Anonym bruker Skrevet 5. februar 2012 #1 Skrevet 5. februar 2012 Noen som vet hvor jeg kan få hjelp til å få det på rett kjøl? Jeg vet jeg spiser utrolig dårlig/usunt og problemmene er at 1. jeg har ikke en sultfølelse, 2 jeg vet ikke hvordan et vanlig kosthold ser ut. Dvs jeg vet det er frokost, lunsj, middag og kveldsmat, helst fem frukt om dagen og noen grønnsaker. Jeg har en viss ide om hva som er sunt, men jeg aner ikke hvordan jeg skal få i meg denne maten, jeg spiser normalt to måltider i løpet av en dag og får ikke i meg mer. Hvordan i alle verden klarer man å dytte i seg så mange måltider i løpet av en dag? Alle andre klarer det å for meg er det et stort mysterium.... Har ingen spiseforstyrrelse på papirert, har en BMI på 18 så jeg regner med at jeg ikke har krav på noe hjelp fra det offentlige. Har ikke råd til å betale i masse penger for å få råd så hvor kan jeg gå?
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2012 #2 Skrevet 5. februar 2012 Trener du? Dra til et treningssenter som kan gi deg råd og veiledning ift kosthold og trening. Du er jo ihvertfall ikke overvektig, men det er viktig og holde kroppen frisk og sunn. Begynner du og trene regelmessig, blir du mer sulten mest sannsynlig, og da er det lettere og spise mange små måltider i løpet av en dag. Du kommer til og føle at du har mer overskudd og det er herlig. De kan sette opp et treningsprogram samt et program for kost. Mange treningssentre har dette tilbudet. Grete roede kurs er det mange som har god nytte av også. Meld deg på. Det er ikke alle som melder seg på bare pga de skal ned i vekt. Der lærer du masse nyttig om sunn mat og et godt kosthold.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2012 #3 Skrevet 5. februar 2012 Jeg har heller ikke sultfølelse, det vil si; jeg kan kjenne den en sjelden gang, men det er ikke ofte. Allikevel vet jeg at det er viktig å få i seg tilstrekkelig med mat, og derfor spiser jeg, selv om det mange ganger byr meg imot. Maten vokser i munnen, spesielt når jeg stapper i meg frokost. Men jeg trener mye og vet derfor at det er veldig viktig. Du kan jo snakke med legen om han/hun kan henvise deg til psykolog eller til utredning - alt ettersom. Jeg er egentlig ikke sulten (eller, kroppen er vel det, men jeg kjenner det ikke) og ønsker egentlig ikke å spise flere måltider om dagen, men så moderer jeg heller inntaket og spiser flere ganger, for jeg vet hvor viktig det er. Ved siden av det er jeg jo veldig aktiv, så hvis ikke kroppen får næring blir jeg jo med tiden slapp og dårlig. Du trenger jo ikke å spise fem brødskiver til frokost. Det går fint an å leve på et knekkebrød eller to + masse grønnsaker. Gjerne en frukt. Lunsj behøver jo heller ikke å være diger, og de fleste klarer å stappe i seg litt salat eller suppe, det er enkel og ikke veldig tung mat. Middag behøver jo heller ikke å være tung, og så kommer kveldsmat (som jeg heller ikke er glad i) - en yoghurt, frukt, litt korn, nøtter, knekkebrød, avocado - noe som ikke er veldig tungt for magen. Det er jo fint å knaske litt nøtter og annet også. Du kan jo lage deg en smoothie her og der, som et mellommåltid. Det blir jeg veldig mett av da, men det er ofte enklere å drikke i seg "næring" enn å spise det fysisk. Fint til f.eks. frokost eller kveldsmat som en avveksling.
Aliniane Skrevet 5. februar 2012 #4 Skrevet 5. februar 2012 Du kan spørre fastlegen din, han eller hun bør kunne veilede deg en del. Ellers kan de henvise deg videre til ernæringsfysiolog om de vurderer det dit at du har behov for dette. Kostholdsveiledning er jo ikke bare viktig for de som sliter med vekta, det er viktig for en god helse generelt
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2012 #5 Skrevet 6. februar 2012 Hei, Takk for svar alle sammen. Nei, jeg trener ikke. Har en fysisk jobb, barn og hus som krever sitt så jeg har rett å slett ikke overskudd til å trene aktivit i tillegg. Jeg er jo i bevegelse med barna, eks skiturer, gåturer og noen fotballkamper, men det er ikke engang mosjon.... Jeg merker jo at jeg har mindre energi nå enn før, da jeg spiste det samme, men jobbet mindre. Så jeg vet jo at jeg må ta tak i dette, selv om ingenting synes på blodprøver enda... Skal ta en samtale med legen om det og finne ut hva som finnes nær meg av tilbud gjennom grete rodhe og treningsenter.. Hi
Gråsonen Skrevet 6. februar 2012 #6 Skrevet 6. februar 2012 Begynn å tren! Da får du veldig god apetitt skal du vite Verdt å prøve hvis du sliter med lav BMI
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2012 #7 Skrevet 6. februar 2012 Jeg har kjøpt noen sånne slankesjokolader på apoteket, presser dem i meg får å få i meg litt næring. Ingenting frister meg, selv om jeg er sulten så er det vanskelig å få i seg noe. Det blir som oftes kun middag, og litt snop på kveldstid. Og de slankebarene er KUN for å få i meg kalorier, har ikke noe ønske om å gå ned i vekt, selv om min BMI ligger rundt 23
Gråsonen Skrevet 6. februar 2012 #8 Skrevet 6. februar 2012 Men hvorfor spiser du slankebarer, er ikke noen god næringskilde overhodet! Dyrt er det og, kan få inn mye bedre næring ved å spise en banan, litt yoghurt med en neve korn og litt bær oppi. Hvis det er slik at man sliter veldig med å holde på vekt vet jeg det finnes slike kaloriRIKE drikker på apoteket. Men som sagt, spis en banan, litt nøtter og mye er gjort! Cluet er å spise ting som inneholder mye kalorier ifh til mengde! Matvaretabeller kan man laste ned gratis fra nettet og på den måten kan man holde litt kontroll på hva slags vitaminer og næringstoffer man får i seg via kosten. Vi nordmenn har generelt et helt forferdelig kosthold, spiser på oss både benskjørhet ( som kvinner er spesielt utsatt for ) hjerte kar sykdommer og leverprblemer! Finner masse faglitteratur å lese igjennom om man ønsker å gjøre en innsats for å opprettholde god ernæringstatus hos seg selv og øvrig familie. Jeg er så heldig å ha tilgang til databaser via skolen nå som jeg skriver master og følger gjevnlig med på forskning om mat bla. Lykke til! Ingen kropp er tjent med raske løsninger og mye sukker!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå