter skjøn slik eg forstår det (i den grad det let seg forstå..) Her er frå NAV sine sider: Utgangspunktet for beregningen av foreldrepenger er den inntekten du faktisk har når stønadsperioden din starter. NAV skal sammenligne denne inntekten med gjennomsnittet av den pensjonsgivende inntekten din de tre siste årene. Ved å legge vekt på opplysninger om arbeidssituasjonen din på det tidspunktet foreldrepenger skal utbetales fra, vurderer NAV om den nåværende inntekten eller gjennomsnittet av den pensjonsgivende inntekten de tre siste årene skal legges til grunn ved fastsettelsen av grunnlaget for beregningen av foreldrepengene. Lukke til med to tette!
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2012 #5 Skrevet 7. februar 2012 Har du fast jobb og jobber minst en dag før ny permisjon får du den lønnen som grunnlag for ny permisjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå