Gå til innhold

Noen av dere som har født to ganger ?


optimist77

Anbefalte innlegg

Hei,

 

venter nr 2. i juni og gleder meg stort ! Med første mann, så hadde jeg en positiv fødselsopplevelse til tross for at jeg holdt på i 15. timer fra første ri til ungen var ute. Den lille gutten min kom på andre presset, så til tross for mange timer med smerter, så føler jeg alikevel at jeg slapp "billig unna" siden jeg ikke presset mer en to ganger...Er veldig spent på neste fødsel om den kommer til å gå "unna". Er det noen av dere her inne som har født to ganger og hva er deres erfaring ? Må si jeg sitter liksom med litt skrekkblandet fryd over at jeg skal føde igjen, for det som jeg er redd er for at jeg skal miste "kontrollen" over meg selv, rett og slett. At jeg skal få panikk liksom....Er det tullete å tenke sånn ? å føde er selvfølgelig VELDIG stort og jeg er glad som har fått føde normalt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

eg har to fødsler bak meg og venter nr 3 i juni.. den 2 fødslen var mykje raskere men mer intens, har aldri brukt noke smertestillende.. men min 2 fødsel var den "beste" grunna at den var kjapp og følte meg tryggere siden eg hadde vert igjennom det en gang før.. men sånn i det heile så var det litt vondere grunna at det ar intenst, riene kom uten pause i 30 min.. og vips var han ute.. håper på en sånn fødsel den 3 gangen også.. som regel går den 2 fødselen bedre og fortere.. dette kommer til å gå kjempe fint.. lykke til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her som over. Venter nr. 3 nå, og håper på en like rask, men dog intens fødsel som nr. 2.

For meg har ikke pressriene vært det "verste", men selve åpningsriene, så om jeg har hatt 2 eller 4 pressrier har ikke spilt så stor rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samma her som over. førstemann varte lenge som de fleste førstegangsfødsler, men med nr to er det liksom allerede banet vei hehe. Så de skal visst i teorien skli lettere ut.

 

Den største forskjellen på fødsel nr1 og 2 er likevel sinnsroen syns jeg. Hadde en helt annen holdning da fødsel nr to satte igang, var ikke stressa. Tok alle riene med knusende ro, spiste middag med resten av familen med 4min i mellom riene hehe glemmer det aldrig, vi hadde tomatsuppe hoho.

 

Visste jo at riene kom til å ta slutt og at de hadde en mening, at en rie overstått, betydde ette steg nærmere slutten. At jeg ville sitte igjen med verdens største gave etterpå :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at min andre fødsel var halvparten av min første, hvis jeg kan forklare det på den måten.

Halve tiden, halvparten så mye revning, halvparten så mye redsel knyttet til fødselen, halvparten av tiden på sykehus, både under fødsel og oppholdet i etterkant.

Men det var nok egentlig en dårlig forklaring, og ikke særlig sann heller.

 

Andre fødsel brukte jeg godt under halvparten av tiden som første, første brukte jeg 3,5 timer, andre 1t15min.

Med første revnet jeg nesten totalt, med andremann revnet jeg lite.

Med føsrte hadde jeg tre pressrier, med andre to, men han kunne nok vært ute på en rie, men jordmor ville jeg skulle holde igjen pga revningsfaren min, blir mer kontrolert på den måten.

Andre fødsel så følte jeg at JEG hadde kontroll på kroppen min og ikke omvendt som første gang.

Det var en fin opplevelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samma her som over. førstemann varte lenge som de fleste førstegangsfødsler, men med nr to er det liksom allerede banet vei hehe. Så de skal visst i teorien skli lettere ut.

 

Den største forskjellen på fødsel nr1 og 2 er likevel sinnsroen syns jeg. Hadde en helt annen holdning da fødsel nr to satte igang, var ikke stressa. Tok alle riene med knusende ro, spiste middag med resten av familen med 4min i mellom riene hehe glemmer det aldrig, vi hadde tomatsuppe hoho.

 

Visste jo at riene kom til å ta slutt og at de hadde en mening, at en rie overstått, betydde ette steg nærmere slutten. At jeg ville sitte igjen med verdens største gave etterpå :-D

 

Haha, ja jeg spiste også middag med familien med fire min mellom riene, haha, nå kom jeg på det!

Jeg følte meg så trygg andre gangen.

Og mat måtte jo ha.

Alt skjedde så himla fort jo!

Til slutt sa mamma at jeg måtte reise inn til sykehuset hvis jeg ikke ville hun skulle være jordmor, og jammen meg var det bra vi reiste da, for han kom 40 min etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så fint at dere deler erfaringene deres med meg :) Jeg var aldri redd under første fødsel, men, jeg er liksom redd for at jeg skal bli redd denne gangen...Merkelig...Bekymrer meg HELT SIKKERT uten grunn !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en litt annen opplevelse av andre fødsel. Det var 17 mnd skaden sist fødsel og alle så at dette kom til å gå så fort og lett. Noe jeg slukte rått. Det var nok mye psykisk, og kroppen hadde jo ikke kommet seg helt etter forrige svangerskap og fødsel. Da riene tok til, kom minnene fra forrige fødsel og jeg " ga opp" før jeg hadde fått begynt. Da ungen var ute, ville ikke morkaken ut. Så de prøvde alt mulig på og med meg i to timer, jeg var helt utslitt. Jeg hadde aldri hørt om at dette kunne skje. Fødselen var nok ikke værre enn den første, men det lå vel i hodet, at eu skulle bli så mye enklere. Så denne gangen skal jeg forbedre meg på alt, så hodet er forberedt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har født to ganger før.. Med nr 1 var jeg ikek redd, ante jo ikke hva jeg gikk til. Men fikk en tøff fødsel med henne, ble satt igang pga svangerskapsforgiftning, morkaken delte seg, mistet mye blod... klarte ikke reise meg før etter 2 dager, i tillegg er jeg livredd alt som heter blodprøver og nåler, seriøst angst for dette. Så det gikk laaaaaaang tid før jeg kom over denne fødselen. Med nr 2 var jeg selvfølgelig livredd for å få sv.forg. og var igrunn litt redd for fødselen, men denne fødselen ble heldigvis noe helt annet. Den varte like lenge ca, men her gikk alt naturlig for seg. Ingen bedøvelse (kun fordi da slapp jeg alle nåler :)), jenta kom helt fint ut og jammen kom morkaken også fint ut. Men synes jo selvfølgelig det var helt forferdelig vondt, åpningsriene var verst igrunn. Men alt i alt, en positiv fødselsopplevelse med nr 2 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...