Gå til innhold

adhd/add lekser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er lekse situasjonen deres?

Hva gjør dere for å få gjennomført lekser?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har ikke et barn med adhd, men med asperger syndrom. Og leksene er roten til mye sinne, frustrasjon og konflikter her. Barnet går nå i 3.klasse og ligger nærme den kritiske grensen i lesing, såvidt over i matte og relativt dårlig i engelsk også. Så på bakgrunn av det forstår jeg at han blir lei av lekser, men nettopp derfor er leksene også så viktige.

Vi må bare tvinge han. Visse dager kan han fint sitte i over en halvtime å klage og hyle først, men vi gir oss ikke. Da gjør han det til slutt, med med varierende resultat. Dvs, når han skal lese sitter han gjerne å gnir seg i øynene, kikker andre steder, ruller seg rundt på stolen etc. Tviler på at han lærer veldig mye når han er på det humøret.

Tidligere lokket vi med feks en non stop etter hver setning han leste. Eller han fikk goder på slutten av uka hvis han hadde gjort de leksene vi sa hver dag. Men dette har vi sluttet med. Det er sjelden vi får gjort alle leksene på en uke uansett hvilken metode vi bruker..

Skrevet

Vår sønn har adhd og tourette. Han går nå i åttende klasse, så jeg har litt erfaring med lekser og skole etterhvert.

På barneskolen hadde vi avtale om at han gjør de leksene han føler han får til, også stresser vi ikke med det. Jeg har for lengst innsett at det å vite hvor mange symfonier Mozart skrev, eller hvilket år den franske revolusjonen startet, ikke er viktig kunnskap, selv om jeg personlig synes slikt er interessant.

Sønnen min vil nok ikke bli en høyt utdannet jurist, men om han kommer seg gjennom livet som et godt menneske, og en som bidrar med en jobb han trives i, har jeg oppnådd det jeg ville for han. Antageligvis ligger hans evner mer i retning praktisk arbeid, bilmekaniker, rørlegger, snekker. Med en gang jeg innså det, ble alt så mye enklere. Et godt menneske, en god far, en snill ektemann, og en flittig arbeider. Det er det viktige for oss som foreldre.

Denne tankegangen har jeg med meg når jeg snakker med lærerne hans om lekser, og jeg har fått gjennomslag for at han gjør det han får til. Han liker godt å lese, så de leksene gjør han (nesten) med glede, mens skriving er en pine. Så da bruker han data og it's learning.

Disse barna har utfordringer nok i hverdagen, om ikke lekser skal bli en kilde til evig mas og krangel i heimen. Det er noe som heter "pick your battles", og det har jeg gjort. Leksemengden på ungdomsskolen er så enorm at det ville vært tilnærmet umulig å få det gjort, så derfor gjør han heller det han føler han mestrer.

Heldigvis har han aldri hatt problemer med lesing, og leser både bøker og Donald. Likeledes har han basic kunnskap om matte, samfunn og historie, og er fantastisk flink i gym.

Han har mange venner, er godt likt, og av de fire barna mine, er han den mest kjærlige og mest hensynsfulle. Dette er mye viktigere for meg.

Skrevet

Vår sønn har adhd og tourette. Han går nå i åttende klasse, så jeg har litt erfaring med lekser og skole etterhvert.

På barneskolen hadde vi avtale om at han gjør de leksene han føler han får til, også stresser vi ikke med det. Jeg har for lengst innsett at det å vite hvor mange symfonier Mozart skrev, eller hvilket år den franske revolusjonen startet, ikke er viktig kunnskap, selv om jeg personlig synes slikt er interessant.

Sønnen min vil nok ikke bli en høyt utdannet jurist, men om han kommer seg gjennom livet som et godt menneske, og en som bidrar med en jobb han trives i, har jeg oppnådd det jeg ville for han. Antageligvis ligger hans evner mer i retning praktisk arbeid, bilmekaniker, rørlegger, snekker. Med en gang jeg innså det, ble alt så mye enklere. Et godt menneske, en god far, en snill ektemann, og en flittig arbeider. Det er det viktige for oss som foreldre.

Denne tankegangen har jeg med meg når jeg snakker med lærerne hans om lekser, og jeg har fått gjennomslag for at han gjør det han får til. Han liker godt å lese, så de leksene gjør han (nesten) med glede, mens skriving er en pine. Så da bruker han data og it's learning.

Disse barna har utfordringer nok i hverdagen, om ikke lekser skal bli en kilde til evig mas og krangel i heimen. Det er noe som heter "pick your battles", og det har jeg gjort. Leksemengden på ungdomsskolen er så enorm at det ville vært tilnærmet umulig å få det gjort, så derfor gjør han heller det han føler han mestrer.

Heldigvis har han aldri hatt problemer med lesing, og leser både bøker og Donald. Likeledes har han basic kunnskap om matte, samfunn og historie, og er fantastisk flink i gym.

Han har mange venner, er godt likt, og av de fire barna mine, er han den mest kjærlige og mest hensynsfulle. Dette er mye viktigere for meg.

Jeg ikke barn med diagnose og ramlet på slump innom tråden. Svaret ditt gjorde meg litt stum. For en fantastisk mamma du må være! Du skriver så gode ord om din sønn, hans fremtid og hvilket menneske du ser for deg at han vil komme til å bli. Helt nydelig!

Jeg tror at du er hjertelimet i din familie :)

Måtte bare skrive noe til deg. Og ja, god helg!

Gjest vinterbrud
Skrevet

Nå letter dere hjertet mitt her,jenter.Jeg har selv en datter med adhd og non verbale lærevansker som strever med leksene sine.

Mitt barn er 3 klassing,og lekser er ofte en kamp.

Vi gjør som regel en lekse hver dag,og heldigvis har vi muligheten til å skrive på pc.

Det er ikke lett når lekser forårsaker tårer og frustrasjon.

Jeg tenker også at min lille skatt vil finne en praktisk jobb senere i livet.Det er ikke alle som kan bli akademikere i landet.

Hun har leksehjelp på skolen,der er det et varierende resultat hva hun får gjort.

Hjemme gjør vi lekser etter middag.Hvis det er mye som skal skrives,så er jeg sekretæren hennes.Hun sliter masse med lesing og skriving dessverre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...