Anonym bruker Skrevet 5. februar 2012 #1 Skrevet 5. februar 2012 Jeg har en lungesykdom, og har veldig lett for å pådra meg luftveisinfeksjoner. Immunforsvaret mitt er elendig, og jeg tåler ikke influensavaksine og pneumokokkvaksinen. Jeg må derfor passe meg slik at jeg unngår infeksjoner. Jeg går ikke på kino og konserter om vinteren, helst ikke kjøpesenter, jeg drar ikke til folk som er syke. Alle vennene mine og de fleste i familien har forståelse for dette, og tar hensyn til det. Det sier fra om noen er syke hjemme hos dem om vi skal komme på besøk, slik at jeg kan vurdere om jeg heller blir hjemme. Nå har jeg akkurat avsluttet en runde med penicillin og kortison mot lungebetennelse, og da er jeg ekstra sårbar. I går skulle vi i selskap og feire nevøen min. Jeg hørte ikke noe fra svigerinnen min, så da regnet vi med at alle var friske. Det er nesten 2 timer å kjøre dit. Det første jeg hørte da jeg kom inn døra, var niesen min, som hostet så det skrallet i hele huset. Hun kom ut i gangen for å si hei, feberblank i øynene og tydelig tufs. Svigerinnen min kommer etter og sier at jenta har 40 i feber på 3. dagen og sikkert har fått influensa. Mannen min blir mektig irritert, og spør hvorfor hun ikke sa fra. " Hvis jeg hadde sagt fra, så hadde ikke tante kommet, og da hadde hun blitt så lei seg!" Vi ble i selskapet, jeg spritet hendene sikkert 10 ganger i løpet av kvelden ( i smug på badet) og prøvde å holde meg unna hosting og nærkontakt. Men jeg sitter nå og kjenner at jeg ikke orker tanken på en runde til med lungebetennelse, og uker med hosting og lite søvn. Er det virkelig helt sært å ikke ville oppsøke smitte? Er mine plikter som tante viktigere enn min helse?
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 5. februar 2012 #2 Skrevet 5. februar 2012 Syns det var råttent gjort av din svigerinne å ikke gi beskjed om de hadde sykdom i hus. Hun kunne fint forklart til barnet sitt at tante desverre har en sykdom som gjør at hun må være ekstra forsiktig med å bli syk, og at når folk er syle så kan ikke tante være med de. De fleste barn har faktisk god forståelse for slikt! Skjønner godt at du ble oppgitt!
Gjest yrild Skrevet 5. februar 2012 #3 Skrevet 5. februar 2012 Selvfølgelig skulle hun ha sagt ifra! Barn må lære seg å leve med hvordan livet er og at du ikke kan komme når hun (niesen) er syk vil hun nok fint overleve selv om hun ville blitt skuffet. Be mannen din ta seg en prat med henne. Forklar hvor alvorlig det kan bli for deg om du blir ofte nok eller hardt nok rammet!
Cat.68 Skrevet 5. februar 2012 #4 Skrevet 5. februar 2012 Jeg skjønner deg godt jeg, og det var svakt av dem å ikke si ifra, når dere har den overenskommelsen med famije og venner. Et typisk eksempel på at man ikke tenker over hvor ille dette kan bli for noen annen. Er jo akkurat dette som gjør at så mange foreldre blir oppgitt når noen sender sine barn i barnehagen/skolen også før dem er helt friske. For der finnes mange barn slik som deg, som ikke bør utsettes for smitte. Helsen din er viktigere en plikten som tante selvsagt. Klem.
moota m storebror&lillebror Skrevet 5. februar 2012 #5 Skrevet 5. februar 2012 Jeg skjønner godt at du blir oppgitt! Jeg kjenner jeg blir irritert på dine vegne. Synes det var unødvendig og respektløst av henne. Synes også hun burde lære barna bedre, at man tar hensyn til andre mennesker. Synes dette var egoistisk av henne!
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2012 #6 Skrevet 5. februar 2012 Hvem er det som har bursdagsfeiring når et familiemedlem har 40 i feber på 3. dagen? Da går det fint an å si ifra dagen i forveien at det er såpass syke barn i huset at feiringen må utsettes. Synes det var dårlig gjort både overfor HI og barnet som var sykt, en altfor stor påkjenning for begge to å skulle være med på bursdagsfeiring.
♥Nemi♥ Skrevet 5. februar 2012 #7 Skrevet 5. februar 2012 Jeg kjenner jeg blir provosert. Hadde vi ikke hatt disse medisinene vi har i dag, ville lungesykdommen din tatt livet av deg for lengst! Tenker ikke svigerinna di på dèt? Alle som er oppegående, tenker lenger enn som så.. arg!
