Gå til innhold

Melkeallergikere jeg trenger tips!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva kan jeg bruke i stede for ost i tacko og pizza?

Har fått den "store glede" å få melkeallergi etter jeg gikk gravid :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du mener nå melkeproteinallergi? Om det er laktoseintoleranse er det straks mye enklere... der finnes det tabletter, pulver, og ulike laktosefrie varer.

Er ikke melk i manchego ost fordi den er laget av geitemelk. Litt usikker på om fetaost inneholder melk. Men tror ikke noen av de er noe særlig godt alternativ til ost på pizza iallfall. Ha på masse god pizzasaus, grønnsaker og kjøtt er mitt beste alternativ...

Skrevet

Hva kan jeg bruke i stede for ost i tacko og pizza?

Har fått den "store glede" å få melkeallergi etter jeg gikk gravid :(

Har barn med melkeallergi og de bruker Tofuost som man får kjøpt i skiver på velassorterte butikker som Meny el.l Bruker den på pizza, taco, ostesmørbrød osv.

Skrevet

Er ikke helt sikker på hva jeg reagerer på i melken, men får ekstreme magekramper av melkeprodukter... å jeg elsker ost, yoghurt og melk. Så har fått beskjed om å kutte det helt ut av kosten min.

Laktosefrie produkter blir jeg bare uggen av (med laktose ender jeg opp hos legevakten med sterke smerter). Så jeg er ute etter melkefrie alternativer. Tar melkeproblemet som en utfordring ;)

Skal sjekke ut de produktene :) Meny har vi ikke her i nord, så skal høre rundt på butikkene her :)

Skrevet

På mega har de en tofuost som kommer i ett stykke og som kan rives. Her har vi brukt den på pizza og til taco for minsten som hadde melkeproteinintoleranse (den smaker såpass godt at vi andre også kan spise den). Tror den heter cheezy, har også brukt tofutti i skiver, men den lukter og smaker ikke så godt. De fleste butikker har egne allergihyller, og egen plass til allergivarer i kjøleskap og fryseskap.

Skrevet

Dersom det kun er kumelk du ikke tåler, kan du bruke ost som kun inneholder geitemelk. Det er ikke så vanlig, men det forekommer. I min familie er det tre kumelkprotein-allergikere, to tåler likevel geitemelk, en kan spise litt av det. Hvis du tåler geitemelk, kan du bruke manchego-ost, slik som hun over foreslår. Det er nydelig på pizza! Her får man i hvert fall kjøpt det i ferskvaredisken på ICA MAXI. Det kan godt hende de kan ha det på Meny, Mega ol. også, men det vet jeg ikke. Denne skjæres med ostehøvel. Det finnes også en annen ost, som jeg ikke husker hva heter, men den er norsk, og minner mye om gräddost i konsistensen. Den er helt hvit, ganske myk og fet, og kan skjæres med ostehøvel. Et annet alternativ er ekte gresk fetaost. Du må lese på den og sjekke at den inneholder kun geitemelk, for "kopiene", slik som Apetina, inneholder kumelk. Denne skjærer du i terninger og strør over pizzaen

Dersom du ikke får tak i slik ost, eller ikke tåler geitemelk, er det et godt tips å bruke bra med ananas på pizzaen (det blir saftig), og å dekke pizzaen med skiver av ustekt bacon før den går i ovnen. Det er altså oppå kjøttdeig eller hva du nå bruker, og i stedet for ost. Det smaker veldig godt! Blir på en måte fett på samme måte som ost...

På tacoen er avocadomos (kjør avokado i blenderen) en glimrende erstatning for rømme!

Lykke til! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...