Gå til innhold

Hvorfor er det sånn (om mat)...

Anbefalte innlegg

Skrevet

at mennesker generelt ikke er laget for å like grønnsaker når det visstnok er det sunneste vi kan spise?

Små barn liker det som regel ikke, og det er absolutt ingen høydare må jeg selv også innrømme.

Man skulle jo tro at vi biologisk sett var programmert til å like det som er sunt for oss?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvem påstår at mennesker ikke liker grønnsaker?

Her liker hele familien de fleste typer grønnsaker og ungene har likte helt fra de begynte å spise annet enn grøt.

Skrevet

at mennesker generelt ikke er laget for å like grønnsaker når det visstnok er det sunneste vi kan spise?

Små barn liker det som regel ikke, og det er absolutt ingen høydare må jeg selv også innrømme.

Man skulle jo tro at vi biologisk sett var programmert til å like det som er sunt for oss?

Jeg elsker grønnsaker og det samme med mannen min. Har alltid gjort det. Datteren min begynner å grine om hun får noe grønt i munnen mens sønnen min ikke kan få nok.

Vi er alle forskjellige gitt:)

Skrevet

Hmm, her er ikke grønnsaker noe problem. 8-åringen sitter og knasker salat til det tyter, 2-åringen spiser store buketter med brokkoli osv.

Vi er vel programmert til å spise det meste vi, men spesielt søte ting som frukt.

En litt morsom greie jeg leste i en slankebok:

Om vi går forbi et jorde med sauer får vi ikke skikkelig lyst til å løpe etter en sau og sette tenna i nakken på den, derfor er ikke sauer det vi skal ha mest av i kostholdet vårt.

Om vi går forbi et tre med store modne plommer får vi vann i munnen og derfor kan vi spise det vi ønsker av frukt.

Mannen mente vi skulle spise mest mulig naturlige ingredienser som vi ikke trenger tilberede så mye, og da ser vi med en gang hva vi kan spise og ikke spise ;)

Litt vanskelig å praktisere kanskje, hehe.

Skrevet

Ingen av våre barn er veldig glad i grønnsaker, men de er veldig glade i frukt. Jeg har heller aldri vært fan av grønnsaker, så vi er nok ikke veldig flinke til å ha det til middag..

Jeg er litt enig, det som er sunt kunne vært godt og det som er usunt trenger ikke være såå utrolig godt :D

Skrevet

Hmm, her er ikke grønnsaker noe problem. 8-åringen sitter og knasker salat til det tyter, 2-åringen spiser store buketter med brokkoli osv.

Vi er vel programmert til å spise det meste vi, men spesielt søte ting som frukt.

En litt morsom greie jeg leste i en slankebok:

Om vi går forbi et jorde med sauer får vi ikke skikkelig lyst til å løpe etter en sau og sette tenna i nakken på den, derfor er ikke sauer det vi skal ha mest av i kostholdet vårt.

Om vi går forbi et tre med store modne plommer får vi vann i munnen og derfor kan vi spise det vi ønsker av frukt.

Mannen mente vi skulle spise mest mulig naturlige ingredienser som vi ikke trenger tilberede så mye, og da ser vi med en gang hva vi kan spise og ikke spise ;)

Litt vanskelig å praktisere kanskje, hehe.

Når jeg går forbi et jorda med deilige, små lam på, så skal jeg ærlig innrømme at jeg tenker på å spise deilige nammelam. Kanskje ikke rå og med ull på, men likevel. Nam!

Når jeg ser reinsdyr tenker jeg på herlig reinsdyrkjøtt etc etc.

Men så tilhører jeg også den sorten som elsker (rødt) kjøtt og aller helst så rosa som mulig, bare litt brunet og varmt på utsiden! :D

Gjest thricane
Skrevet

Ser penget ditt. Jeg elsker grønnsaker, men dette er noe jeg har lagt til meg i voksen alder. Har jobbet iherdig for å få ungene og mannen til å spise grønt. 7 år for å få eldste til å like brokkoli og 2 år for å få minste til å spise epler og pærer. Ja, vi har det alltid inntil middag og jeg deler opp frukt i tilbyr hele tiden. Står ikke på tilbudet.

Pølser derimot må jeg heller avenne enn tilvenne.

Leste ett sted at fett og sukker stimulerer visse deler av hjerne, vi hungrer etter mer, og mye av dette er introdusert allerede i morsmelk (som består av mye fett og søt smak) Hvor sant det er kan jo diskuteres.

Skrevet

Så heldige noen av dere er da, som har barn som elsker grønnsaker. Ingen av mine barn er altetende når det gjelder grønt. Ingen av mine nevøer eller nieser heller. De liker poteter og gulrot og et par andre ting, men det meste rynkes det på nesen av. Det er jo overhodet ikke logisk???

Hvis vi var programmert til å like det som er sunnest for oss, så hadde det jo vært såååå mye enklere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...