Anonym bruker Skrevet 6. februar 2012 #1 Skrevet 6. februar 2012 Skal skrive en større oppgave, og for å heve oppgaven skal vi ha med et litt mer faglig (akademisk) språk. Sitter nå å lager en liste over "fagutrykk" jeg kan bruke i oppgaven. Noen som vil hjelpe meg?? Kom gjerne med betydningen også
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2012 #2 Skrevet 6. februar 2012 Kanskje lurt å ha med hvilket fag (mange utrykk betyr ulike ting innenfor ulike fagområder) og hva teksten omhandler.
Aliniane Skrevet 6. februar 2012 #3 Skrevet 6. februar 2012 Da er det kanskje en fordel å si hvilket fag eller hvilken fagretning det gjelder?
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2012 #4 Skrevet 6. februar 2012 Jeg tenker generelle utrykk. Utrykkene må nødvendigvis ikke tilfalle fagretningen. f.eks ordet adekvat. (men studieretningen er sykepleie, om det skulle spille noen rolle)
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2012 #5 Skrevet 6. februar 2012 Ikke gjør det så avansert bare for å gjøre det. Tips fra lærer, som har lest mange merkelige ord som har blitt benyttet helt feil:)
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2012 #6 Skrevet 6. februar 2012 Jeg tenker generelle utrykk. Utrykkene må nødvendigvis ikke tilfalle fagretningen. f.eks ordet adekvat. (men studieretningen er sykepleie, om det skulle spille noen rolle) Det er alltid lurt å begrense bruken av akademiske ord til fagterm og til der det er høyst nødvendig. Det vises godt at man bruker slike ord kun for "show off" når man bruker det der man likegjerne kan benytte "brukervennlige" ord.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2012 #7 Skrevet 6. februar 2012 I denne oppgvaven har vår lærer spesifisert at vi må ha et mer akademisk språk, med en del fagutrykk. Jeg skriver veldig "folkelig" av meg, derfor trenger jeg å utvide vokabularet mitt litt mer med et mer akademisk preg.
Cimorene Skrevet 6. februar 2012 #8 Skrevet 6. februar 2012 Bare pass på at språket ikke blir for muntlig (atte, sånn, liksom) og ikke vær for bastante i utsagn (skyldes vs kan skyldes) da mange faktorer spiller inn (spes i sykepleie som omhandler mennesker). Oppgi kilder korrekt, se over for 'slurvefeil' (kommafeil, skrivefeil etc). Les gjerne i fagbøker for å få et inntrykk av 'akademisk' språk.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2012 #9 Skrevet 6. februar 2012 Skriver du bachelor på HSH? Høres akkurat ut som min veileder ser du
Gjest sug lut Skrevet 6. februar 2012 #10 Skrevet 6. februar 2012 Skal det funke må det være ord og uttrykksformer som er en integrert del av ditt språklige register, ikke ord som er klistret utenpå. Du må altså vite hva de betyr og i tillegg vite hvordan de naturlig brukes i konteksten. Dette tilegner du deg best gjennom å lese mye faglitteratur på det aktuelle området, hvilket du jo må gjøre uansett for å skrive en oppgave. Det gjelder å lese med en språklig våkenhet, rett og slett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå