Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min gutt har de siste dagene nektet pupp, han er skikkelig tett for tiden så d hjelper jo ikke.. Han vil heller ikke drikke særlig mm fra flaske, vann, utblanda juice, rismelk... Sååååå vet ikke helt hva jeg skal gjøre, han drikker litt til måltidene, får fruktmos og banan og vann i grøten 2 ganger daglig... Han har våte bleier flere ganger i døgnet... Holder dette?? Er redd for dehydrering da en annen baby jeg kjenner har dette... Han er 7,5 mnd og ca 11,5 kg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skyll nesten med enten saltvann (kjøp engangspipetter på apoteket eller butikken), eller drypp med morsmelk inn i nesa, hvis du ikke alt har prøvd det! Evt kjøpe nesesuger på apoteket, der fins flere varianter som kan hjelpe.

Høres jo ikke ut som det er noen fare for at han ikke får i seg nok, men kan ikke du ta en telefon til helsesøster eller fastlege da? De har mange gode råd ved puppenekt og råd for kostholdet generelt:) Kan jo hende han har vondt i halsen eller noe? Ellers så er et råd å blande mme i grøten slik at han får i seg melk på den måten, hvis det er slik at han ikke vil ha verken pupp eller flaske.

Skrevet

Så lenge han tisser, og tisset ikke ser veldig mørkt (brunt) ut eller har krystaller i seg så er det ikke fare for dehydrering. Dess større barna er, dess mindre er sjansen for at de skal bli dehydrert også (så lenge de ikke får kraftig diare).

Prøv med saltvann eller morsmelk i nesa hans, og prøv gjerne andre ammestillinger. En mer oppreist stilling kan kanskje være mer behagelig for han, feks slik at han sitter på fanget ditt, eller at du ligger halvt sittende i senga med han oppover magen/brystet ditt. Om han vil die på den ene sida kan du forsøke legge han til i "tvillingstilling" på den andre, slik at samme øre kommer opp på begge sider. Du kan få noen tips på http://www.ammehjelpen.no/video

Skrevet

Takk for svar;) har brukt både saltvann og nesesuger:) urinen er ikke mørk, mn krystaller vet jeg ikke helt hvordan jeg skal se etter?;) det ser heldigvis ut til at han vil ha pupp igjen, da ved vanlig ammrstilling og ikke liggende i senga som vi pleier! Har merket at produksjonen har gått litt ned, mn satser på den tar seg opp igjen! Skal til helsestasjon neste uke, så får høre med henne og. Skal til syden om en måned så er greit å vite at han får nok i seg iallefall. Er noen sta tasser disse små;)

Skrevet

Du har fått mange gode tips ser jeg:)

Når det gjelder væske så skal man ha ca 100 ml per kg opp til ti kg, så 50 ml per kg de neste, synes jeg å huske.

Da skal han ha en drøy liter. Husk at det er mye væske i mat også. Dersom han spiser 100 ml fruktmos, så kan du regne det som 100 ml væske. Dersom han har våte bleier flere ganger per dag, så er det et godt tegn på at han får i seg nok.

Skrevet

maia: trur krystaller ser ut cirka som salt, og det er i TØRR bleie. Om du finner noe du tror likner i en sØkkvåt bleie så er det nok bare bleien som har gått i stykker slik at sugemassen inni har kommet ut... Urinkrystaller kommer så vidt jeg vet kun om man er veldig dehydrert, og ungen vil være slapp og trØtt, ikke reagere noe særlig, og ha "gammelmannshud" (om du klyper i den så blir folden stående igjen).

Særlig en unge på 7.5 mnd og over 11 kg vil du helt sikkert se mange andre tegn til at han får i seg for lite væske fØr det er fare for dehydrering.

(Det er vanskeligere med bittesmå nyfØdte (og spesielt premature eller veldig små/tynne/lette barn), siden de har mindre å gå på fØr det er fare på ferde fordi de ikke har ganske mye kropp/hode i forhold til magestØrrelse, ergo må de ha små mengder væske oftere (dette er den aller viktigste forskjellen på nyfØdte og eldre barn), og i tillegg kjenner man dem jo ikke, så det er vanskelig både å oppdage at de ikke spiser (ammebarn), og å vite om de er sØvnige fordi de trenger å sove eller fordi de er i ferd med å bli dehydrerte)

Bra å hØre det går bedre med han nå :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...