Gå til innhold

Vil ha, vil ha, vil ha dette huset her!!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oj, hjelp. 17 000 i felleskostnader.

Skrevet

Du kan betale ned fellesgjelda og stå igjen med felleskostnader på 2.300 kr. i md, men det betinger at du har penger...

Skrevet

Det ser ut til at det koster 4,5 millioner + 2300 kr i fellesutgifter per mnd. Om jeg ikke hadde hatt råd til å betale fellesgjelden med èn gang, så hadde jeg ikke tatt i stedet med ildtang.

Skrevet

Nei, vi har ikke mer en 2,5 mill, så derfor er det heller ikke aktuelt for oss. Har så lyst på ett av disse husene her. Kanskje om noen år?

HI

Skrevet

Det er slett ikke sikkert at du kan betale ned deres del av fellesgjelden, nei... Det er ikke lov i borettslaget vi bor i. Og hva er egentlig vitsen med det??

Skrevet

Om man har fellesgjeld eller privat lån er vel ikke så nøye så lenge borettslaget er medlem av sikringsfondet? Gjeld er gjeld, huset ville jo kostet det samme selv om fellesgjelda var mindre. Det er viktigere å sjekke vilkårene på fellesgjelda (fast/flytende rente, avdragsfrihet, IN ordning, om borettslaget har penger satt av til vedlikehold etc.). Fellesgjeld har fått ufortjent mye tyn de siste årene, som sagt er det forvaltningen av borettslaget man må sjekke.

Her hadde vi 1,5 mill i innskudd og 2,3 mill i fellesgjeld. Pga. egenkapital har vi bare 560000 i banklån. Fellesgjelda er i Husbanken, som har mye bedre rente enn vi får i vår egen bank (nesten en prosent forskjell). Det er fem års avdragsfrihet, vi kommer til å betale så mye som mulig på eget hus- og billån disse årene. Det er IN ordning, men vi kommer til å betale ned våre egne lån før vi betaler noe ekstra på fellesgjelda. Ettersom renta er så lav nå hadde jeg helst sett at renta på deler av felleslånet ble bundet, men det spørs om de andre eierne er enige.

Skrevet

17 000 i fellesgjeld?! Insane! Tipper de sliter med å selge det der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...