Gå til innhold

Lykkelig og vellykket med ferdigpizza

Anbefalte innlegg

Gjest sug lut
Skrevet

Rema sine ferske pizzaer - med to for tredve for taco-varianten, hurra - er def lykkeliggjørende. Sju min i stekeovnen, mange minutters lykke, og jeg deler ikke med noen, faktisk. Selv om jeg ellers er både snill og grei, og egentlig lager mat fra bunnen. Men billig lykke? Ja takk.

Videoannonse
Annonse
Gjest Siklerotte
Skrevet

Ja, takk. Litt mer fristende enn kjedelig laks og grønnsaker. Billig lykke er bra.

Gjest sug lut
Skrevet

Klart man skal gjøre laksegreia med innlevelse også, det skal jeg i morra, faktisk - laks og asparges og spinat. Men det er bare godt, pizza er lykke.

Gjest Siklerotte
Skrevet

Sunne ting har en tendens til å ikke nå opp til usunne, dessverre. I dag har jeg derimot lagd tidenes tomatsuppe. Den var så god at jeg til og med spiste to fulle skåler. Bare å be om oppskrift.

Gjest Siklerotte
Skrevet

Ber.

OK, du skal få, siden du ber så pent.

Finhakk en gul løk (mellomstor), en kvart chilli (eller mer, hvis du vil ha det mer spicy), en rød paprika, to/tre fedd hvitløk + to gulrøtter. Surr det i masse olivenolje. Man kan selvsagt ta det i foodprocessor etterpå, men jeg liker å ha hele grønnsaker, så nei.

Ca. 4 dl vann + to grønnsaksbuljong. To bokser tomater (jeg liker de som er som saus, uten noen form for klumper, og ja, man kan bruke ferske tomater, men jeg synes ikke det gir samme gode smak) + en god slump med fløte (må selvsagt til).

Smak til med salt og pepper. Strø over med fersk basilikum, parmesan og gjerne en klatt crème fraîche om du vil.

Og for de som liker kan man sikkert ha både egg, makaroni og brød ved siden av, eller kjøttboller for de som vil. Men det liker ikke jeg.

Kan dele soppsuppen min neste gang, den overgår alt.

Gjest sug lut
Skrevet

Den høres sykt god ut, takk for oppskrift! Jeg ville nok mosa grønnsaker, jeg liker nemlig å mose ting, haha. Særlig når jeg er våken 3, 4, 5 og deretter aldri får sove igjen.

Gjest amandine
Skrevet

Du kan godt halvsteke pizzabunner og ha klart i frysen, så lager du hjemmelaget pizza på like kort tid som Rema.. Med mindre du liker rema sin,da;-)

Gjest sug lut
Skrevet

Du kan godt halvsteke pizzabunner og ha klart i frysen, så lager du hjemmelaget pizza på like kort tid som Rema.. Med mindre du liker rema sin,da;-)

Jeg lager alltid sjøl, og det tar jo ikke lang tid og blir alltid stas - men dette her er ikke for fredagskosen, det er for herognå midt i det kaoset som er huset mitt i øyeblikket. Der bør en pizza være så ferdig som mulig, og sju min i steikeoven ticker alle boksene.
Skrevet

Siklerotta.

JATAKK til soppsuppe oppskrift. PLLLLLIIIIIS (soppsuppe er NAM!)

Gjest Siklerotte
Skrevet

Ja, soppsuppe er himmelsk! Og siden du spør så pent (og fordi jeg liker tanken på å snart kunne påta meg tittel som nettkokk) skal du få oppskrift. Må gjerne bruke masse forskjellig sopp, men kantarell og champignon er alltid enkelt å få tak i, så det ender som regel opp med det.

300 gram kantarell

300 gram champignon

2-3 fedd hvitløk

3-4 sjalottløk

en halv gulrot

1 dl hvitvin

1,5 - 2 dl kremfløte

2 ss mascrapone

1-2 ss sitronsaft

1 dl kyllingbuljong

fersk persille

1 ss mel eller annet til jevning

salt og pepper

olivenolje

smør

Hakk hvitløk, sjalottløk og gulrot og la det surre i litt olivenolje og smør. Etter en stund heller du oppi all soppen med unntak av en god neve, og lar det surre til det får en gyllen farge. Finhakk persille (ca. en halv neve) og legg det oppi i sammen med hvitvin og sitronsaft. La det stå til vinen fordamper, og av erfaring bør man følge godt med, ting skjer fort. Rør godt inn mel med buljongkraft og la suppen småkoke i omkring 30 minutter.

Ta hele suppen i foodprocessor til du ikke kan se hva slags grønnsaker du hadde i suppen, og hell tilbake i kjelen. Rør inn fløten og mascrapone-osten og la småkoke i om lag 10 minutter. Smak til med salt og pepper.

Stek resten av soppen gyllen i smør og strø det + persille over den ferdige suppen.

Vi spiser salat av avocado, mozarella, ruccola og tomat til (kanskje ikke så veldig tradisjonelt til soppsuppe, men veldig godt), og så spiser vi selvfølgelig hvitløksbrød, foccacia eller annet brød med masse nødvendige kalorier.

Dette må jeg nok lage til helgen, ja.

Gjest Siklerotte
Skrevet

Jeg lager alltid sjøl, og det tar jo ikke lang tid og blir alltid stas - men dette her er ikke for fredagskosen, det er for herognå midt i det kaoset som er huset mitt i øyeblikket. Der bør en pizza være så ferdig som mulig, og sju min i steikeoven ticker alle boksene.

Men jeg synes aldri at hjemmelaget pizza er så veldig godt. Det er greit, det går og det funker. Det er det. Så del den himmelske oppskriften deres da, amandine og sug lut. Det blir jo aldri så godt som jeg vil. Deigen er det viktigste, forresten.

Gjest amandine
Skrevet

Ja, soppsuppe er himmelsk! Og siden du spør så pent (og fordi jeg liker tanken på å snart kunne påta meg tittel som nettkokk) skal du få oppskrift. Må gjerne bruke masse forskjellig sopp, men kantarell og champignon er alltid enkelt å få tak i, så det ender som regel opp med det.

300 gram kantarell

300 gram champignon

2-3 fedd hvitløk

3-4 sjalottløk

en halv gulrot

1 dl hvitvin

1,5 - 2 dl kremfløte

2 ss mascrapone

1-2 ss sitronsaft

1 dl kyllingbuljong

fersk persille

1 ss mel eller annet til jevning

salt og pepper

olivenolje

smør

Hakk hvitløk, sjalottløk og gulrot og la det surre i litt olivenolje og smør. Etter en stund heller du oppi all soppen med unntak av en god neve, og lar det surre til det får en gyllen farge. Finhakk persille (ca. en halv neve) og legg det oppi i sammen med hvitvin og sitronsaft. La det stå til vinen fordamper, og av erfaring bør man følge godt med, ting skjer fort. Rør godt inn mel med buljongkraft og la suppen småkoke i omkring 30 minutter.

Ta hele suppen i foodprocessor til du ikke kan se hva slags grønnsaker du hadde i suppen, og hell tilbake i kjelen. Rør inn fløten og mascrapone-osten og la småkoke i om lag 10 minutter. Smak til med salt og pepper.

Stek resten av soppen gyllen i smør og strø det + persille over den ferdige suppen.

Vi spiser salat av avocado, mozarella, ruccola og tomat til (kanskje ikke så veldig tradisjonelt til soppsuppe, men veldig godt), og så spiser vi selvfølgelig hvitløksbrød, foccacia eller annet brød med masse nødvendige kalorier.

Dette må jeg nok lage til helgen, ja.

å takk! Dette så deilig ut! Så synd at jeg akkurat ga vekk all soppen i fryseren til naboen.. Må kanskje be om litt tilbake??
Gjest amandine
Skrevet

Kan selvfølgelig dele pizzadeigoppskrift! Føler du deg litt ekstra velfortjenende bruker du durumhvetemel tipo 00, hvis du ikke gidder det er det helt greit med vanlig.En langpanne-mengde til tynn bunn blir som følger:

2 dl vann,

20 g gjær,

ca 5 dl mel,

4 ss olivenolje

1 ts salt

Arbeid deigen godt sammen, den skal bli jevn og glatt, er den veldig klissete har du i litt mer mel. Så lar du den heve lenge, iallefall halvannen time, da skal den bli smidig og god. Jeg tar den bare ut med fingrene, synes kjevle hører pepperkaker til.. Skal den halvstekes gjelder 300 grader og et par minutter bare, eller du har på saus og fyll og steker den nede i ovnen(gjerne med pizzafunksjon) på høy temp(250) og til den er passe(ca 7 min)

Her i huset vil ingen ha klumper i sausen,så jeg kjører den glatt med stavmikseren før den går på.

Sausen er gjerne 1løk, et par fedd hvitløk, 2 bx tomat, litt tomatpuré(fres denne med løken), kanskje en buljongterning, litt dijonsennep, litt sukker, et laurbærblad(ikke glem å fiske ut) og salt, pepper, oregano, timian, rosmarin, merian og basilikum.

På toppen går kost skinke eller karbonadedeig under osten,. så litt ost av ymse slag man måtte ha, og på toppen litt basilikumblad, litt spekeskinke og noen striper parmesan.

Og så er det lørdag. Jeg pleier(akkurat nå, ingen fryser i hus blæh) å ha små halvstekte bunner og porsjonsposer med saus i fryseren, da lager du pizza raskere enn grandis.

Gjest Siklerotte
Skrevet

Jeg er fortsatt skeptisk, Amandine - men takk for oppskrift! Den ser helt lik ut som den jeg pleier, men jeg har for så vidt ikke påkostet meg durumhvete, så det kan være et alternativ. Tipo etellerannet - holder det ikke at det bare er durumhvete, da?

Men hvor lenge skal den steke hvis du ikke skal halvsteke? Bare syv minutter på 250 grader med fyll og alt? Det holder? Hvor tynn blir bunnen, blir det helt kjeks?

Sausen din høres enda bedre ut enn min, så den tar jeg med meg videre, og så topper jeg gjerne med litt mer grønnsaker og ikke kjøtt, nam!

Jeg gir deg tilbakemelding når det er forsøkt, som ikke blir før etter soppsuppen, så ha tålmodighet!

Gjest amandine
Skrevet

Tipo ett eller annet refererer til finhetsgraden, og poenget med durum kontra hvete er innholdet av gluten, du får en smidigere deig. Hvis du liker tynn og sprø bunn er dette deilig, men den blir forsåvidt sprøere og tynnere om du halvsteker bunnene bareet par minutter, også.

Gjest Siklerotte
Skrevet

Jo finere jo bedre, OK, skal huske det. Men jeg må få det inn med teskje; steke bunnene noen minutter, så ta på fyll og ost, og så steke igjen? Men hvor lenge skal de steke etterpå da, og hvor mange grader? Jeg blir så utålmodig at jeg gjerne vil ta ut ting lenge før det er ferdig, så jeg trenger å følge boken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...