LettBris Skrevet 6. februar 2012 #1 Skrevet 6. februar 2012 Sliter sånn med at storesøster her skal være baby... Som lillebror - griser med maten, tisser seg ut, kryper på gulvet og "greier ikke å gå". Hvordan har deres eldste vist "søskensjalusi" og HVORDAN har dere håndtert det? Jeg blir snart gal!
Tullsjura Skrevet 6. februar 2012 #2 Skrevet 6. februar 2012 Vår gutt er nå 3,5 år å trasser forferdelig + at han har en lillebror på 8mnd som begynner å kreve litt mer, tar lekene kommer seg trundt på gulvet etc. Så her er det trass og litt sjalusi blandet sammen.. jeii..! Han er veldig glad i lillebror, "han er baaare min lillebor" Men, han tar sjalusien ut på meg, han kan finne på å slå, klype og knipse meg, slå seg vrang å nekte å gjøre som vi sier. Han savner nokk litt alene tid, så dette prøver vi som best å få til. Av og til vil han ha hjelp til å kle på seg, eller at jeg skal bære han som en liten baby. så av og til må han bare få låv å vær liten. Når lillebror spiser kveldsgrøt får også storebrot grøt. Men vi har heldigvis ikke blitt plaget med at han tisser seg ut. Her er det : "fiss, lillebror tissa i bleien, bæære babyan tisser i bleien" eller "mamma han lillebror må jo bæsj i doen!!" Jeg bare trøster meg med at det kommer til å gå over. Tar en dag om gangen. Men noen dager er helt ekstreme, så skjønner godt at du blir gal. for det blir jeg også til tider. Skulle ønske man kunne synke ned på deres nivå av og til, bare sette seg ned å hyle og skrike, kaste leker i veggen etc å vi prøver som sakt å ha litt alenetid sammen, både med mamma og pappa. Vi bruker ganske lang tid på kveldene oppe på rommet, med å lese bok å studere globusen hans, snakker om hva vi har gjort i dag å hva vi skal gjøre i morgen. Dette tror jeg han liker veldig godt. Han bruker også å få være med min mamma og pappa på hyttetur noen helger, uten lillebror å dette tror jeg han syns er veldig artig! da får han være midtpungt hele helga
Gjest Sekretøsa Skrevet 6. februar 2012 #3 Skrevet 6. februar 2012 Nå var heldigvis ikke min eldste sånn, takk og lov (hun er krevende nok i utgangspunktet) men jeg tror jeg fikk avverget mye ved å vie henne MYE oppmerksomhet. Nå bidro lillebrors søvnmønster til at dette var mulig, han sov jo støtt. Så vi hadde jentemiddager på gulvet de dagene mannen jobbet sent. Da hadde vi piknik og latet som at vi var ute å grilla Gjorde et stooort nummer utav at hun som var så stor kunne bli med på det, mens lillebror lå å sov. Andre ettermiddager hadde vi jentekveld med popcorn, saft og en film, for det var jo lillebror altfor liten til å være med på Hun var også kjempeflink med lillebror, hjalp til å skifte bleier, ga mat osv. Hele tiden med "siden DU er så stor, og lillebror så liten, så får du lov til....." På den måten tror jeg hun følte seg veldig stor
Mamma i vinden Skrevet 6. februar 2012 #4 Skrevet 6. februar 2012 Tror også alenetid er viktig. Vår eldste var bare 20 mnd da han ble storebror og babyen sov masse, så han fikk nesten mer oppmerksomhet enn før siden vi plutselug hadde så god tid. Ingen jobb og ingen bekkenløsning. :-) ingen sjalusi i det hele. Men har merket at han av og til trenger å være alene med mor, uten lillesøster. Snart 6 år nå. Og har nok litt behov for å bare være seg, og ikke Den store. Så mitt beste tips er å la storesøster få bare være seg selv litt, og ikke bare storesøster. Da slipper hun å leke baby for å få oppmerksomhet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå