Gå til innhold

dere som har blitt satt i gang før...........

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg blir satt i gang på mandag og jeg gruer meg veldig...noen som har noen gode råd??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ingen gode råd. Min igangsetting ble en katastrofe :/ Men jeg ble satt igang pga for stort barn, og han kom ikke ut fordi han var.. tja, for stor :P

Skrevet

Jeg pratet med legen om det i dag faktisk! Hun sa at det som regel blir mer intenst enn den naturlige måten, men at det som regel går fortere! Fordelen er jo at du vet når det setter i gang, så man kan bruke tiden før til å slappe av mest mulig....(såsant det ikke setter i gang i løpet av helgen da....hehe)

Skrevet

Hei!

Jeg har blitt satt i gang to ganger.. Første gang gikk det flere dager fra jeg ble lagt inn til fødselen starta skikkelig. Så kan jo være lurt å tenke at det kan ta tid! Når det først har kommet i gang, har det vært intenst, men fort gjort!

Lykke til!

Skrevet

Jeg ble satt i gang med nr 1 pga svangerskapsforgiftning. det var ikke noe problem i heletatt. nå kan ikke jeg samenligne med å ikke bli satt igang. Men jeg opplevde det som helt OK.

Startet med at det satte meg på drypp, å tok vannet, så fikk jeg ligge / gå rundt med drypp. Hele fødselen tok ca 7 timer fra de tok vannet til jenta var ute. Kan godt bli satt igang igjen om jeg må det.

Skrevet

Jeg ble satt i gang 1 uke før termin pga leversvikt. Har i grunn ikke så mange gode råd. Hadde en flott opplevelse jeg! Men dog konstante maserier pga igangsettingen. Dette er ofte vanlig fikk jeg beskjed om så ville kanskje lagt meg og prøvd å få mest mulig søvn ;-) Du vil trenge energien! Spis ett godt måltid og i kveld, du får ikke spise eller drikke når du blir i gangsatt under fødselen med tanke på komplikasjoner /risikoer som kan føre til Ks.

Regner med at de skal sette meg i gang denne gangen også men kan jo være heldig å holde meg frisk selv om oddsen ikke er på min side:) Gjør meg ingenting for var fornøyd med fødselen min!

Skrevet

Ble satt igang grunnet stort barn sist.

Ja, riene kom med kun minutters mellomrom helt fra start. Og det var bra - for de var effektive og det gikk relativt raskt, ca 5 t.

Gjør det gjerne igjen, og blir ferdig med det enn å ha 15 min mellom rier etc - da går det så lang tid at man blir så sliten!

Ville gått og lagt meg etter å blitt satt igang - altså sove mest mulig før det blir for vondt, slik at kreftene var der når de trengtes. Og spise bra med mat. Slappe av.

Skrevet

Jeg ble satt i gang sist, da vannet gikk og de var redd for infeksjonsfare. Fikk modningspille på formiddagen som virket med en gang. Ble lagt på føden kl. 7 om kvelden, og riene begynte i 9-10 tiden. Fikk etter hvert veldig mye maserier, men ble tilbudt lystgass og det hjalp veldig. Riene avtok litt mot slutten, men da satte de opp dryppet. Mini lå lenge og stanga mot bekkenet samtidig som jeg hadde pressrier, og jeg fikk ikke lov å presse. Det var ganske slitsomt, men hadde nok lite med at jeg ble satt i gang å gjøre. Han ble født halv seks om morgenen.

Når det gjelder spising og drikking så var ikke dette noe problem selv om jeg var satt i gang. Kunne spise og drikke det jeg ville, men siden jeg hadde rier hele natta så ble det ikke så mye spising på meg. Drakk litt saft med sugerør da....

Jeg kan ikke sammenligne med å ikkke bli satt i gang, men føler selv at jeg hadde en god fødselsopplevelse til tross for at jeg ble satt i gang.

Skrevet

jeg ble satt i gang sist (1.mann) 2 uker på overtid, og kan si det var en lang og vond fødsel.

jeg finner det svært irriterende at jeg i det hele tatt gikk så lenge før de satte meg igang-kom inn kl 07 på morgenen og gutten ble født 0945 dagen etter. det blei en harde påkjenning for kroppen og livmoren min. gutten måtte til slutt tas med vakuum. han var 4.7kg og 55 cm. livmoren min var så trett at den regelrett sprutet 2 Liter blod ut etter at gutten ble dratt ut, jordmoren fikk "alt" over seg.

Jeg kunne ikke gå på do selv de neste dagene og ble liggende på POST avdeling i 1 uke ( noe som egentligt var herligt da vi får mer pleie der enn på barsel :)

dette var ikke for å skremme deg, og jeg er sikker på at hadde ikke gutten min vært så store, så hadde det nok gått litt bedre.

jeg fikk faktisk 2 rifter bare, så sånn sett gikk det ikke for gale.

da jeg kom hjem fikk jeg prolaps i ryggen som et resultat av lang fødsel og tung graviditet i slutten, så denne gangen har jeg og Gyn min blitt enige om å følge opp størrelse på barnet for å bli enige om igangsettelse før termin. Jeg tviler på at noe skjer naturligt i denne fantakroppen :) og ryggen min etter (6.5år) er ikke bra, og det vil den aldri bli igjen.

alt i alt, ser jeg ikke tilbake på fødselen som noe fæl opplevelse, jeg husker bare at alt smerte er verdt det som kommer, husker jeg strålte da jeg såg den lille tralla med blått sengetøy komme inn i føderommet.. er bare en ting og si- MAGISKT :)

Skrevet

Jeg har kun blitt satt i gang, begge minde fødsler ble startet pga svangerskapsforgiftning. Den første for over 3 år siden, den siste nå i slutten av januar.

Og for å se det slik, de to fødslene var HELT forskjellige og kan ikke sammenlingnes med hverandre overhodet!

Første gang fikk jeg 2 modningspiller rett opp i sjeden, der gikk vannet spontat etter 6 timer. Og riene ble raskt veldig hyppige, men liiiten fremgang! Totatlt tok den fødselen 18,5 timer fra vannavgang til han var ute. Og da med legeinnblanding, vakumhjelp, nesten 2 timer med pressrier osv. "En typisk 1.gangsfødsel" sa hun ene jordmoren. Ikke fikk vi den lille gutten rett opp til oss heller, da de tok han rett bort og måtte få ut fostervann han hadde svelgt. Litt dramatisk, men absolutt på ingen måte traumatisk!

Andre gang prøvde de først med modningsakupunktur, så å "hinnesvipe" meg, så med klyster, og ballongkateter. Uten mye effekt. Før de satt 1 modningspille, som fortsatt ga liten effekt. Så satt de enda en modningspille etter sju timer fra første... Og da skulle jeg få sove hele natta, før de evt satt inn enda en ny til morningen. Sov kjempe godt den natta jeg! Etter 10 timer først, rett før jeg skulle få modningspille nr 3, kom de første riene. Ca 45 sek varighet med 3 min mellomrom. Vannet gikk halvannen time etterpå, og da begynte det å bli intenst! Helt motsatt av første som var langdryg, for her gikk det fort. Halv tolv var det 6 cm åpning, halv ett var det full åpning og rundt ti over halv ett var det klart for å presse. 2-3press, så var hun ute. kl 12:50. Ingen legehjelp, ingen vakum, ingen innblandning eller stress med å veie/måle, vi fikk ligge i fred med dempet belysning, rolig og stille, kun oss, mage mot mage, hud og varme. En helt fantastisk opplevelse!!! Og nå, bare 11 dager etter, kunne jeg lett ha født slikt igjen!

Så jeg tror at dette med igangsetting er AKKURAT like individuellt som en naturlig start er =) Lykke til!

Skrevet

Jeg ble innlagt og satt i gang 6 dager over termin pga lite fostervann. Fikk først ballongkateter som satt inne i 1,5 døgn, men det hjalp lite. Deretter fikk jeg modningstablett tre ganger før noe mer enn maserier/kynnere kom. Ca 45 minutter etter jeg fikk tredje modningstablett begynte riene å komme regelmessig og 3,5 time etter det var lillemor født. Synes ikke det var noe kjekt å bli satt i gang, men hva gjør man ikke for at den lille skal ha det bra... Tror jeg hadde synes det hadde vært bedre om jeg hadde fått dra hjem etter igangsettingen, men det fikk jeg ikke pga mengden fostervann..

Det går nok sikkert helt fint med deg. Masse lykke til! :)

Skrevet

Jeg fikk modningpille 9 på morra'n (og en hver tredje time), hadde maserier hele dagen, men de sluttet å gi meg flere på kvelden pga pågang. Jeg hadde egne rier før og etter de valgte å sette meg på vent. De sjekket åpningen min 2 på natten, da var den 2 cm. 30 min senere kjente (og hørte) tre kraftige rykk fra bekkenet, så kraftige at sengen min og mannen sin seng som stor inntil ristet. Det er noe av det verste jeg har opplevd, de tre rykkene og riene som kom etter. Rykkene var bekkenet som åpnet seg 3 cm.

Mitt problem med å bli satt i gang var at jeg ikke følte at kroppen fikk forberedt seg. Plutselig var jeg i aktiv fødsel med store smerter. Det gikk ikke gradvis, som jeg innbilder meg at det heller gjør med en "naturlig" fødsel. Ikke at jeg vet noe om det, jeg har jo kun blitt satt i gang. Men ja, forbered deg på en pangstart og at ting kan gå veldig fort!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...