Gå til innhold

Dårlig erfaring med helsestasjon - noen andre?


Min første 2012

Anbefalte innlegg

Selv før jeg har fått kommet meg til helsestasjonen har jeg allerede dårlig erfaring med dem. Jeg ønsket å veksle mellom å gå til jordmor og fastlege på svangerskapskontroller og ble glad da jeg fant ut det var jordmortjeneste i nærheten. Jeg ringte i desember og fikk time i begynnelsen av januar. Ca 2 uker før imen får jeg brev i posten - "timen din er flyttet. Ta kontakt om det ikke passer". Selvsagt passet ikke timen og jeg ringte for å flytte den. Da ble jeg dessverre møtt av en veldig lite serviceinnstilt dame i andre enden som mente at om jeg ikke tok timen jeg fikk så måtte jeg vente til april for de hadde ikke kapasitet. Da ble jeg ganske irritert - jeg bestilte den opprinnelige timen av en grunn - at det var DA jeg kunne. At de flytter den uten å høre om det passer og i tillegg skriver at jeg bare må ringe om jeg må flytte dag blir jeg rett og slett provosert av at dama på telefonen så frekt påstår at om jeg ikke kan dra så synd for meg - jeg må da komme i april. Hva er det for service? Svangerskapskontrollen jeg skulle hatt i mnd 4 ble flyttet til mnd 7! Det henger ikke på greip. Etter fortvilt å ha prøvd å forklare situasjonen for dama sikkert 20 ganger gir hun meg time i begynnelsen av mars. Hvor ble det av kapasitetsproblemet hun akkurat snakket så voldsomt om?

 

I dag får jeg nytt brev: "timen din er flyttet. Ta kontakt om det ikke passer". Jeg er på nippet til å gi opp noen svangerskapskontroll med jordmor og priser meg lykkelig over flink fastlage. Men er det MULIG!???? Helsestasjonen må tape mye penger på ubrukelige sentralborddamer som tydeligvis ikke kan å ta i mot timebestilling. Og atpåtil yte så dårlig service.

Flere som har opplevd noe lignende eller har andre dårlige erfaringer med helsestasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette høres ikke bra ut nei, jeg har ingen dårlig erfaring her men det varierer vel fra plass til plass. Dette skrivet fikk jeg av lege (er utarbeidet i 2005, men det blir brukt her):

Uke 8-12 Lege

" 15 Jordmor

" 18 Ultralyd

" 24 Lege

" 28 Jordmor

" 32 Jordmor

" 36 Lege

" 38 Jordmor

" 40 Lege

 

Dette er for gravide som har et normalt svangerskap, du skal få oftere time dersom du har behov for det. Vet at det er personer som har gått til private jordmødre fordi det ikke finnes jordmødre i området. Har heldigvis sluppet dette, men blir jordmor sykemeldt, må jeg til lege. Du kan jo godt sjekke ev. spørre helsestasjon om det finnes andre jordmødre i nabokommune el. lignende viss du ikke får time snart. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her i Oslo er den jordmorkontrollen i uke 15 tatt vekk, er det jeg har hørt ihvertfall. Fikk med et kort fra fastlegen der kontroll i uke 15 hos jordmor ikke stod der. Skal ikke til jordmor før i uke 24, noe som er normalt her da jeg har spurt flere. Jeg syns jo det var sent da man nesten er 6 mnd på vei.

 

Min første 2012:Men å få første jordmorkontroll i mnd 7 synes jeg er rinelig sent altså :(. Kan man ikke gå til en annen helsestasjon da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er de offisielle retningslinene for svangerskapskontroller i Norge: http://helsenorge.no/Helseogsunnhet/Sider/Svangerskapskontroller-og-oppfolging/Svangerskapsomsorgen.aspx

Det stemmer at kontrollen i uke 15 er tatt bort.

 

Men dette er jo bare retningslinjer da, så mange leger/helsestasjoner velger å kjøre andre opplegg.

 

Jeg syntes også det var litt lenge fra første svangerskapskontroll i uke 9 til uke 24, så valgte å bestille meg en jordmortime i uke 17. Er heldig sånn at det ikke er dårlig kapasitet på det der jeg bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...