Gå til innhold

Mange spørsmål om fast føde (6 mnd)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så usikker på hvordan jeg skal gjøre dette "riktig". Har prøvd å søke på nett, men blir ikke noe klokere. Er så mye motstridende informasjon, så jeg sitter igjen med enda flere spørsmål enn i utgangspunktet.

Har altså en gutt på 6 mnd som har fått smaksprøver i ca en mnd nå. Vi begynte med sviskesaft og grønnsaksmos, og introduserte grøt for omtrent en uke siden. Gir nå ca et halvt glass grønnsaksmos og følger fortsatt oppskriften på smaksporsjon som står på grøtpakken (2 ss vann). Begynte også med sviskemos med pære i går, og det var veldig populært. Vi har holdt oss til kjøpemat hittil fordi jeg er så usikker og redd for å gjøre noe feil.

Vi gir grønnsaksmos rundt 12.00-14.00, det kommer an på når han sover. Burde vi gi det til et mer fast tidspunkt? Grøt får han på kvelden, rundt 19.00. (Legger seg 20.00.) Burde vi ta det i motsatt rekkefølge, evt til andre tidspunkt? Han får sviskesaft til begge måltidene fordi han har vært plaget med hard mage en stund. Er dette feil? Har ikke begynt med vann enda, burde vi det?

Ammer forøvrig også før hvert måltid, hvor lenge må jeg fortsette med det? Er så fort gjort at det blir for mye da, det er jo vanskelig å begrense hvor mye melk han får før han får det andre.

Han får foreløpig sviskesaft på flaske, men nå har jeg lest at det ikke er noe lurt pga tennene... hvorfor er det verre å få det fra flaske enn kopp? Gjelder dette selv om han drikker det opp ganske fort, og kun får til måltidene? Han har forøvrig ikke tenner enda, kan han få det fra flaske frem til han får tenner? Og er det bedre med tutekopp, eller er det bare vanlig kopp som gjelder med hensyn til tennene?

Er det noe mer vi bør innføre nå, eller bør vi f.eks vente med noe nytt til han er oppe i hel porsjon med de tingene han får nå?

Nå har vi bestilt en sånn baby safe feeder, og har lest at han kan få frukt i den. Men så leste jeg at frukten burde kokes/dampes? Stemmer det? Kan han også få f.eks. kokt gulrot i denne?

Og når kan vi begynne å gi brødskiver oppdelt i biter? Noen sier at man kan gi hva som helst med en gang, men er det ikke fare for at han kan sette det i halsen eller noe?

Huff beklager at dette ble langt, men jeg er så forvirret. Har finlest "Mat for spedbarn" flere ganger, men synes den også er så vag. Skulle gjerne hatt en nøyaktig oppskrift på hva som er den beste måten å gå frem. :P

Hvis noen har svaret på et eller flere av spørsmålene mine og tar seg tid til å svare, så blir jeg veldig takknemlig. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei :)

Det er en vanskjelig jungel dette og jeg forstår din usikkerhet. Det som nok er det beste er å gi en og en matvare om gangen. Øke forsiktig på etter hvert. Hold deg til en matvare i 3 dager fØr du evt gir noe nytt. Da kan du lett merke om han reagerer på noe.

Ang tidspunkt for når de spiser hva tror jeg ikke har så mye å si. Ang sviskesaften, hva med å bytte den i sviskemos? Da kan du gi med skje. Her gir vi også sviskemos for å regulere magen og så elsker han det.

Ang grØten kan du nok etter en uke Øke litt på med mengden så lenge han ikke har vist tegn til noe reaksjon. Kanskje også gi grØt fØrst og så amme etterpå.

Dersom han får frukt i baby safe feeder trenger det ikke kokes. Bare skrell og ta bort kjernen.

Dette med brØd er heller ikke lett. Det kommer jo litt an på barnet. Takler det å tygge/suge biter kan en jo prØve, men mange brekker seg av det. Bare vær forberedt på det.

Her lages all mat selv untatt grØten da. Ikke vanskelig.

Lykke til i matjungelen :)

Skrevet

Jeg kan jo prøve og svare på noe :)

Maltekstrakt er også veldig fint og blande i grøtvannet,hjelper mot hard mage. Min hs mente også at sviskemos var bedre enn saft. Jeg ga mat før jeg ga melk (min får mme) for ellers er det ofte de drikker seg mette på melken først. Jeg ga også grøt til lunch da vi startet med faste måltider,sånn at ikke søvnen skulle bli forstyrret i tilfelle magevondt. Jeg gav grønnsaksmos mere som "middag". Jeg begynte samtidig å introdusere vann til måltidene slik at han skulle venne seg til smaken og at det er tørstedrikke.

Min hs syntes ikke han skulle få brød før han var 8-9 mnd (glemte å spørre om grunnen) siden han er 8mnd nå driver vi med smaksprøver nå,men det går sakte. Han setter fort i halsen og er generelt ikke glad i klumper. Men to av gutta på barsel har fått brød siden 6mnd alderen og de spiser store biter uten problemer.

Jeg må jo også si at jeg er førstegangs,men har prøvd meg fram og hatt en god barselgruppe og dele erfaringer med.

Vil også anbefale en god olivenolje som du kan blande i maten,både grøt og mos. Godt for magen og hele kroppen.

Behovet for melk minker jo mere og mere når han spiser mere fast føde. Leste et sted at babyer på 7-8 mnd trenger 300-400ml i døgnet,men det kan være jeg husker litt feil.

Høres ut som du gjør en kjempejobb og ikke noe feil som jeg kan se :) men kan man gjøre feil da? Spør du 10 damer hvordan de gjør det, så får du sikkert 10 forskjellige svar :)

Beklager rotete svar...kanskje du ikke fikk svar på noe du lurte på en gang :P

Skrevet

Tusen takk for svar! Var jo ikke noe farlig å spørre her, så da trenger jeg ikke være anonym lenger. ;)

Var litt redd for å få pepper for min uvitenhet! :P

Men da tenker jeg at vi fortsetter med det vi har introdusert nå, men varierer litt med forskjellige frukter (med minst 3 dager mellom hver?), og kanskje mellom to grøter, siden man skal variere kornsortene? Også venter vi litt med brød.

Når bør man begynne å gi kjøtt sammen med grønnsakene forresten?

Og er det noen som vet om det er viktig med faste tidspunkter for måltidene fra starten av? Svigermor sa det her om dagen nemlig, og det har ikke jeg tenkt på, for han får jo sove når han er trøtt og spise når han er sulten. :P

Oi, ble visst en haug med nye spørsmål dette... men tusen takk igjen for de svarene jeg allerede har fått, setter veldig pris på at dere tok dere tid!

Skrevet

Ja en bør variere på grøtsortene på lik linje som med frukt og middag. Ellers kan en for gå lei. Kjøtt er noe av det siste jeg har gitt. Er så vidt begynt litt med det nå. Han er ikke så stor fan av det ennå, men vi prøver igjen.

Jeg tenker at tidspunkt ikke er såååå nøye. Sånn ca tider er bra. Jeg mener at om barnet sover kl 11 og vanligvis skulle hatt lunsj da, bør en la barnet sove seg ferdig. Så da kan en si at lunsjen blir mellom 11-12. Jeg vekker aldri en sovende baby for mat. Søvn er like viktig for barnet :)

Ikke noe farlig å spørre her. Masse folk med mange kjekke råd og stort sett positivt :)

Skrevet

Vi vekker heller aldri for mat,men jeg prøver å følge klokka litt. Da han bare drakk melk gav jeg han no litt for ofte fordi han drakk så lite og jeg ble stressa pga det. Nå prøver jeg å la det å ca 3timer i mellom,men noen ganger blir det lengre hvis han feks sover.

Grunnen til det er for at han skal bli skikkelig sulten og spise godt til alle måltider og kanskje slutte å spise om natta snart. Eneste faste måltidet vi har er kveldsgrøt kl 18. Hvorfor vet jeg ikke helt... :) jeg tenker ikke så nøye på å bytte,men jeg gjør det ofte nå allikevel for jeg syntes det er så gøy å kjøpe nye ting og prøve ny mat:p

Venninna mi var helt motsatt...hun syntes det var litt skummelt med fast føde,så hun holdt seg til det samme lenge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...