Gå til innhold

Dere som har født før?


Knerten <3

Anbefalte innlegg

Hvilken stilling fødte dere i?

Vet det er aaaaltfor tidlig å tenke på, men dere vet hvordan tankene kverner...

Og jeg tenker at nå vet jeg mye mer enn første gang, om smertene osv. Føler meg mer forberedt og gruer meg litt, det gjorde jeg ikke sist.

Hadde en veldig flink jordmor og hun holdt igjen og tøyde så jeg måtte bare sy et par sting,, men siden fødselen gikk så veldig fort ble jeg bare plassert i senga og der ble jeg liggende.

Men har lest etterpå at det er den verste måten å føde på, i og med at man jobber mot tyngdekraften. Hvordan er det å stå i prekestol? noen som har prøvd det? Må jo være d beste med tanke på å hjelpe baby'n ut... men orker man å stå og vil man da revne mye fordi jordmor har mindre kontroll.

Har også lest masse positivt om badekar og kunne tenke meg å prøve det.. men tenker på blod og gørr som flyter rundt?:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fødte i den vanlige fødestillingen. Den der man ligger på ryggen med bena opp. Sånn typisk tvfødsel. Her så sa og anbefalte jordmor at jeg skulle ligge på siden, for det hadde vært mye bedre. Men sta som jeg er (likte ikke helt jm, og jeg ville egentlig bytte, var litt sinna på hun, med god grunn) så skulle jeg føde sånn JEG ville, så da lå jeg på ryggen. Syns jo at det var mye bedre enn på ryggen, men det har sikkert noe med innstillingen min å gjøre.. :P

 

Om prekestol osv har jeg ingen erfaring. Så det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endte også opp i vanlig stilling sist gang, mot min vilje. Jeg hadde store planer om å føde sittende på en sånn sekk, og lene meg til mannen min som skulle sitte bak meg på sengen. Men etter jeg ble undersøkt siste gang, kom jeg meg rett og slett ikke opp av sengen fordi det gjorde så vondt, jeg kunne ikke bevege meg noen steder, så sånn ble det... Hadde jo også lest om at det skulle være den verste stillingen, men for meg gikk det ganske greit, presset i 20 min og skal vel være fornøyd med det ;) Fikk kun noen små overfladiske rifter som forsvant fort...

Vet ikke helt hvordan prekestolen hadde vært og født med, men jeg brukte den mye i åpningsriene og synes den var den som hjalp meg mest da.

Jeg vurderte også å føde i vann, men det gikk ikke på det sykehuset jeg var på, og det er jeg egentlig glad for, for i tillegg til blod og gørr, så virket ikke klysteret mitt helt sist gang, og da kan du jo tenke deg til resten, hehe... hadde nok ikke blitt så apetittelig i vann... :-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fødte sidelengs, mest fordi jeg lå på siden littegrann, også kom riene så tett att jeg ikke fikk pauser, og da var det helt fullstendig uaktuelt å flytte på meg:P

men jeg syns det var kjekt å føde sidelengs, kunne klemme livskiten utav "rekkverket". det enese som var slitsomt var att det måtte komme en 2jordmor for å holde beinet mitt opp på slutten, sånn att junior hadde plass til å komme ut:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte liggende på rygg / halvveis på siden. Fikk ikke noe valg, fødselen ble igangsatt og både jeg og babyen måtte overvåkes mot slutten, det tok lang tid og jeg lå lenge med pressrier, så da var det bare å gjøre som jordmor bestemte.

 

Synes uansett det var helt greit, og revnet minimalt. Håper uansett neste fødsel blir litt mer "naturlig" med mindre slanger, ledninger og maskiner. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

første fødsel lå jeg på siden..

var veldig tungt.

 

andre gang ville de at jeg skulle stå på alle 4..

.for at hode skulle komme lengere ned eller noe...

men da så jeg bare på jordmor å spurte om hun var dum....

fordi sengen som jeg lå i var tett på døren.. så de som sto ute på gangen kunne se rett inn på fødselen... å jeg hadde ikke tenkt å vise dem ræva.

så jeg sa at hun bare skulle hente en treningsball,for den hadde samme effekt.

men jeg fødte på rygg med ryggen litt oppreist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk velge selv, og jordmor sa i ettertid at det var så flott å se at jeg midt oppi smertene tok kontroll over situasjonen og bestemte at jeg ikke ville ligge på ryggen. Det var strengt tatt fordi jeg hadde for vondt til å ligge på ryggen. Sengen min var i oppreist stilling og jeg hang over kanten ved hodeenden og hadde lystgassen i hånda som jeg brukte jevnlig. I ettertid har jeg tenkt litt på at hadde det ikke vært så jævlig vondt så hadde jeg vært bekymret for at babyen skulle falle og slå seg med tanke på at jeg omtrent sto på alle fire. Men det fungerte veldig fint for meg og jeg tror jeg kan tenke meg samme stilling ved neste fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lå på ryggen, med baby koblet til overvåkningsmaskiner, men måtte snu meg og henge over kanten en stund for babyen kom ikke over skambeinet(?) men snudde meg til ryggen igjen. Funka veldig fint for meg syns jeg. Men hadde egentlig ikke noe valg. Hadde rask fødsel uten smertestillende og kjente ikke åpningsriene, så man kan vel kalle det en drømmefødsel. Krysser fingrene for at det går like lett neste gang og at jeg ikke trenger å tenke på stilinger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første fødsel lå jeg på ryggen, fordi jeg ble plassert sånn.

Andre fødsel fødte jeg alene, stående.

 

Tredje fødsel satt jeg bakoverlent i en sånn lenestol ting, med mannen sittende bak. Det gikk så fort at jeg egentlig ikke rakk å tenke en gang,hehe. Men jeg orket ikke stå, fordi når pressriene kom, knakk jeg liksom sammen i bena, og fulgte med tyngdekraften nedover, og jeg tror det hadde blitt tungvindt for jordmor, hehehe.

 

Drømmen er å fø føde i vann, og å ta i mot selv, men det tror jeg ikke kommer til å skje. Har liksom forberedt vannfødsel tre ganger, og så har ting skjedd og det ikke vært mulig alle tre gangene, så nå gidder jeg ikke bli skuffet igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for masse fine svar:)

Virker som om liggende er mest vanlig...

Godt man har god tid til å tenke gjennom dette:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte i vanlig fødestilling på rygg første fødsel.Fødselen min varte i ca 12 timer, hvorav jeg lå 50 min med pressrier. På forhånd hadde jeg skrevet ønskebrev hvor jeg understreket hvor redd jeg var for å revne. Ba om å få jordmor som kjente til/var trent i "den nye metoden" hvor man er mye mindre utsatt for rifter. Hun støttet perineum og holdt igjen. Resultat: Ikke så mye som en rift eller revne. Jeg er veldig glad for at jeg avklarte dette, og gjorde det jeg kunne for å påvirke på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...