Gå til innhold

Hvordan defineres kroppstypen timeglass/pære?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Målene mine er 92 - 67 - 94, gjør det meg til timeglass eller pære?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Timeglass

Hadde du hatt målene 92, 94, 67 hadde du vært pære;)

Skrevet

Høres ut som timeglass, men du kan også være en pære med store pupper.

Er man like bred i skuldrene som i hoftepartiet, men med en markert midje er man timeglass. Har man smale skuldre og brede hofter er man pære selv om midjen er der.

Sånn har jeg forstått det i alle fall, mulig jeg tar feil. Er ikke akkurat noe som opptar meg dette....

Skrevet

Glemte å skrive at skuldrene mine er 95 cm i omkrets.

HI

Skrevet

Timeglass er fyldig byste, smal midje, bred hofte

Pæreform er flat byste, smal midje, bredhofte

( - )

|

( - )

eller

|

|

( - )

Skrevet

Jeg fikk høre at jeg var timeglass av "folk som visstnok kunne dette" på et kurs en gang, men jeg har små bryster, men har ca like brede skuldre som hofter og veldig markert midje. Så ser jo ut som et timeglass men uten puppene..men aner ikke jeg!

Skrevet

Skuldre har inegnting med timeglass å gjøre. Det er målene over bysten, midje og hofter som sammenliknes.

Skrevet

Klart at skuldrene har betydning hvis det er formen av et timeglass som legges til grunn for navnet. Jeg er smal oventil og bred nedentil sett forfra, likevel er hoftemålet og brystmålet det samme. Puppene bygger jo ikke noe utover, kun framover.

Men som sagt, dette er ikke noe jeg går rundt og grubler på, så definisjoner kan jeg ikke være skråsikker på i denne saken.

Skrevet

Du kan dikte opp din egen definisjon her om det provoserer deg så veldig, men det riktige er hofteratio- midjeratio- brystratio.

Skrevet

Fant dette:

Typisk er det at timeglassfiguren blir mer eller mindre misbrukt rundt om i verden. Det går fra å bli en fellesnevner på alle plus size-kvinner, til alle som har en antydning til midje til damer med stor rumpe eller store bryster. Dette er dermed feil. Timeglassfiguren er en figur som er proporsjonal, der skuldrene, hoftene og brystene ikke har de store avvikene. Den "ekte" timeglassfiguren er den som har en midje som er minst 20cm mindre enn hoftemålet og brystmålet, som skal være nesten helt likt, og skuldrene skal ikke være mye bredere enn de igjen. I senere tid har man riktignok innsett at kvinner finnes i flere varianter, så det finnes ulike variasjoner av dette. Som tommelfingerregel, er man riktignok ikke et timeglass om man ikke har en midje som er markant mindre enn hoftene og brystene, hvis er ganske like i størrelse. Selv om timeglassfiguren ofte blir betraktet som sexy og kvinnelig, er det mange med figuren som føler at de ikke kler klærne i butikken og at de ser kraftige ut. Mens de alltid kan bli sett på som vampete, får de ikke muligheten til å virke like høyreist elegante og gå med slanke, draperte stoffer og lette silhuetter som andre. Bruker som regel bukser og topper i lik størrelse, men mange finner at midjen på topper og/eller bukser er for stor for deres egentlige midje.

Eksempler på kjendiser: Salma Hayek, Nigella Lawson, Kelly Brook

Mange som er proporsjonale angående skuldrene, hoftene og brystene, føler likevel ikke at de er et timeglass. Den rektangulære fasongen er skarpere og mer geometrisk, der timeglassfiguren kurver seg og er mer organisk. De med rektangulær fasong kan også ha en midje, men den er overhodet ikke like definert som hos timeglasset, og sannsynligvis er verken brystene eller rumpa like rund som hos de med timeglassfigur. De med rektangulær figur har en tendens til å føle seg ufeminine, men det er det ingen grunn til! Der timeglassfiguren må ha klær som følger og former figuren for å ikke se tyngre ut, har de med rektangulær figur mye større spillerom når det kommer til klær, og de har større mulighet til å tone opp eller tone ned figuren sin. Bruker som regel lik størrelse i bukser og topper.

Eksempler på kjendiser: Nicole Kidman, Kim Cattrall, Jane Fonda

En fasong som har fått ufortjent mye pepper, er pærefiguren. Pærefiguren har en slank, lang overdel og ofte, men ikke alltid, smale skuldre, og bærer vekta på hoftene og/eller lårene og leggene. Dette er da ingenting å skamme seg over, tvert om! Pærekvinnen har en super overdel som gir henne en salig blanding av ulike topper å velge mellom. Pærefiguren er den fasongen som er mest utbredt, så dessverre er populariteten til drainpipejeansen ikke noe å juble over for de, men de kan i stedet fryde seg over de mest intrikate toppene med alskens detaljer, samt fryde seg over at hengepupper sannsynligvis ikke ligger i deres fremtid. Bruker som regel større størrelse i bukser enn topper.

Eksempler på kjendiser: Katie Holmes, Meryl Streep, Shakira

Til slutt har man eplefasongen. Kvinnene som bærer vekta over hoftene behøver ikke nødvendigvis å ha store mager, selv om dette er en realitet for mange i dette paraplybegrepet, men heller store bryster og/eller skuldre som er mye større enn resten av kroppen. Eplefasongen er derfor lettest å dele inn i to mindre paraplybegreper: Eplet og jordbæret. Eplet bærer vekta i mageregionen, mens jordbæret bærer vekta på brystene og har brede skuldre. Begge kan skryte av flotte bein og slanke hofter. Som pærefasongen, er bukser som smalner av ikke et godt alternativ da det gjør at overkroppen ser tyngre ut. Bruker som regel større størrelse i topper enn bukser.

Eksempler på kjendiser: Renée Zellweger, Catherina Zeta-Jones, Beth Ditto

Så, hvordan finner man da ut hvilken fasong man er? Man kan enten a) benytte seg av målebånd, B) notere seg hvor vekta har en tendens til å legge seg når man legger på seg, eller c) stå foran et speil, helst naken, og spørre seg selv hvilke deler av kroppen man er mer fornøyd med enn andre, og hvor kroppen er smalere/større. For mange er det derimot vanskelig å se dette helt klart, så da anbefaler jeg å prøve en kalkulator på nettet (som Trinny og Susannah sin) eller, enda bedre, spørre en som har peiling innenfor feltet. Om ikke du vil spørre en fremmed, kan du jo spørre noen venninner/kompiser, da andre som regel har lettere for å se deg som du virkelig ser ut enn du selv gjør.

"Hva er egentlig vitsen med å følge disse begrepene?", "Kan man ikke kle seg som man vil?", "Dette er bare humbug!"

Selvfølgelig kan man kle seg som man vil, det er ikke poenget. Ideen er at disse kroppsfasongene ikke skal være en måte å rangere mennesker på, det skal ikke bli brukt negativt, men en måte å lettere identifisere sin kropp og hvordan man kan lettere kle den for å se slankere/høyere/flottere ut. Ingen av kroppsfasongene er udelt negative eller positive, så ved å ha en formening om hva som kler fasongen og ikke, har man rett og slett muligheten til å se bedre ut! Prinsippet er å skape harmoni og fremheve de positive sidene, likeens forminske, slanke og dra øyet bort fra det man er mindre fornøyd med, og gjøre kroppen proporsjonal dersom den ikke er det

• 3 måneder senere...
Skrevet

målene mine er hofte 93 Midje 71 og bryst 82 å skuldre 96 Hva er jeg daa? Prøver å finne ut men er ikke flink på sånn dær:S

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...