Gå til innhold

Minusgrader og stipulert

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi er atopiker og bhg har endret til uteavd for de 2 største kullene. Hun er nettopp blitt 5. Er rundt 10 minus her nå og blir kanskje enda kaldere mandag og tirsdag. Var ute igår og hun ser ikke ut i ansikt og oppetter hendene. Hvordan reagerer deres barn som er atopiker på kulden? Kan jeg kreve at hun må få noe innetid?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Haha. Skulle sjekket nøyere at overskriften ble riktig. Typisk iPhone. Skulle stå " minusgrader og atopiker"

Skrevet

Du kan ikke kreve innetid dersom dette er en uteavdeling. Men du kan jo spørre hva slags rutiner de har i forhold til kulde og hvordan de kan legge det opp best mulig ift ditt barn. har de f.eks en kuldegrense ift utetid?

Skal de ha helt spesiell tilrettelegging for henne, må det søkes støtte til dette. Du kan ikke kreve at de skal ha en voksen til å være inne med henne mens alle andre er ute....

Har selv en som sliter litt med atopisk eksem og som går i utebarnehage. Vi tar våre forholdsregler ift klær (gode klær er viktig så hun ikke fryser). Smører jevnlig huden og bruker kuldekrem i ansiktet. Det fungerer fint for oss, men så er hun ikke så sterkt angrepet heller:)

Skrevet

Du kan ikke kreve innetid dersom dette er en uteavdeling. Men du kan jo spørre hva slags rutiner de har i forhold til kulde og hvordan de kan legge det opp best mulig ift ditt barn. har de f.eks en kuldegrense ift utetid?

Skal de ha helt spesiell tilrettelegging for henne, må det søkes støtte til dette. Du kan ikke kreve at de skal ha en voksen til å være inne med henne mens alle andre er ute....

Har selv en som sliter litt med atopisk eksem og som går i utebarnehage. Vi tar våre forholdsregler ift klær (gode klær er viktig så hun ikke fryser). Smører jevnlig huden og bruker kuldekrem i ansiktet. Det fungerer fint for oss, men så er hun ikke så sterkt angrepet heller:)

Skrevet

Satt her og klødde meg i hodet, hva i alle dager kunne du ha ment med stipulert? Du skriver at hun ikke ser ut på armene og i ansiktet, men hvordan ser man ut når man er stipulert tro ;)

Skjønte jo det måtte være en skrivefeil, men hva i alle dager skulle det stå? hehe

Jeg er selv atopiker og det er også to av barna mine. Vi er alle verre nå om vinteren, selv har jeg eksem på hendene og rygg, nakke, hodebunn og vinteren. Sønnen min har eksem på hendene, men er ganske fin på kroppen nå som han har blitt så stor (skolegutt). Han har heldigvis blitt bedre av eksemen ettersom han har vokst til, som liten hadde han eksem i kinnene, inni albuen osv.

Ingen av oss blir verre av å være ute i kulden tror jeg, er bare den tørre luften inne, kulden ute og variasjonen mellom den i løpet av dagen som trigger eksemet tror jeg. Vi har aldri holdt oss inne pga huden vår ihvertfall.

Men vi er jo alle forskjellige, selv med samme diagnose. Kronisk syke barn har krav på tilrettelegging i barnehage så du må nesten bare ta det opp med dem. De må vel søke om økonomisk støtte til barnehagen om din jente trenger egen assistent som kan være inne med henne når de andre er ute. Dette er er jeg ikke sikker på hvordan fungerer så du må bare spørre dem.

Skrevet

Skulle si at jeg tror heller ikke du kan kreve at hun må få være inne.

Skrevet

Satt her og klødde meg i hodet, hva i alle dager kunne du ha ment med stipulert? Du skriver at hun ikke ser ut på armene og i ansiktet, men hvordan ser man ut når man er stipulert tro ;)

Skjønte jo det måtte være en skrivefeil, men hva i alle dager skulle det stå? hehe

Jeg er selv atopiker og det er også to av barna mine. Vi er alle verre nå om vinteren, selv har jeg eksem på hendene og rygg, nakke, hodebunn og vinteren. Sønnen min har eksem på hendene, men er ganske fin på kroppen nå som han har blitt så stor (skolegutt). Han har heldigvis blitt bedre av eksemen ettersom han har vokst til, som liten hadde han eksem i kinnene, inni albuen osv.

Ingen av oss blir verre av å være ute i kulden tror jeg, er bare den tørre luften inne, kulden ute og variasjonen mellom den i løpet av dagen som trigger eksemet tror jeg. Vi har aldri holdt oss inne pga huden vår ihvertfall.

Men vi er jo alle forskjellige, selv med samme diagnose. Kronisk syke barn har krav på tilrettelegging i barnehage så du må nesten bare ta det opp med dem. De må vel søke om økonomisk støtte til barnehagen om din jente trenger egen assistent som kan være inne med henne når de andre er ute. Dette er er jeg ikke sikker på hvordan fungerer så du må bare spørre dem.

Takk for svar.

Om det er selve kulden eller variasjoner i temperatur som er årsaken skal jeg ikke si for sikkert, men vet jo om voksne og barn som får dekket reise til varmere strøk om vinteren. Så at kulden gir utslag er det vel liten tvil om.

Jenta har det beste av klær, men siden hun ikke tåler ull er det jo klart at hun mister en viktig varmekilde(bruker ull som mellomlag da). Når hun ble søkt inn i bhg var det ingen uteavd der så det er nytt fra høsten 2011. Vi bor langt nord og her er ofte veldig kaldt men nå med en sur vind i tillegg, så effektive kuldegrader er nok verre en målet viser. De har ingen grenser og er ute hele dagen uansett. Akkurat dette er jeg uenig i uavhengig av eksemet, men det er jo en annen sak;)

Dere har nok rett i at jeg ikke kan kreve at hun skal være inne. Er heller ikke intr i å holde henne borte masse fra gruppen sin men tenkte at hun kunne få være inne 1 times tid ihvertfall i løpet av dagen.

Skal behandle henne med Elidel idag og imorgen. Får holde henne hjemme siden hun nesten blør på armene og jeg ikke vil det skal bli verre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...