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 5. februar 2012 #8 Skrevet 5. februar 2012 Svigerinnen din er jo direkte uansvarlig! Hva er det for en mor som inviterer til selskap når ungen har 40 i feber!??! Og at hun i tillegg ikke gir beskjed til deg bekrefter jo bare at hun tydeligvis ikke helt har empatien sin på plass... Skjønner godt at du blir oppgitt. Jeg har normal helse, men blir likevel sinnsykt provosert dersom noen inviterer i selskap (eller kommer i) og ikke gir beskjed om at de er syke. Spesielt spysyke. Selv om vi har normalt god hele alle sammen, så er vi mange, så når en først blir smittet så tar det jo gjerne flere uker før alle har vært gjennom en runde med en sykdom. I ditt tilfelle er det jo ekstremt råttent gjort å ikke gi beskjed, og faktisk enda verre gjort ovenfor sitt eget barn å ha besøket når barnet var sykt synes jeg.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2012 #9 Skrevet 5. februar 2012 Takk for støtte! Mannen min snakket med henne i stad, og det går liksom ikke inn...om ikke det hadde blitt selskap i går så hadde de ikke en ledig helg på flere uker...Hun har gjort det før. Det verste var da vi satt rundt middagsbordet og hun fortalte at tre av dem hadde spydd halve natta...men de var bra nå altså! Jeg skjønner jo at det er trasig for bursdagsbarnet, men jeg hadde aldri invitert gjester om noen her hjemme var syke. Nå spiser jeg c-vitaminer og hvitløk, har Tamiflu i skuffen og ullsokker på, og håper at immunforsvaret mitt kunne tenke seg en dag på jobben HI
Gjest sug lut Skrevet 5. februar 2012 #10 Skrevet 5. februar 2012 Det som er mest graverende her er at det ikke skyldes en forglemmelse. For det KUNNE ha skjedd, tross alt, det hadde vært menneskelig (om ikke veldig lurt). Hun har tvert imot kalkulert med at du ville blitt hjemme fordi hun vet du blir syk, og så har hun kaldt latt være å si noe. Det er nærmere ondskap enn dumhet på min akse.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2012 #11 Skrevet 5. februar 2012 Jeg har også en lungesykdom som gjør at jeg får ofte lungebetennelse, heldigvis har jeg et godt immunforsvar, men får lungebet. av kulde og rå luft. I tillegg til c-vitamin og hvitløk, ta deg litt kanel par-tre ganger iløpet av dagen. jeg klarte akkurat å forhindre nok en lungebetennelse med bruk av Ibux og kanel. Tok Ibux ca annenhver time.
Gjest sug lut Skrevet 5. februar 2012 #12 Skrevet 5. februar 2012 Jeg har også en lungesykdom som gjør at jeg får ofte lungebetennelse, heldigvis har jeg et godt immunforsvar, men får lungebet. av kulde og rå luft. I tillegg til c-vitamin og hvitløk, ta deg litt kanel par-tre ganger iløpet av dagen. jeg klarte akkurat å forhindre nok en lungebetennelse med bruk av Ibux og kanel. Tok Ibux ca annenhver time. Nå ble jeg nysgjerrig, #11, hvordan virker kanel, vet du det? Vil det i så fall gjøre noen forskjell også for oss som ikke i utgp har noen lungesykdom?
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2012 #13 Skrevet 5. februar 2012 Enkelte krydder er sykdomsbekjempende antioksidanter. Krydder som kanel, nellik og ingefær er antioksidanter og kanel er øverst på listen. Faktisk kanel og nellik er bedre antioksidanter enn blåbær og granateple juice og mye billigere også. Nedenfor er noen ideer for å bruke disse krydder
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2012 #14 Skrevet 5. februar 2012 Enkelte krydder er sykdomsbekjempende antioksidanter. Krydder som kanel, nellik og ingefær er antioksidanter og kanel er øverst på listen. Faktisk kanel og nellik er bedre antioksidanter enn blåbær og granateple juice og mye billigere også. Nedenfor ernoen ideer for å bruke disse krydder http://www.prgmea.com/4/2011/12/hvordan-du-bruker-krydder-som-en-sykdom-bekjempelse-antioksidant.html
Gjest Mentha & Junior Skrevet 5. februar 2012 #15 Skrevet 5. februar 2012 Kanel er en av de sterkeste antioksidantene vi har Altså, inneholder mest antioksidanter... Er ikke så god på å ordlegge meg i dag utover det kjenner jeg ikke til så mye om kanel, annet enn at det er supert å forebygge sykdom med
Gjest Mentha & Junior Skrevet 5. februar 2012 #16 Skrevet 5. februar 2012 En ting til: Timian er en "lungeurt" som har lokal antibakteriell effekt i akkurat lungene. Veldig fin å drikke som te (trekkes i kokvarmt vann i ca fem min), men smaker forferdelig da Eller du kan bruke den som krydder i maten selvsagt
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2012 #17 Skrevet 5. februar 2012 #11 her.... Kanel har også en betennelsesdempende virkning, og ja kan brukes til andre som begynner få symptomer på betennelse Mentha&Junior...supert, tusen takk for tipset, Timian skal heretter være fast innventar her er så lei av å måtte holde meg inne fra ca 5minus eller regnvær...som da vil si innesperret nesten hele året
Gjest sug lut Skrevet 5. februar 2012 #18 Skrevet 5. februar 2012 Hm, fram med kanelen - og jeg tenker eplekake... wienerbrød... hm.
Mockanin Skrevet 5. februar 2012 #19 Skrevet 5. februar 2012 Din svigerinne har ikke forstått alvoret med sykdommen din. Hun er egoistisk. Selskaper burde blitt avlyst i og med at barnet er sykt. Skjønner meg ikke på sånne folk jeg. Håper du ikke ble smittet.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2012 #20 Skrevet 5. februar 2012 Hm, fram med kanelen - og jeg tenker eplekake... wienerbrød... hm. Kanel får du kjøpt i tablettform i helsekosten, det er også fint for oppblåst urolig mage, påvirker hormonene positivt så det kan være bra for pms og stoffskifteproblemer også. Kanel er veldig undervurdert som helsebringende urt, det er bare å spise så mye du klarer
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 5. februar 2012 #21 Skrevet 5. februar 2012 Hm, fram med kanelen - og jeg tenker eplekake... wienerbrød... hm. Jeg liker.. nei, vent.. jeg ELSKER tankegangen din her Sug Lut! Deler du på baksten?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå