Anonym bruker Skrevet 3. februar 2012 #1 Skrevet 3. februar 2012 Hei! jeg håper at noen kan hjelpe meg litt:) jeg venter mitt andre barn nå. har ingen utdanning enda. så jeg skal søke på høgskole til høsten og ta permisjon evt å søke neste høst. vil starte på en utdanning problemet er at jeg synes det er så vanskelig.tenker noe innen helse, da jeg har jobbet spm assistent på sykehjem. vil litt bort fra sykehjem, og inn i litt "yngre" helseinstutisjoner osv. tenkte da på sykepleier. Sykepleier og vernepleier er nesten likedan? drømmen er egentlig å jobbe innenfor ambulansen. men her i Trøndelag er den jo privat, så hjelper lite med sykepleierutdanning da.. så derfor tenkte jeg på vernepleier, de tjener jo bedre enn sykepleiere, og gjør de samme jobbene. bortsett fra at de ikke kan jobbe på sykehus? jeg vil egentlig mest inn på sykepleien, men er redd jeg ikke kommer inn i trondheim,da må jeg ta opp fag:( å pendle med to tette blir svært vanskelig. Synes valg av utdanning virkelig er vanskelig! er 22 år forresten:)
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2012 #2 Skrevet 3. februar 2012 Tid har du termin? Jeg er litt samme situasjon som deg, og ble litt nysgjerrig nå. Vernepleier er vel mer konsentrert om det psykiske, hjelp og veiledning til daglige gjøremål, mens sykepleier er mer stell og pleie, medisiner og sykdom. Jeg skal, eller skulle søke meg til sykepleien til høsten, men vet ikke hvordan det blir nå som jeg er gravid, kan man ta permisjon fra skolen uten å nesten begynne engang? Har termin i september.
*ei tulle+spire* Skrevet 3. februar 2012 #3 Skrevet 3. februar 2012 Tid har du termin? Jeg er litt samme situasjon som deg, og ble litt nysgjerrig nå. Vernepleier er vel mer konsentrert om det psykiske, hjelp og veiledning til daglige gjøremål, mens sykepleier er mer stell og pleie, medisiner og sykdom. Jeg skal, eller skulle søke meg til sykepleien til høsten, men vet ikke hvordan det blir nå som jeg er gravid, kan man ta permisjon fra skolen uten å nesten begynne engang? Har termin i september. jeg har termin i april ja, du kan søke på høgskole å ta permisjon fra studiet om du får plassen. da er du garantert plass neste høst:) snittet for å komme inn varierer jo så derfor synes jeg det hadde vært godt å bli sikret plass:)
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2012 #4 Skrevet 3. februar 2012 Så greit da, da skal jeg søke og kommer jeg ikke inn så er det jo ikke så farlig. Da ble jeg litt klokere om det hvertfall. Har time hos rådgiver og studieveileder om noen uker, men grei tå vite litt på forhånd. Håper du finner ut av hva du vil da. Husk at private ting som ambulanse osv kommer jo ut på anbud etterhvert, og det alltid mulig å jobbe innen ambulanse selv om det er privat.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2012 #5 Skrevet 3. februar 2012 Uff, skjønner interessen, men begge yrkene fordrer turnus. Dette betyr helger, helligdager og andre dager som man gjerne skulle hatt fri. Jeg anbefaler Sosionomutdanning Utrolig spennende arbeid hvor du jobber med mennesker som faller utenfor systemet, har utfordringer i livet og som trenger psykisk støtte samt praktisk bistand. Ikke så mye blod, men masse følelser og menneskelig kontakt.
*ei tulle+spire* Skrevet 3. februar 2012 #6 Skrevet 3. februar 2012 Uff, skjønner interessen, men begge yrkene fordrer turnus. Dette betyr helger, helligdager og andre dager som man gjerne skulle hatt fri. Jeg anbefaler Sosionomutdanning Utrolig spennende arbeid hvor du jobber med mennesker som faller utenfor systemet, har utfordringer i livet og som trenger psykisk støtte samt praktisk bistand. Ikke så mye blod, men masse følelser og menneskelig kontakt. jeg liker egentlig turnusarbeid, merkelig nok, liker jeg både helger og kvelder. helligdager er jo litt kjipt, jobbet selv i jula, men pasientene trenger omsorg da også, så jeg ser egentlig ikke så mørkt på det. skal sjekke opp sosionomutdanning, mener snittet er veldig høyt her i tr.lag i allefall, opp mot 5 i snittkarakter for å komme inn. takk for svar:) HI
*ei tulle+spire* Skrevet 3. februar 2012 #7 Skrevet 3. februar 2012 Så greit da, da skal jeg søke og kommer jeg ikke inn så er det jo ikke så farlig. Da ble jeg litt klokere om det hvertfall. Har time hos rådgiver og studieveileder om noen uker, men grei tå vite litt på forhånd. Håper du finner ut av hva du vil da. Husk at private ting som ambulanse osv kommer jo ut på anbud etterhvert, og det alltid mulig å jobbe innen ambulanse selv om det er privat. ja det tenkte jeg oså ja, det er sant, blir fra 1 januar 2013 tror jeg her i midtNorge. lykke til du også HI
bamali 2rosa og 1blå Skrevet 3. februar 2012 #8 Skrevet 3. februar 2012 Vernepleier er en mellomting mellom sosionom og sykepleier. Det er både sosialfaglig og helsefaglig. Er selv vernepleier og jobber i barnehage. Vernepleiere blir oftere tatt inn i skole og barnehage nå så det er fullt mulig å slippe unna turnusjobbing om man ønsker det:)
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 3. februar 2012 #9 Skrevet 3. februar 2012 Må rette litt på deg, en vernepleier har ingen begrensinger på hvor de kan jobbe, mange jobber også på sykehus. Men de jobber ikke i feks akuttavd eller på intensiven. Derimot på rehabiliteringsavdelinger, eller innenfor sosionomtjenesten, ettervern, sosialtilbud (som skole), innenfor psykoterapi eller feks på geriatrisk avd der det er slike stillinger. Jeg vippet også litt da jeg er ambulansepersonell fra før (digg jobb, men glad jeg har gått videre), men endte på vernepleier av den enkle grunn at jeg vil ha MYE å velge i. Nå skal jeg gå i gang med jobbsøking, og jeg har kompetanse til å velge ulike jobber innenfor blant annet (og det er bare i den lille kommunen jeg bor): - psykiatritjenesten - hjemmesykepleien - asylmottak/integrering - rusomsorg og ettervern - NAV/kommunale etater - avlastningstilbud for demente, PU eller utsatte barn - barnehage og barne-ungdomsskole - videregående skole - bolig for mennesker med spesielle behov - rehabiliteringsteam - sykehjem - nattevaktstjenesten - ungdomshjem (de søker etter vpl nå) Og nabokommunen er det en del flere tilbud siden det der er lokalisert både utekontakt, sykehus, bolig for psykisk syke, større ungdomskubber (med fast vpl og bvp), utvidet rehabiliteringsteam og en rekke flere ting jeg ikke kommer på nå. Som sykepleier har man også en del valg, men slik jeg kjenner sykepleierens muligheter i arbeidsmarkedet begrenses det ofte til sykehjem, sykehus, boliger for personer med spesielt stort hjelpebehov, hjemme/nattevaktstjenesten og i noen tilfeller rehabiliteringstjenesten (men der foretrekkes i all hovedsak vpl/sosionom).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå