Gå til innhold

Nav/foreldrepengespørsmål..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper jeg klarer å forklare meg og håper noen vet svaret =)

Jeg har lett og lest litt, men er litt utålmodig og lite flink til å google/lese regler/paragrafer o.l.

Jeg er i ulønnet perm akkurat nå. Begynner straks å jobbe. Jeg skal ha 20% perm fra min faste stilling (kortere arbeidsdager en periode).

HVIS jeg blir gravid på nytt, så vet jeg at jeg må ha jobbet minst 6 av de siste 10 månedene, så den er grei.

Det jeg lurer på er: Hvordan er det med den delen jeg har perm fra? Hvor lenge må jeg evt jobbe den delen også for å få utbetalt max foreldrepenger igjen neste gang? Må jeg jobbe fullt i de 6 månedene? Holder det med f.eks 3 av de månedene? Eller 1? Skjønner noen spørsmålet?

(Det er kanskje vesentlig å nevne at arbeidsgiver betaler meg direkte, ikke NAV).

På forhånd takk til den/de som måtte ha et fornuftig svar =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du har fast stilling holder det at du jobber i 4 uker i full stilling for at du skal få full lønn som grunnlag for foreldrepengene.. Er det et vikariat kan du risikere at de regener et gjennomsnitt over flere måneder om du har variabel inntekt.. Husk at om du blir sykemeldt før du får jobbet i full stilling så får du ikke med deg stillingsøkningen for mer enn den prosenten du jobber (om du f.eks er deltidssykemeldt..). Er du 100% sykemeldt får du ikke med deg stillingsøkningen i det hele tatt..

Skrevet

Du må ha begynt å arbeide 100% i minst en dag. For det er dette du spør om, sant? Når du bør gå opp til 100% stilling så du får max av fp? Det er lønnen du har på permisjonstidspunktet som er avgjørende. Men obs: Du må ha FYSISK vært på jobb minst en dag. Går du opp til 100% og blir sykmeldt samme dag/ eller er sykmeldt på forhånd vil du kun få for 80% stillingen din.

Du kan forresten spørre på Facebook, der er en egen side ang foreldrepenger, der eksperter på området svarer daglig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...