Gå til innhold

31 uker, Premature rier og konstante kynnere - noen andre?


turbooglykkelig

Anbefalte innlegg

Siste uken har jeg hatt to runder med rier, den første gangen tilbragte jeg noen timer på føden. I går roet det seg etter et langt bad og et par timer med pusting under dyna. Dette er mitt 3. barn, og 6. svangerskap så jeg vet at mye kynnere er vanlig. Men jeg er utvilsomt redd for å føde tidlig, samtidig som dette kan se ut til å bli en laaaaang og slitsom periode dersom jeg går til termin, eller tom. over termin! Da jeg var på føden for en uke siden, var jeg fremdeles ganske umoden og bare 1-2 cm åpning. Og ingen vet jo om jeg som "erfaren fødende" kanskje hadde litt åpning før de første riene startet.

 

Har noen andre opplevd det? Kjenner at jeg så gjerne ønsker meg et svar på om jeg skal forberede meg på prematur fødsel eller ikke... Dagene blir lange med kynnere hele tiden, og tross alt 60 dager til termin!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei :)

 

Jeg kan desverre ikke si annet, en at vi er litt i samme båt...

Har selv 58dager igjen til termin, og har slitt med mye kynnere dette svangerskapet (1. gangs)

Nå de siste ukene har det slått litt over i rier, og har måtte tilbringe noe overnatting på sykehus for å stoppe det. Livmorhalsen har beg. å modnes, men heldigvis ikke åpnet seg enda...

 

I dag ligger jeg rett ut hjemme, etter en lang natt med smertefulle kynnere -I dag er de ordentlige tak, så isolerer meg under dyna og tar det med ro :P -slitsomt!!

 

Lykke til videre, håper jr holder seg inne en stund til! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Så "ålreit" å høre at vi er flere i samme situasjon! Har du fått noen beskjed om hva du kan forvente deg? Kjenner at jeg trenger litt forberedelse om mulig, dersom det blir prematur fødsel. Mens andre synes jeg overdramatiserer... Mulig jeg gjør det, altså, men jeg er vant til full rulle med masse jobbing og 2 aktive barn. Nå er jeg sykemeldt og mannen fikser hus og unger, så jeg får litt mye tid til å tenke!

 

Jeg skal til jordmor førstkommende torsdag, så tenker jeg kommer til å be henne kjenne om jeg har modnet siden jeg var på føden sist mandag. For hvis livmorhalsen ikke er forkortet siste uken og jeg fortsatt bare har 1-2 cm, kan jeg nok klare å finne roen litt... da betyr det jo isåfall at disse kynnerne og riene ikke gjør noe annet enn å stresse meg...

 

Hvilket sykehus hører du til? Jeg skal føde på Ahus. Har de gitt deg lungemodning enda? Kjenner at det også stresser meg litt, men har forstått at det er gode grunner til ikke å gi lungemodning før det virkelig tyder på at han er på vei ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg ville bedt om å få noe riestoppende medisiner!

 

Jeg tok selv kontakt med legen i forrige svangerskap, " jeg har hatt rier" sa jeg, " og jeg har åpning,for det kan jeg kjenne"

 

Legen insisterte på at mann ikke kan kjenne om man har åpning(det kan man jo! Det trekker!) men gikk med på en undersøkelse. Som med deg, fastslo de åpning, tre cm, "men som tredjegsngsfødende er dette heeelt normalt" sa legen " du kan gå slik til langt over termin"

 

Guttungen kom i styrtfødsel fire uker før termin. Fire uker er ikke mye, men gutten hadde umodne lunger, og har slitt med astma siden det. Fødselen var ganske grei, det gikk jonsåfort, men det var like før han ble født i bilen, ikke på sykehuset, jeg rakk så vidt løpe (!!) inn på et føderom.

 

Så ta det alvorlig, be om riestoppende pg sykemelding. Preemiebarn vil man unngå, lille trenger et par mnd til inne i magen din,

 

Ta seg selv på alvor, og ikke minst ditt barns helse! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Vintersol+2!

Jeg får forholdsvis mye oppfølging både siden barn nr 2 var dysmatur til termin (vekstkontroller), og i tillegg var første fødsel svært traumatisk så jeg følges opp av Embla-teamet på Ahus. Men godt å få støtte i at dette også skal følges opp! Jordmoren min er super, så jeg skal ta en real prat med henne på torsdag. Alle jeg snakker med trøster meg med at det nok går kjempefint om han blir født nå, og det gjør det sikkert, men jeg synes allikevel at alt som kan gjøres for å unngå prematur fødsel bør gjøres...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk med rier til og fra uke 30...fødte til slutt i uke 34.. Lytt til kroppen din og ta kontakt med føden med en gang du føler at det øker på, er du tidlig nok kan riene stoppes og du rekker iallefall lungemodningssprøyter som er viktig om du føder før uke 33/34. Ta det mest mulig med ro, la mannen gjøre husarbeid, ta ungene etc. Selv om man kommer over den "kritiske" grensen for prematuritet er det ikke bare bare med en for tidlig født, og for min egen del skapte det mye bekymring og skyldfølelse i tiden etter fødsel.. Ikke slik man ønsker å tilbringe den første tiden med barnet!

 

Stol på deg selv, lytt til kroppen og krev å bli tatt på alvor er mine tips! Masse lykke til, håper den lille holder seg i magen til uke 37:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Så "ålreit" å høre at vi er flere i samme situasjon! Har du fått noen beskjed om hva du kan forvente deg? Kjenner at jeg trenger litt forberedelse om mulig, dersom det blir prematur fødsel. Mens andre synes jeg overdramatiserer... Mulig jeg gjør det, altså, men jeg er vant til full rulle med masse jobbing og 2 aktive barn. Nå er jeg sykemeldt og mannen fikser hus og unger, så jeg får litt mye tid til å tenke!

 

Jeg skal til jordmor førstkommende torsdag, så tenker jeg kommer til å be henne kjenne om jeg har modnet siden jeg var på føden sist mandag. For hvis livmorhalsen ikke er forkortet siste uken og jeg fortsatt bare har 1-2 cm, kan jeg nok klare å finne roen litt... da betyr det jo isåfall at disse kynnerne og riene ikke gjør noe annet enn å stresse meg...

 

Hvilket sykehus hører du til? Jeg skal føde på Ahus. Har de gitt deg lungemodning enda? Kjenner at det også stresser meg litt, men har forstått at det er gode grunner til ikke å gi lungemodning før det virkelig tyder på at han er på vei ut!

 

 

De har sagt at jeg skal leve som før, men ta det med ro. (f.eks kos deg på kafe, eller gå i butikken, men ikke løft på 10kg bæreposer ;) ) Ettersom det ikke er bevist at sengeleie "stopper" modning av livmorhalsen... Det kunne øke på om noen uker, men de hadde også sett kvinner med helt avflatet livmorhals tidlig gå til over termin -så vanskelig å si prognose.

Men både sambo og jeg fikk litt fart på oss mtp barnerom og elementære ting vi ønsket å ha i hus, så fikset endel denne helgen :)

 

Barn født i uke 31 og utover, med normal vekt ifh alder, uten andre med. problemstillinger ligger jo heldigvis veldig godt ann da :) Jeg går til vekstestemering m UL hver 3.uke, og i et par uker nå har de vært optimistiske.

Klarer vi å holde de inne til uke 34 vil de bli noe legen nå sist natt kalte "ukomplisert prematur"... Og det er jo positivt :)

De var i ferd med å gi meg lungemodnings sprøyter forrige uke, men riedempende begynte å virke før de kom så langt så da lot de være. -Som du sier, det er sterke sterioider, så de unngår det til det er helt nødvendig.

 

Skal selv sjekke igjen på fredag. Merker jo at jeg "kjenner litt ekstra etter" nå om dagene, men klarer ikke å slappe helt av enda.

 

Har fødeplass og oppfølging på Rikshospitalet :)

 

#2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg ville bedt om å få noe riestoppende medisiner!

 

Jeg tok selv kontakt med legen i forrige svangerskap, " jeg har hatt rier" sa jeg, " og jeg har åpning,for det kan jeg kjenne"

 

Legen insisterte på at mann ikke kan kjenne om man har åpning(det kan man jo! Det trekker!) men gikk med på en undersøkelse. Som med deg, fastslo de åpning, tre cm, "men som tredjegsngsfødende er dette heeelt normalt" sa legen " du kan gå slik til langt over

termin"

 

 

Hei kan ikke du forklare litt hva du mener når det trekker? Jeg føler det litt sånn selv, men klarer ikke sitte ord på det... Og har blitt spådd prematur fødsel...

 

Guttungen kom i styrtfødsel fire uker før termin. Fire uker er ikke mye, men gutten hadde umodne lunger, og har slitt med astma siden det. Fødselen var ganske grei, det gikk jonsåfort, men det var like før han ble født i bilen, ikke på sykehuset, jeg rakk så vidt løpe (!!) inn på et føderom.

 

Så ta det alvorlig, be om riestoppende pg sykemelding. Preemiebarn vil man unngå, lille trenger et par mnd til inne i magen din,

 

Ta seg selv på alvor, og ikke minst ditt barns helse! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, det er litt vanskelig å forklare, annet enn at det trekker der nede og inne, som om det blåser på livmortappen liksom?

 

Hvorfor har du blitt spådd prematur fødsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går tok jeg det helt easy og lå på sofaen hele dagen, og det er ingen tvil om at kroppen min roer seg når jeg tar det rolig. Mindre kynnere og mindre kraftige kynnere. Nå er det ikke så lett å ligge rett ut hver eneste dag, siden vi har to barn fra før. Men jeg tenkte ta det så rolig som mulig frem til torsdag, så blir det spennende å høre hva jordmor sier da! Skal oppdatere når jeg har vært der :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, det er litt vanskelig å forklare, annet enn at det trekker der nede og inne, som om det blåser på livmortappen liksom?

 

Hvorfor har du blitt spådd prematur fødsel?

 

Hei du, nei for jeg har nebbing... Men gyn min mener han kan komme når som helst. Min fastlege mener at jeg kan klare å gå til uke 34-35om jeg ikke står eller går mer enn jeg må. Mens sykehuset mener jeg kan gå til termin... Jeg kjenner av og til når baby sparker at det trekker litt... Men det er bare når han spenner nedover, jeg klarer heller ikke forklare det men syns det vr et greit ord å sitte på det...

Jeg har hatt småblødninger kynnere som føles som begynnende rier... Og som kommer regelmessig. Disse varer i opptill seks timer uten stopp. Mens smerter og sinnsykt nedpress.. Alle disse tingene er blitt bedre etter jeg la meg ned :( grusomt kjedelig og deprimerende.... Mens smertene er vell mye det samme enda foresten men har mye mindre kynnere:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger ikke være åpning sånn sett, for det skal kjennes litt som.. Om babyen stikker ut et sugerør og trekker inn luft.. Hehehe, når den romsterer der nede.

 

Den trekken eg snakker om kjenner jeg ellers også..

 

Jeg ble også spådd prematurfødsel med førstemann, da gikk jeg over tida ;)

Så bare gjør som du har fått beskjed om, ta det heeeelt rolig, strikk noen fine babysokker, les en god bok (lenge til du får gjort det igjen..) og send gode tanker til babyen din.

Dere klarer dere så fint begge to, ikke noe å være deprimert for.

 

Klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Time hos jordmor i dag, som forstod min bekymring fullt ut og i tillegg ble litt bekymret da lillebrors puls ikke ville roe seg under 175... Men hun ville ikke gå inn å undersøke da hun helst ville gi meg mest mulig ro der nede og hun uansett ville ha meg inn på en undersøkelse med UL. Så da bar turen nok en gang til Ahus hvor en dyktig og svært så hyggelig lege undersøkte alt som var og konkluderte med at det faktisk fortsatt ikke er noe tegn på fødsel, så jeg har nok bare maserier uten "effekt", og kan godt gå til termin. Da hadde pulsen også roet seg på rett over 150. Så da får jeg nesten bare fortsette å bosette meg i badekaret og sengen og forsøke være tålmodig. Så kanskje kroppen min også er tålmodig... Kjenner meg litt roligere nå, til tross for sterke kynnere og maserier med nedtrykk og murring i ryggen i hele dag. Kommer nok til å bli litt gal og sliten om dette skal fortsette helt til termin, men mye heller det enn å føde prematurt! Krysser fingrene!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips fra meg som også har det sånn, type siste halvdel av svangerskapet;

Siden riene ikke har effekt, er det ikke farlig å bevege seg litt! Kynnerne blir verre om du bare sitter og ligger.

 

Jeg sier ikke at du skal legge ut på joggetur, men du kan rusle litt rolig, og variere sittestillinger.

 

Siden han har undersøkt deg, og du ikke har tegn til modning eller åpning, er det jo supert! Da er det bare slitsomt, men du trenger ikke bekymre deg,

 

Vet du hvordan en kynner kjennes ut for babyen? Som en klem!

Tenk heldige babyen din som får kos og klem hele tida!;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på om jeg skal ut å gå så mye, da jeg får sykt med kynnere av en liten tur ut med søppla. Men jeg trener i basseng to ganger i uken, så får jeg igang blodomløpet litt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er på mitt 4 .svangerskap nå snart uke 32. har hatt sterke kynnere siden uke 25, ingen modning av livmorhalsen men siden jeg har hatt raske fødsler før hvor åpning skjer raskt når fødsel først setter i gang så har jeg vært sykmeldt siden uke 25 og gjør nesten ingenting enn å ligge på sofaen. I begynnelsen etter at de startet kunne jeg ikke en gang kjøre bil for kynnerene var så sterke og smertefulle at jeg enten gråt meg gjennom turen eller måtte stoppe..dette har nå roet seg ved at jeg gjør minimalt, og klarer nå liten tur i lokalbutikken. Opplever ikke at kynnerene blir bedre av å være i bevegelse og har ikke opplevd det i i tidligere svangerskap som ei over her sier.Prøvd meg med å leke litt med ungene og være litt vanlig mor og da ender det ofte med 2 dager på sofan med enda sterkere kynnere..så ikke verdt det. Ro og hvile er tingen og drikke mye. Får ikke riestoppende midler siden det ikke er modning på livmorhalsen. Var ekstra tungt de første ukene, men har nå vendt meg til tanken om at jeg må sitte på sofan i 8 uker til. Er jo fint å lese at det er andre som meg der ute...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke at du skal ut på tur;) men bare forandre stilling innimellom, variere mellom å sitte og ligge, eller ta deg en rooolig runde for å vanne blomstene etc.

 

 

Bilturer er det verste, i min erfaring.da er jeg dårlig i timesvis etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hallå!

Så "hyggelig" med en til i samme situasjon ;-) Høres kjent ut ja! Og bilkjøringen kan ta helt knekken på en optimistisk dag... Men vi har byttet bilen min i en litt større som får plass til det 3. bilsetet, hvor setene er store og litt mer "stressless-ete" enn i den forrige bilen. Så om du har romslig økonomi kan du jo bytte bil for å se om det hjelper på kynnerne, hehe!

 

Har du, eller noen andre, forresten fått noe særlig melk enda? Jeg vet det er helt normalt å kunne klemme ut en dråpe eller to såpass langt i svangerskapet, men onsdag hvor jeg våknet av vonde tak i ryggen og magen våknet jeg tidligere på natten 2 ganger av en skikkelig melkelekkasje utover hele overkroppen! Har hatt godt med melk de siste to ammerundene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... den ble sendt litt fort!

 

Har søte hatt godt med melk tidligere, men ikke slike lekkasjer før selve an ingen er godt igang... Jordmor mumlet noe om at det jo kan tyde på at noe er på vei til å skje, men de siste dagene har det vært litt roligere så jeg føler vel mindre at noe er på gang nå enn jeg hat gjort de siste ukene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...