Gå til innhold

Tips til å bli kvitt nattbleia?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på 3 har sluttet med bleie på dagen for 1,5 mnd siden.

Det har gått over all forventning! Veldig få uhell, og nå er det lenge siden sist vi hadde et.

Har ikke kuttet natbleien, men tenkte jeg skulle prøve det også.

Problemet er bare at den er rimelig full av tiss når jeg tar den av han på morgenen, så litt usikker på hvordan jeg skal gripe fatt på "problemet".

Alle tips og råd tas i mot med takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tips og tips, men vi bare tok den av og sa at når du våkner og må tisse, så må du komme ned på do, så det ikke blir tiss i senga di. Det har vært et par uhell, men det har gått bedre enn ventet. Hun hadde kun uhell helt på morgenkvisten, og jeg tror hun stortsett har vært litt våken når hun tisset i bleia på slutten, men den var jo på, så hvorfor gå ned...? :) Tisselaken har gjort det enkelt og greit når det har gått galt. Hun har dessuten syntes det var veldig ekkelt å tisse på seg i senga, så det var bare et par uker med litt ekstra sengetøyvask for hun var blitt obs på når hun måtte tisse, også når hun sov.

Lykke til, bare å kaste seg uti det tror jeg!

Skrevet

Vi begynte å "tisse" henne rett før vi la oss, ca i 11-12-tia, da holdt hun seg hele natten uten å tisse i senga. Etter en stund vente hun seg til å ikke bli "tisset" på kvelden :-)

MInimalt med uhell :-)

Skrevet

Tror også det enkleste er bare å ta av bleia som hun over her sier, for de bleiene er visst så behagelige å ha på at det ikke er noen unger som gidder å stå opp for å tisse hvis de bare kan gjøre det i bleia :) Tisselaken er lurt, og kanskje også et tørt laken under der igjen så er det bare å ta av det våte, snu dyna og sove videre. Lurt å venne ham til å tisse før han legger seg.

Skrevet

Da får jeg ut å kjøpe litt tisselaken og hive meg i dette her..

Takk for tips alle sammen :)

Skrevet

Det beste er å slutte helt med bleie når man likevel slutter. Kutt nattbleien og dagbleien samtidig og når barnet er klart, ikke slutt for dere selv, slutt for barnet.

Mange slutter tidlig med bleie fordi det er kult, men barnet er ikke klart og klarer ikke unngå uhell. Når barnet svarer ja på at det vil slutte eller sier at det vil slutte så slutt. Men kutt bleien helt.

Vi spurte gutten i ca et år med jevne mellomrom om han ville slutte, han sa nei helt til han var ca 3 da var han klar. Han var da også tørr på nettene, selv om vi hadde bleie på han så tisset han ikke om nettene lengre.

Vi kuttet bleien og ikke ett uhell har vi hatt verken dag eller natt.

Blir barnet tørr på nettene av seg selv, kutt nattbleien...

Tips til neste gang kanskje...

Skrevet

Vi har potte på rommet til Poden som sluttet i sommer. Han hadde også da på seg Up&Go-bleier som han lett kunne ta av selv. Siden vi ikke var hjemme (ferie), så tok vi ikke av ham bleia på natta og oppdaget at han stod opp om morgenen, tok av bleia og gikk på potta. Det har han fortsatt med. Vi tok av bleia da vi kom hjem og har veldig få uhell. Han står som regel opp på natten for å tisse om han må. Veldig praktisk da å ha pottes stående på rommet.

Vi har ikke gjort det som #6 og "tvang" bleieslutt da han var 2 år og 3 mnd ca. Gikk fint det ;-) Enkelt på sommer'n da.

Skrevet

#6 her igjen, det som jeg glemte å si var at hvis barnet får slutte selv når det er klart, slipper man ikke bare uhell men det gir også en veldig god mestringsfølelse. Barnet slipper å gå igjennom å ikke mestre det å slutte. Kjempebra for utviklingen og kjempebra for selvfølelsen. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...