Gå til innhold

sponplater eller smart panel på barnerom??

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva er best??

skal innrede to helt ny barnerom. trenger litt tips her.

spon plater er dyrer, men hva lønner seg, og hva er finest på et barnerom?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er veldig glad i smartpanel, så jeg ville nok gått for det.

Skrevet

Vi skal ha tre vegger med panelplater og en vegg med spon. Panelplatene skal males i en nøytral farge og spon i rosa ev. tapet viss vi finner en fin og billig. Skal kanskje også male figurer på den rosa veggen eller kjøpe prinsesser i dekorsticers.

Skrevet

Tja.. kommer jo litt an på hva du ønsker da.

Panel er jo lett å sette opp men er noe dritt å male.

Sponplater må tapetseres og males, men å male en tapetkledd vegg er jo himmelriket i forhold til å male panel.

Det lønner seg nok, pengemessig, med panel, men ønsker man alle de mulighetene en slett vegg gir så lønner det seg med spon og tapet. I tillegg er tapetmaling mye billigere enn panelmaling. Og man kan komme til å male barnerom ganske ofte egentlig...

.

Skrevet

Hvordan har du fått for deg at sponplater er dyrere enn smartpanel??

Hva du skal velge kommer vel helt ann på hvordan du vil ha det.

Jeg vil f.eks kunne velge barnedekor på veggene, og vil derfor bruke sponplater og tapet.

Men jammen er det mye lettere å sette opp smartpanel (bruk ferdigmalte, det blir aldri fint før du har malt 10 strøk viss ikke).

Skrevet

Umalte panelplater er veldig lett å male, er ikke det samme som vanlig panel. Trenger bare to strøk. Sponplater må sparkles i skjøten og det blir ikke fint viss du ikke vet hva du gjør. De må også grunnes før de males. På alle de prisene vi har sett på, er spon billigere enn både malte- og umalte panelplater. Pga sparkel, grunning og maling ev. tapet er spon dyrere sammenlagt..

Skrevet

Dersom du allerede har vegg (og ikke bare stendere) så ville jeg gått for gips. Gips er både mer brannhemmende, og lydisolerende enn spon (er blitt meg fortalt)

Vi holder også på med babyrommet og har en fin kombinasjon av ferdigmalte panelplater og gips på veggene. Men vi har vegger da, og ikke bare stendere. Tror ikke du kan bruke gips direkte på stendere..

Vi skal male rett på gipsen, uten tapet først...

(Husk at du kan male på ferdigmalte panelplater, så slipper du unna med en del av arbeidet)

Skrevet

Jeg bare sniker meg inn her og stiller et spørsmål jeg... Hvor enkelt er det egentlig å sette opp dette smartpanelet? Har en mann som ikke er spesielt handy og lurer litt på om dette er noe alle kan klare? Det bør jo helst bli pent også.. Får litt angst av tilpasning rundt stikkkontakter etc.

Skrevet

vil bare si at smartpanelet er lurest å kjøpe ferdigmalt og heller male over med den fargen du vil ha. de som du får ubehandlet må du ha veldi mange strøk på og grunnes først. det var fagfolk fra der vi kjøpte til hele huset som anbefalte oss. :)

Skrevet

Vet om mange som bare bruker to strøk på de og de er blitt kjempefine.. Ingen grunning. Det er også det fagfolk sier her.. Litt rart!

Skrevet

anonym 13:18: Smartpanel som bare trenger to støk? Hvor kjøper jeg dette? Jeg har nemlig ikke hørt om en eneste en som har kun hatt to strøk før det blir fint. Nå har vel gjerne folk forskjellige oppfatninger om hva som er "fint"...

Brukes det da en spesiell maling på disse to strøkene (med det mener jeg noe annet enn maling som er beregnet på dette)? For maling som er beregnet til dette blir ikke fint før en har hatt i alle fall 3-4 strøk minimum!!!

Skrevet

Tror ikke det er noe vanskeligere å tilpasse panelplater rundt stikkontaktene enn det er å tilpasse spon/gips.

Uansett krever det at du har noe å sage ut et rundt hull med.

Selv har jeg kjøpt to forskjellige ting, begge passer på drillen min og hvis du bare måler rett så er det ingen sak. Men målingen er det som må være nøyaktig...

I tillegg må du ta høyde for at panelet har not og fjær som skal inn i hverandre og da er det lett at målene forskyver seg litt.

Det letteste er egentlig å ta en bit avkapp du har, sette den på plass i veggen når du kommer til stikkontakten og markere av hvor hullet skal være, for når du nå tar biten ned igjen så har du målene på hvor boksen skal være på full bredde. Vanskelig å forklare...

Jeg ville kjøpt ferdig malt, tror ikke det er store forskjellen i prisen, for å slippe unna grunningen.

Vær obs på at platene kommer i to tykkelser. De første jeg kjøpte var flotte, men når jeg skulle kjøpe en gang til (til et annet rom) så var de mye tynnere, og det var nesten som om vi bar på gele når vi løftet dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...