JA1977 Skrevet 6. februar 2012 #1 Skrevet 6. februar 2012 Fortvilet huseier hva skall man gjøre når leieboeren ikke betaler og ikke føler opp reglene som ble er i leiekontrakten . og du må gå den tunge vei til Tvangsutkastes av personen Det finnes mye regler som beskytter leieboeren men lite regler som beskytter Huseier . Du kan jo ikke kaste han ut som huseier heller det er ikke lov etter loven. men det er lov som leieboer å bo der slev om man ikke betaler for seg og bryter nesten alle regler som er i kontrakten Og det er du som huseier som sitter i gjenn med regninga og deposetume dekker jo nesten ikke oppusinga og gebyre på Tvangutkastes som politiet skall ha. Det se ut som om leiekontrakten bare verner om leietaker . Hjelp !!!!! Leieboeren min har ikke betal på 4 moder og fester og styer på slik at nabo leietakern flyttet ut . lukter fyll og røyk i huele huse jeg holder ikke ut . poletie komer og sier til han motte bare dempe seg så drar de bare ... og han har ikke noen andre plaser å bo så for jeg ikke heller Tvangsutkastes ingen som vil ha han ..
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2012 #2 Skrevet 6. februar 2012 Ta kontakt med namsmannen, så hjelper de deg med å inndrive leie og få leietakeren ut. De har jo faktisk skrevet under på en gyldig kontrakt og hvis man ikke følger den har det juridiske konsekvenser.
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 6. februar 2012 #3 Skrevet 6. februar 2012 Du kan begjære leieboer tvangsutkastet og da er det namsmannen som skal sørge for dette. Om leietager ikke har noe husvære så er det kommunen som skal sørge for dette (det vil også stå i skriver som leietager vil motta fra Namsmannen om begjæring om utkastelse). Det er en tidkrevende prosess. Ta kontakt med huseiernes landsforbund (er det ikke det det heter?) for råd og veiledning.
JA1977 Skrevet 6. februar 2012 Forfatter #4 Skrevet 6. februar 2012 (endret) Jeg er medlem der jeg har også tatt kontakt med namsmannen der i skrive sies det at han skall være ut til 21/2-2012 når det gjeller å kreve inn penge så kan jeg trur jeg har tapt de kan jeg ikke andmelle person for tyveri ? eller svindel ? så at ikke noen andre huseier går på denne some personen ? Det er så sterkt Retts verk runt leieboeren ... har nesten ikke lov til å gjøre noen ting .... men viss du går på en butikk tar ut varer og siker av så blir du dømt for tyveri ...... Endret 6. februar 2012 av JA1977
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 6. februar 2012 #5 Skrevet 6. februar 2012 Jeg er medlem der jeg har også tatt kontakt med namsmannen der i skrive sies det at han skall være ut til 21/2-2012 når det gjeller å kreve inn penge så kan jeg trur jeg har tapt de kan jeg ikke andmelle person for tyveri ? eller svindel ? så at ikke noen andre huseier går på denne some personen ? Det er så sterkt Retts verk runt leieboeren ... har nesten ikke lov til å gjøre noen ting .... men viss du går på en butikk tar ut varer og siker av så blir du dømt for tyveri ...... Jeg tror (vet altså ikke med 100% sikkerhet) at du også via Namsmannen kan ta utestående husleie til forliksrådet for å begjære at leierager betaler. Hør med Namsmannen om hva han/hun kan gjøre ang. dette. Tyveri og svindel omfatter ikke utestående husleie.
JA1977 Skrevet 6. februar 2012 Forfatter #6 Skrevet 6. februar 2012 da var det påan i gjenn bråk fyll og røking .grrrrrr. er det noen som har tips er desperat går på veggan snart ... ja vet at jeg kan ringe poleti men de kommer bare å gjer en advasel så drar de i gjenn..........
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2012 #7 Skrevet 7. februar 2012 Da kan dere si opp leietakeren med begrunnelse at dere skal pusse opp og bruke selv. Når dere har pussa opp, så kommer dere frem til at dere ikke skal bruke selv likevel, og leie ut.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2012 #8 Skrevet 7. februar 2012 Ikke for å være kritisk, men jeg synes innlegget ditt var forferdelig skrevet, så jeg skummet meg gjennom det. Svarer kanskje ikke helt konkret, men det får være konsekvensen av å legge ut nesten uleselige innlegg Vi har kastet ut en leieboer som ikke betalte leie og som i tillegg brøt punkter i kontrakten som "stilletid" og røyking inne. 2 uker etter husleien var forfalt, sendte advokat (gjennom Huseiernes landsforbund) varsel om oppsigelse. 2 uker etter det ble saken sendt til Namsfogden og 2 uker etter det fikk leieboeren varsel om at innen 2 uker ville Namsfogd og låsesmed stå på døra. Som sagt, så gjort. Problem borte (bortsett fra at han skyldte oss 22 000, etter depositumet var tatt skyldte han oss 12 000) og det er penger vi aldri får igjen. Vi leide ut på nytt, denne gangen krevde vi referanser fra arbeidsgiver. Det flyttet inn en kjekk familie som har bodd her i snart 4 år, hyggelige folk som alltid betaler i tide og som gir beskjed før fester. Og det har vel bare vært 4 fester på disse årene, 2 av dem var vi med på
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2012 #9 Skrevet 8. februar 2012 Et tips til å å en leitaker ut: si at dere skal bruke leiligheten selv. Vips så er problemet løst. Da må han flytte. Hadde dere sagt dette for 3 mnd siden og han ikke betalt på 3 mnd måtte dere gått igjennom banken dep. pengene stod i og vist til at han ikke har betalt og dette kan jo banken se(på manglende overføringer), så kunne depositumet dekket manglende betalinger. Etter 3 mnd kunne dere byttet lås på døren.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2012 #10 Skrevet 8. februar 2012 Et tips til å å en leitaker ut: si at dere skal bruke leiligheten selv. Vips så er problemet løst. Da må han flytte. Hadde dere sagt dette for 3 mnd siden og han ikke betalt på 3 mnd måtte dere gått igjennom banken dep. pengene stod i og vist til at han ikke har betalt og dette kan jo banken se(på manglende overføringer), så kunne depositumet dekket manglende betalinger. Etter 3 mnd kunne dere byttet lås på døren. Problemet med det er at om leietager følger med og ser at HI leier ut leiligheten på nytt så kan leietager hevde ugyldig oppsigelse og vi da ha rett på å flytte inn igjen ettersom HI har gitt falsk oppsigelsesgrunn.
Skylander Skrevet 8. februar 2012 #11 Skrevet 8. februar 2012 https://www.politi.no/tjenester/tvangsfullbyrdelse/krav_pa_annet_enn_penger/fravikelse_utkastelse/Tema_121.xml
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2012 #12 Skrevet 8. februar 2012 Et tips til å å en leitaker ut: si at dere skal bruke leiligheten selv. Vips så er problemet løst. Da må han flytte. Hadde dere sagt dette for 3 mnd siden og han ikke betalt på 3 mnd måtte dere gått igjennom banken dep. pengene stod i og vist til at han ikke har betalt og dette kan jo banken se(på manglende overføringer), så kunne depositumet dekket manglende betalinger. Etter 3 mnd kunne dere byttet lås på døren. Problemet med det er at om leietager følger med og ser at HI leier ut leiligheten på nytt så kan leietager hevde ugyldig oppsigelse og vi da ha rett på å flytte inn igjen ettersom HI har gitt falsk oppsigelsesgrunn. Da er det bare å bruke leiligheten selv noen mnd. Leitakeren i dette tilfellet virker altfor dum til å følge med på en slik ting i flere mnd. Jeg hadde "fryst" leiligheten i 6 mnd og så leid ut på nytt. De får jo større tap ved å gå denne veien, enn å la leiligheten stå tom noen mnd vis de hadde valgt å gå for "vi skal bruke leiligheten selv metoden". Den brukes jo hyppig av huseiere som ikke er fornøyd. Den er diskre og enkel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå