Anonym bruker Skrevet 4. februar 2012 #1 Skrevet 4. februar 2012 Min far som har rømt landet og ikke tatt kontakt på 10 år døde for noen dager siden. Han var gift (ikke med mamma), men ingen barn bortsett fra meg. Hvordan blir det med arv. Hvis han ikke har skrevet noe testamente, går det automatisk til kona? Han eier også huset de bodde i sammen, det vet jeg han har på papir at skal gå til meg når han døde, men det er jeg ikke interessert i. Jeg vil ikke kaste ut henne og datteren hennes for at jeg skal få et hus i Thailand.
kroi Skrevet 4. februar 2012 #3 Skrevet 4. februar 2012 Som livsarving har du krav på deler av arven. Som livsarving (barn) har du krav på pliktdelsarv på 2/3 av fars eller mors formue etter arveloven § 29. Barna til arvelataren (livsarvingene) arver likt dersom ikke annet fremgår av andre lovregler http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/796/819
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2012 #4 Skrevet 4. februar 2012 Det kommer vel an på om han fortsatt var Norsk statsborger eller ikke da han døde. Du gjør nok lurest i å ringe en advokat for å få rett svar. Kondolerer.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2012 #5 Skrevet 4. februar 2012 Du er hans livsarving. Så lenge han har særkullsbarn kan ikke hun sitte i uskiftet bo med mindre du tillater det. Du har altså krav på arven. Du kan fint arve huset uten at hun kastes ut. Du står jo fritt til å la henne bo der så lenge du selv vil.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2012 #6 Skrevet 4. februar 2012 Han var syk og fikk sykepenger fra nav, de betalte også noe av oppholdet da han lå på sykehuset. Så da var han vel norsk statsborger?
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2012 #7 Skrevet 4. februar 2012 Han var syk og fikk sykepenger fra nav, de betalte også noe av oppholdet da han lå på sykehuset. Så da var han vel norsk statsborger? Ja. Og da har du arverett etter Norsk lov.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå