Gå til innhold

Dette er vel omsorgssvikt?-hva ville dere gjort??

Anbefalte innlegg

Skrevet

dette gjelder noen foreldre, eller spesielt en far i barnehagen hvor vi har våre barn. I hele vinter har jeg registrert at hans datter (under 1år) har hatt på seg ekstremt lite klær når den eldre søskenen skal leveres i bhg. Denne babyen sitter i bilstol heletiden. Det er gjerne bare tynne bommulsokker og tynn lue, ikke noe dress, kanskje en tynn type jakke bare, og noen ganger har han helseteppe over magen hennes men de små tærne med de tynne bomull sokkene stikker alltid ut av stolen. Får så vondt av den stakkars lille. Ikke akkurat bra for en baby i ti minus! Barn skal jo ha dress og noe varmt på beina!! Føler meg dårlig fordi jeg burde sagt ifra men syns ikke det er så lett! Mener at de i bhg må ha sett dette men vet ikke om de har sagt noe,virker jo ikke sånn.. Faren kan forresten selv finne på å gå i bare gensern i minusgrader.. ..så hva hadde dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror jeg hadde smilt til ham neste gang mens jeg tittet på vesla oppi bilstolen og sagt; "brrrr, det så kaldt ut!!" Forhåpentligvis tar han hintet.

Skrevet

dette gjelder noen foreldre, eller spesielt en far i barnehagen hvor vi har våre barn. I hele vinter har jeg registrert at hans datter (under 1år) har hatt på seg ekstremt lite klær når den eldre søskenen skal leveres i bhg. Denne babyen sitter i bilstol heletiden. Det er gjerne bare tynne bommulsokker og tynn lue, ikke noe dress, kanskje en tynn type jakke bare, og noen ganger har han helseteppe over magen hennes men de små tærne med de tynne bomull sokkene stikker alltid ut av stolen. Får så vondt av den stakkars lille. Ikke akkurat bra for en baby i ti minus! Barn skal jo ha dress og noe varmt på beina!! Føler meg dårlig fordi jeg burde sagt ifra men syns ikke det er så lett! Mener at de i bhg må ha sett dette men vet ikke om de har sagt noe,virker jo ikke sånn.. Faren kan forresten selv finne på å gå i bare gensern i minusgrader.. ..så hva hadde dere gjort?

Omsorgssvikt vet jeg nå ikke helt om jeg vil kalle det.. Virker mer som om det er ubetenksommhet.. Pappaen er kanskje selv veldig varm av seg og tenker ikke så mye over at den lille kanskje ikke er så varm? Her ville jeg heller "veiledet" litt og kanskje sagt noe sånt som "ojda, jeg fryser og det er skikkelig kaldt ute - hun kunne sikkert hatt på seg en varm dress heller eller ihvertfall et godt tykt teppe oppå seg så ikke hun også fryser" og så ville jeg sett an reaksjonen.. Kanskje går det opp et lys for ham og han kler på henne mer...

Det er ikke noe jeg ville ringt til barnevernet for uansett så lenge det ikke er andre tegn på omsorgssvikt, er jo ikke mange minuttene man er ute i kulda og går mellom bilen og barnehagen. Om dette skulle vært nok burde man jo ringt inn alle de som bruker teppe over vogna for de KAN jo kveles inni der...... De fleste skjønner at det blir litt over the top...

Skrevet

Neida, hadde ikke tenkt på barneværnet eller noe sånnt, men får meg ikke til å si noe, føler det er så frekt.. M en vet jo at det ikke er det men folk oppfatter det kanskje som frekt om man sier sånt. Får prøve å si noe nestegang da! Men de har holdt på sånn siden hun var nyfødt egentlig, idag hadde farenpå seg vinterjakke, men vesla hadde på seg sommertøy som vanlig.. Synn at man må oppdra andre foreldre..:(

Skrevet

Men snakk med barnehage personellet da. Kanskje dem kan si til ham at noen foreldre har reagert på at jenta har lite klær på seg, og at dem vil gjøre ham oppmerksom på det?

Skrevet

Hmm lurer på om noen har tenkt det samme om oss. Jenta vår har bare en tynn jakke på seg i bilstolen, ellers koker hun inne i bilen. Kan jo ikke drive å kle av og på hver gang vi skal en kort tur ut av bilen. Hun har ull innerst da og får et ullteppe over beina når vi tar henne ut av bilen.

Skrevet

Tror min samboer også kunne kledd på den lille lite fordi han tenker at det bare er en kort tur ute...må nok prate litt om det før permisjonen hans starter...

Skrevet

huff hørtes ikke bra ut..... synes også du burde si noe eller snakka med bhg personellet !

Skrevet

Snakk med dem i bhg, så kan de ta det opp med pappaen. Han vil sikkert ikke like at andre foreldre i bhg forteller ham hvordan han skla kle på barnet sitt. Det er annerledes hvis en ansatt i bhg sier det.

Skrevet

Håper du er en voksen person, og velger ord på en fornuftig måte! Omsorgssvikt skal være mye mer enn å kle en baby litt for tynt i vinteren. Jeg synes det er hårseisende at det at du ikke klarer å kommentere det til faren eller barnehagepersonell, resulterer i at du kaller det "omsorgssvikt" og ønsker å ta kontakt med barnevernet....Det er en spesiell situasjon, og jeg hadde selv reagert sterkt på at en baby er kledd for lett i kuldegrader, men å kalle det "omsorgssvikt" er absolutt å gå for langt. Fortell til barnehagepersonalet at du er bekymret for den babyen, så kan du regne med at "jobben" er gjort. Barnehagepersonalet har MELDEPLIKT til barnevernet, i motsetning til deg, som er en vanlig forelder...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...