MolleBolle Skrevet 2. februar 2012 #1 Skrevet 2. februar 2012 Jeg har fortalt min sjef at jeg er gravid (9 uker i morgen) og jeg har sagt jeg vil fortelle det selv til de andre ansatte når jeg er klar. Jeg fortalte det pga jeg er sykemeldt og ville hun skulle vite hvorfor. Det jeg lurer på er om de andre ansatte har taushetsplikt ang min graviditet når jeg velger å fortelle det? Kan de fortelle kunder ol om min graviditet? Eller er det bare sjefen så har taushetsplikt her? Flere av kundene er bekjente av meg og jeg ønsker ikke alle skal vite jeg er gravid enda. Synes det er skikkelig vanskelig å ikke si det slik det er. Håper noen kan gi meg svar.
blåmeis:) Skrevet 2. februar 2012 #2 Skrevet 2. februar 2012 Jeg vet dessverre ikke svaret på spørsmålet ditt, men uansett så er det forskjell på teori og praksis, så jeg ville uansett presisert til de du sier det til at du ikke vil de skal si det videre enda (før en eller annen dato eller før du sier at det er greit f.eks.). Det er jo ikke alle som har samme syn på slikt og ikke alle som klarer å sette seg inn i andre sin situasjon og ta hensyn hvis man ikke sier klart ifra ;-)
julibebis12 Skrevet 2. februar 2012 #3 Skrevet 2. februar 2012 (endret) Sjefer har jo taushetsplikt... Jeg glemte å fortelle sjefen min at hun ikke skulle fortelle videre at jeg var gravid, så når jeg kommer tilbake på jobb når sykemeldingen min går ut slipper jeg si noe, for det har allerede hun gjort. Kunder ol. har jo ikke noe med at du er sykemeldt og gravid! Endret 2. februar 2012 av julibebis12
☆☆☆ Skrevet 2. februar 2012 #4 Skrevet 2. februar 2012 Lovpålagt taushetsplikt har de ikke, om det er det du spør om. Men det er noe som heter moralsk taushetsplikt (uttrykket brukes blant annet i gruppe terapi, at de andre i gruppen har en moralsk plikt til å ikke fortelle videre det de får høre om deg uten at det foreligger noen lov og dermed konsekvens i bunn). Om du forteller kollegaene dine og presiserer at dette er konfidensielt, mener jeg du skal kunne forvente at de holder kjeft. Men erfaring tilsier at det blir sagt "i fortrolighet" til den ene og den andre når det ikke finnes ris bak speilet, så det er ikke overraskende at noen du kjenner får høre det via-via. Så konklusjonen min er at om det er viktig at ingen andre får vite om det, bør du vente med å fortelle kollegaene dine til du er klar for å offentliggjøre graviditeten. Om det ikke er noen krise at en og annen får vite, synes jeg du kan fortelle det og presisere at du ikke ønsker at det skal komme ut.
KLP <3spire<3 Skrevet 2. februar 2012 #5 Skrevet 2. februar 2012 Jeg jobber i bhg og der må man skrive under på taushetsplikt, om dette gjelder for alle bedrifter vet jeg ikke, men jeg vil tro alle har taushetsplikt. Og dette gjelder både overfor ansatte og kunder, så dine medarbeidere har taushetsplikt. Men det kan jo være greit å minne dem på det selv om det stregt tatt ikke burde være nødvendig.
lille-my-april Skrevet 3. februar 2012 #6 Skrevet 3. februar 2012 Når jeg fortalte det til sjefen min overholdt hun overhodet ikke taushetsplikten. Jeg var 6 uker på vei da hun plappret rundt til nesten alle på arbeidsplassen (vi er over 80 stk). Neste gang holder jeg kjeft til jeg er passert 12 uker!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå