Anonym bruker Skrevet 4. februar 2012 #1 Skrevet 4. februar 2012 Mannen min lurer på hva det er som starter en fødsel, rettere sagt er det kroppen som sier at nei nå er det nok nå skal ungen ut eller hva er det? Må si jeg er genakse nyskjerrig selv også...
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2012 #2 Skrevet 4. februar 2012 Det har de lærde diskutert i lengre tid, uten at man har kommet frem til en endelig konklusjon... Men teorien er at morkaken utsonder noe hormoner som starter prosessen med livmorsammentrekninger og modning av livmorhals. "Hormoner styrer fysiologiske prosesser i kroppen, så også mens-syklus, svangerskap, fødsel og amming. Det er hormonet oxytocin som når en viss høy konsentrasjon og som da setter i gang fødselen. Det er dette hormonet du får intravenøst på sykehuset for å starte/bedre riene også." -Hvordan kroppen vet at "akkurat Nå er det på tide" vet man ikke sikkert.
mammas skatter <3 Skrevet 4. februar 2012 #3 Skrevet 4. februar 2012 hormoner mener jeg. googlet det også å fikk dette: http://no.wikipedia.org/wiki/F%C3%B8dsel
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2012 #5 Skrevet 5. februar 2012 Er ikke alltid kroppen vet "nå er det på tide" heller... er jo dem som føder en måned før tiden, eller går mange uker over tiden, og får store unger i skittens fostervann osv... Syns det er helt på trynet når JM og lign. sier "babyen kommer når den er klar" for livmora har ingen hjerne den kan tenke med, at nå er ungen klar. ei heller en klokke...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå