Anonym bruker Skrevet 6. februar 2012 #1 Skrevet 6. februar 2012 Mor har "tilstått" at hun i 30+ år har hatet navnet hun gav sin sønn. Helt ut av det blå kom det plutselig en ordstrøm om hvordan hun ble presset av barnefar og svigermor til å velge et navn hun ikke kunne fordra, fordi det var et viktig familienavn i deres slekt. Så stakk barnefar etter kort tid, svigermor døde etter få år, og hun ble sittende uten noen link til deres slekt, med en unge oppkalt etter noen hun ikke aner hvem var. Og et navn hun mente var frferdelig stygt. Nå har altså denne mannen sendt inn papirene for å få nytt navn, som han og hans mor i fellesskap har valgt til han. Jeg synes det hele er så sprøtt. Etter så mange år, liksom...
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2012 #2 Skrevet 6. februar 2012 Så bra at de endelig ordner opp i det da, såfremt sønnen syns dette er greit. Ikke vår business Er helt sikkert en grunn til at hun har holdt ut i 30 år, og det er vel nettopp pga reaksjoner som dine, HI. Dette er faktisk noe vi ikke har noe med.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2012 #3 Skrevet 6. februar 2012 Kommer helt an på navnet. Men skal tilstå at jeg synes folk som skifter navn fra helt vanlige navn som feks, Elisabeth til noe tacky som Chanel, er en anelse dum og har en skrue løs.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2012 #4 Skrevet 6. februar 2012 Reaksjoner som mine? Hva mener du med det? Jeg har da ikke sakt at det er noe som helst galt i det. Jeg bare forteller om dette, fordi jeg tror en del andre her inne finner det interessant. Hvor ofte hører man ikke om mødre som vil bytte navn på babyene sine. Til og med unger på 3-4 år. Jeg synes det er sprøtt at det plutselig kom frem etter så mange år, men veldig fint at de satt seg ned i fellesskap og ble enig om nytt navn. HI
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2012 #5 Skrevet 6. februar 2012 For å ikke henge ut menneskene, sier jeg ikke navnene her, men kan si at det gamle var i kategori "Kåre Bertil" og det nye i kategori "Andreas." Så fra et veldig spesielt navn, til et som mange heter, men som er helt greit og pent. Et av navnene mor vet hun ville vurdert, om ikke hele navnegivingen ble som det ble den gangen.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2012 #6 Skrevet 6. februar 2012 Syns det er fint at de har satt seg sammen for å bytte navn. Det virker gjennomtenkt fra begges side. Har selv en mann som ønsker å bytte navn. Han har byttet etternavn, han fant sin far i nesten voksen alder og etter han fikk veldig god kontakt med den siden av familien byttet han etternavn til sin fars etternavn. Han følte det var mer riktig for han. Han har lenge hatt ønske om å bytte mellomnavnet sitt, men han er redd for morens reaksjon. Han er 40år, så det er jo litt sent. Men han føler seg ikke vel med navnet sitt, og jeg syns han bør gjøre det han føler er best for han. Men han vet ikke hvordan moren vil reagere, og vet ikke om han orker å ta de lange diskusjonene med henne. Hun er ikke like åpensinnet kan en si. Selv slike små ting som navn kan ha mye å si desverre. Hver gang min mann må skrive hele navnet sitt eller noen sier hele navnet sitt så knyter det seg i magen hans. Tilvanlig bruker han bare det ene, så det er ikke ett problem. Så selv om det har gått lang tid, syns jeg folk skal gjøre det de trenger for å la de slappe av og nyte ting mer.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2012 #7 Skrevet 6. februar 2012 Så bra at de endelig ordner opp i det da, såfremt sønnen syns dette er greit. Ikke vår business Er helt sikkert en grunn til at hun har holdt ut i 30 år, og det er vel nettopp pga reaksjoner som dine, HI. Dette er faktisk noe vi ikke har noe med. Overreagerer du ikke en smule?
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2012 #8 Skrevet 6. februar 2012 Jeg har også lyst å endre etternavnet mitt. Men har skjønt at det er vanskelig, og at det må være godt begrunnet og et slektsnavn.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2012 #9 Skrevet 6. februar 2012 Mor har "tilstått" at hun i 30+ år har hatet navnet hun gav sin sønn. Helt ut av det blå kom det plutselig en ordstrøm om hvordan hun ble presset av barnefar og svigermor til å velge et navn hun ikke kunne fordra, fordi det var et viktig familienavn i deres slekt. Så stakk barnefar etter kort tid, svigermor døde etter få år, og hun ble sittende uten noen link til deres slekt, med en unge oppkalt etter noen hun ikke aner hvem var. Og et navn hun mente var frferdelig stygt. Nå har altså denne mannen sendt inn papirene for å få nytt navn, som han og hans mor i fellesskap har valgt til han. Jeg synes det hele er så sprøtt. Etter så mange år, liksom... Det må ha vært en kjempebelastning for mammaen. Det var sikkert godt å endelig få det ut. Også så bra at han tok det så fint og ville bytte navn. Jeg vet også om en voksen som byttet navn, men det var fordi han selv ikke likte det og ville ha noe kult og moderne.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2012 #10 Skrevet 6. februar 2012 En venninne av meg byttet navn i voksen alder. Her var det også far som presset igjennom navnet og som alt annet så presset han igjennom ting med slag og spark. Han mishandlet familien i årevis og da mor brøt ut, da var min venninne 20 år, så byttet hun navn til det navnet mor hadde ønsket og til mors pikenavn. Jeg syns det var en bra ting å gjøre og jeg støttet henne i det.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2012 #11 Skrevet 6. februar 2012 En venninne av meg byttet navn i voksen alder. Her var det også far som presset igjennom navnet og som alt annet så presset han igjennom ting med slag og spark. Han mishandlet familien i årevis og da mor brøt ut, da var min venninne 20 år, så byttet hun navn til det navnet mor hadde ønsket og til mors pikenavn. Jeg syns det var en bra ting å gjøre og jeg støttet henne i det. Hvis dette er S som tok bestemors navn, så kjenner jeg også jenta og historien. Hvis ikke er det to veldig like skjebner der ute. Nydelig jente.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2012 #12 Skrevet 6. februar 2012 En venninne av meg byttet navn i voksen alder. Her var det også far som presset igjennom navnet og som alt annet så presset han igjennom ting med slag og spark. Han mishandlet familien i årevis og da mor brøt ut, da var min venninne 20 år, så byttet hun navn til det navnet mor hadde ønsket og til mors pikenavn. Jeg syns det var en bra ting å gjøre og jeg støttet henne i det. Hvis dette er S som tok bestemors navn, så kjenner jeg også jenta og historien. Hvis ikke er det to veldig like skjebner der ute. Nydelig jente. Nei, det er nok ikke samme. Hun het B og heter nå E Fins mange sjebner der ute og jeg tenker at man skal ikke legge seg så mye i hva andre velger og gjør. Ha en fin dag #11 :-) #10
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2012 #13 Skrevet 6. februar 2012 Det er vel ingen som synes det gjør noe om voksne har en grunn til å bytte navn. Men on de bytter til gøyale fantasinavn, flere ganger, for å "finne seg selv og vise sin personlighet bedre" er det ok å le litt. I stillhet, og i eget selvskap. Ikke ok å latteliggjøre uansett. Men om noen er litt koko og liker Tut Ankh Amon, og så bytter til Tutankh, for så å ville neste år hedre sine bestefedre, og bytter til Lauritz Amadeus Pareli Nils, da er det ok å le litt. Kjenner en som har gjort dette, men med andre og veldig like navn. Humret godt av det den gangen. I dag heter han noe helt annet. Et enkel engelsk navn. Alle sier uansett det han ble født med, siden ingen tør stole på at bytteraptusen er over enda. hehe
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2012 #15 Skrevet 6. februar 2012 Det er ikke vanskelig å bytte navn om det ikke er veldig sjeldent. Mitt barn er i allefall fornøyd med sitt navn nå. Men hvem vet om noen år... Jeg sa : Nysgjerrigper til han for noen dager siden og da begunnte han å gråte for han het ikke per! Jeg heter " Andreas". Men jeg tror aldri jeg kommer til å venne meg til min manns etternavn som jeg tok da vi giftet oss. Jeg jeg beholdt ikke mitt eget heller for det ble to -sen navn. Men det hender jeg bruker begge. For det gjør det offentlige. F.eks på sykehus står pikenavnet som etternavn selv om de vet at det ikke er det jeg heter.
Tauriel Skrevet 6. februar 2012 #16 Skrevet 6. februar 2012 Jeg skiftet etternavn for å slippe og ha "valgt" side i familien, så jeg lagde mitt eget for å stille nøytralt i familiefeiden.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2012 #17 Skrevet 6. februar 2012 Å bytte etternavn er veldig vanlig, og ikke noe folk flest ofrer en tanke. Fornavn er kanskje noe som kan oppfattes som litt sært. Spesielt hvis det er en godt voksen person, og man ikke helt forstÅr hvorfor det skjer. Om Arne plutselig en dag dukker opp pÅ jobb og annonserer at fra i dag av mÅ alle si Gøran, for det er det han nÅ heter, sÅ blir folk fort litt paff. Lett Å tenke at det er teit. Men folk flest har jo en god grunn. Som i hoved innlegget her. Det er en god grunn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå