Anonym bruker Skrevet 2. februar 2012 #1 Skrevet 2. februar 2012 Vi er samboere og har felles barn. Hvem arver meg hvis jeg dør? Og hva burde vi gjøre med tanke på dette? Testamente? Gifte oss? Kan søsken eller foreldre av oss komme å kreve arv av oss om en av oss dør? Eller går alt til barna, og samboer?
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2012 #2 Skrevet 2. februar 2012 Når dere ikke er gift så er det barna som er livsarvinger og som arver alt dersom en av dere skulle falle bort. Etter barna kommer foreldre av avdøde, søsken osv. Samboere er verken biologisk eller juridisk familie så man arver ikke noe etter samboer dersom man ikke har testamente og/eller har livsforsikringer som begunstiger hverandre.
HvittHus Skrevet 2. februar 2012 #3 Skrevet 2. februar 2012 Tror du finner det meste av svar i denne linken: http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/tema/arv/rett-til-arv-og-uskifte-for-samboere-med.html?id=560789
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2012 #4 Skrevet 2. februar 2012 Alt går i utgangspunktet til barna. Hvis dere skriver testamente kan samboeren arve alt over de 2/3 barna har krav på (opptil 1mill). Hvis dere gifter dere har ektefellen krav på en del uavhengig av testamente, husker ikke hvor stor del det er, men man står hvertfall bedre som gift enn som samboere uten testamente.
Gjest Mafan Skrevet 2. februar 2012 #5 Skrevet 2. februar 2012 Nei dette er feil. Samboere med felles barn har rett til å sitte i uskiftet bo. å sitte i uskifta bo vil si at den som sitter igjen ved den andres død rår over hele den felles formuen og kan gjøre hva han/hun vil med den.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2012 #7 Skrevet 2. februar 2012 Man har rettigheter ift arv på lik linje som gifte etter et visst antall år som registrerte samboere og med felles barn, reglene er forandret.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2012 #8 Skrevet 2. februar 2012 http://www.aftenposten.no/okonomi/innland/Samboere-er-sikret-arv-i-ny-lov-5579104.html#.Tyr5XYGt0TA
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2012 #9 Skrevet 2. februar 2012 Nei dette er feil. Samboere med felles barn har rett til å sitte i uskiftet bo. å sitte i uskifta bo vil si at den som sitter igjen ved den andres død rår over hele den felles formuen og kan gjøre hva han/hun vil med den. Nei samboere har aldri rett til å sitte i uskiftet bo.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2012 #10 Skrevet 2. februar 2012 Men hvis man er gift og har felles barn, da er det kona/mannen som arver alt dersom den ene faller bort? Barna arver ikke noe før begge er borte?
HvittHus Skrevet 2. februar 2012 #11 Skrevet 2. februar 2012 Nei dette er feil. Samboere med felles barn har rett til å sitte i uskiftet bo. å sitte i uskifta bo vil si at den som sitter igjen ved den andres død rår over hele den felles formuen og kan gjøre hva han/hun vil med den. Nei samboere har aldri rett til å sitte i uskiftet bo. Kan jeg foreslå at du leser arveloven:http://www.lovdata.no/all/nl-19720303-005.html ;-) Men hvis man er gift og har felles barn, da er det kona/mannen som arver alt dersom den ene faller bort? Barna arver ikke noe før begge er borte? Ja det er riktig. Så lenge man ikke har særkullsbarn, og er gift, har gjenlevende krav på å sitte i uskifte.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2012 #12 Skrevet 2. februar 2012 Nei dette er feil. Samboere med felles barn har rett til å sitte i uskiftet bo. å sitte i uskifta bo vil si at den som sitter igjen ved den andres død rår over hele den felles formuen og kan gjøre hva han/hun vil med den. Nei samboere har aldri rett til å sitte i uskiftet bo. Kan jeg foreslå at du leser arveloven:http://www.lovdata.no/all/nl-19720303-005.html ;-) Men hvis man er gift og har felles barn, da er det kona/mannen som arver alt dersom den ene faller bort? Barna arver ikke noe før begge er borte? Ja det er riktig. Så lenge man ikke har særkullsbarn, og er gift, har gjenlevende krav på å sitte i uskifte. Hvilken paragraf sikter du til.
HvittHus Skrevet 2. februar 2012 #13 Skrevet 2. februar 2012 http://www.lovdata.no/all/tl-19720303-005-005.html
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2012 #14 Skrevet 2. februar 2012 http://www.lovdata.n...03-005-005.html Ja fant det. Ser ut som du har rett. Der tok jeg feil.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2012 #15 Skrevet 2. februar 2012 Mens vi er inne på det her da.Gifte med tre felles barn hvor han i tillegg har et særkulls. Hvordan blir det da om noe skulle skje ham? Og hva når hun arver en del penger? Går det inn i felles bo så hun må kjøpe særkulls ut fra arven?
HvittHus Skrevet 2. februar 2012 #16 Skrevet 2. februar 2012 Mens vi er inne på det her da.Gifte med tre felles barn hvor han i tillegg har et særkulls. Hvordan blir det da om noe skulle skje ham? Og hva når hun arver en del penger? Går det inn i felles bo så hun må kjøpe særkulls ut fra arven? Her må dere sikre dere med gjensidig livsforsikring. Og skal arven gå inn i det felles boet, må du kunne dokumentere hva arven er brukt til. Lov om ekteskap [ekteskapsloven]. § 59. Skjevdeling. Verdien av formue som klart kan føres tilbake til midler som en ektefelle hadde da ekteskapet ble inngått eller senere har ervervet ved arv, eller ved gave fra andre enn ektefellen, kan kreves holdt utenfor delingen.
☆☆☆ Skrevet 2. februar 2012 #17 Skrevet 2. februar 2012 Mens vi er inne på det her da.Gifte med tre felles barn hvor han i tillegg har et særkulls. Hvordan blir det da om noe skulle skje ham? Og hva når hun arver en del penger? Går det inn i felles bo så hun må kjøpe særkulls ut fra arven? Om en av partene har et særkullsbarn kan man fortsatt sitte i uskifte etter avtalle med denne personen, man kan skifte fullstendig eller man kan skifte med særkullsbarnet og sitte i uskifte med egne barn. Når det gjelder arv den ene ektefellen har mottatt kan denne holdet utenfor fellesboet så lenge den er intakt (altså vil en hytte og penger som står urørt være utenfor mens penger man har brukt f eks til oppussing eller noe, og som dermed ikke står urørt er en del av fellesboet). Av fellesboet vil halvparten tilhøre hver av ektefellene, og mannens særkullsbarn vil ha krav på sin del av de samlede verdiene i hans halvpart. Kvinnens særeie (for eksempel fortsatt intakt arv) vil særkullsbarnet ikke ha noe krav på.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2012 #18 Skrevet 2. februar 2012 Mens vi er inne på det her da.Gifte med tre felles barn hvor han i tillegg har et særkulls. Hvordan blir det da om noe skulle skje ham? Og hva når hun arver en del penger? Går det inn i felles bo så hun må kjøpe særkulls ut fra arven? Om en av partene har et særkullsbarn kan man fortsatt sitte i uskifte etter avtalle med denne personen, man kan skifte fullstendig eller man kan skifte med særkullsbarnet og sitte i uskifte med egne barn. Når det gjelder arv den ene ektefellen har mottatt kan denne holdet utenfor fellesboet så lenge den er intakt (altså vil en hytte og penger som står urørt være utenfor mens penger man har brukt f eks til oppussing eller noe, og som dermed ikke står urørt er en del av fellesboet). Av fellesboet vil halvparten tilhøre hver av ektefellene, og mannens særkullsbarn vil ha krav på sin del av de samlede verdiene i hans halvpart. Kvinnens særeie (for eksempel fortsatt intakt arv) vil særkullsbarnet ikke ha noe krav på. Så jeg må holde min arv intakt og utenfor boet??Det er vel ikke så lett... Jeg er på vei til å få undersøkt skikkelig, for jeg vet arv er på ve iog jeg vet også at(gud forby og håper det er leeenge til) at den dagen noe skulle skje er særkullsbarnet og dettes mor all over for alt det er verdt. Vi har tre felles barn og han har en fra før.
HvittHus Skrevet 2. februar 2012 #19 Skrevet 2. februar 2012 Arv når det er særkullsbarn i bildet er et potensielt minefelt, så her er det greit å spandere noen kroner på en advokat. Det kan bli veldig dyrt hvis man venter til dødsfallet er et faktum, og konflikten er i gang.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2012 #20 Skrevet 2. februar 2012 Og forstår jeg da rett som at huset deles i to, og hans del skal deles i fire, en del til hver unge so to speak?
☆☆☆ Skrevet 2. februar 2012 #21 Skrevet 2. februar 2012 Mens vi er inne på det her da.Gifte med tre felles barn hvor han i tillegg har et særkulls. Hvordan blir det da om noe skulle skje ham? Og hva når hun arver en del penger? Går det inn i felles bo så hun må kjøpe særkulls ut fra arven? Om en av partene har et særkullsbarn kan man fortsatt sitte i uskifte etter avtalle med denne personen, man kan skifte fullstendig eller man kan skifte med særkullsbarnet og sitte i uskifte med egne barn. Når det gjelder arv den ene ektefellen har mottatt kan denne holdet utenfor fellesboet så lenge den er intakt (altså vil en hytte og penger som står urørt være utenfor mens penger man har brukt f eks til oppussing eller noe, og som dermed ikke står urørt er en del av fellesboet). Av fellesboet vil halvparten tilhøre hver av ektefellene, og mannens særkullsbarn vil ha krav på sin del av de samlede verdiene i hans halvpart. Kvinnens særeie (for eksempel fortsatt intakt arv) vil særkullsbarnet ikke ha noe krav på. Så jeg må holde min arv intakt og utenfor boet??Det er vel ikke så lett... Jeg er på vei til å få undersøkt skikkelig, for jeg vet arv er på ve iog jeg vet også at(gud forby og håper det er leeenge til) at den dagen noe skulle skje er særkullsbarnet og dettes mor all over for alt det er verdt. Vi har tre felles barn og han har en fra før. Så lenge dere er samboere har dere strengt tatt ikke felleseie i det hele tatt, selv om du har en begrenset arverett etter mannen og rett til å sitte i uskifte. Om du skulle ønske å bruke pengene på felles bolig for eksempel, er det bare å tinglyse at du eier en større prosent av huset i forhold til størrelsen på verdien du spytter inn. Er dere gift kan dere løse saken ved å tinglyse særeie på deler av boet tilsvarende arven du bruker. Om du veit at et dødsfall kan utløse arvekonflikt, er det like greit å gå til advokat og få satt opp skikkelige avtaler og testamente først som sist. Da skulle alle bekymringer være ute av verden.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2012 #22 Skrevet 2. februar 2012 Arv når det er særkullsbarn i bildet er et potensielt minefelt, så her er det greit å spandere noen kroner på en advokat. Det kan bli veldig dyrt hvis man venter til dødsfallet er et faktum, og konflikten er i gang. Takk for råd. Det er det jeg er redd for. Og jeg ønsker intenst å verne om mine egne barns verdier, da mitt særkullsbarn, uansett om dette føles som mitt eget, har en egen mor å arve.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå