Gå til innhold

Nattavvenning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger litt fordeler og ulemper med å slutte å amme om natta? Tips til eventuell nattavvenning tas også i mot:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordelen er vel at både du og barnet ditt får bedre og mer sammenhengende søvn (kan man håpe!).

Ulempen i mine øyne er at man kansjke tvinger barnet til noe det ikke er redo for.

Derfor har jeg ventet til mini nå er 8 måneder og spiser fast føde 4 ggr per dag. Hadde innerlig håpet at han skulle slute selv, men etter en prat med helsesøster som fortalte at noen barn faktisk ikke slutter av seg selv, så har vi nå besluttet at til helgen skal det skje! I følge hs trenger ikke barn i hans alder mat på natten lenger. Ser jo dessuten at han får mer og mer egen vilje, viser sinne osv, så tror det er best å gjøre det nå og ikke vente til han blir nærmere året.... Wish me luck! ;)

Skrevet

Mitt tips er å ikke stresse med det. Ikke kjøp og les digre lærebøker, og ikke bruk skrikemetode. De fleste babyer avvenner seg selv. Noen allerede fra de er nyfødte, andre når de blir 6-7 mnd gamle og ikke lenger opplever sult på natta da de spiser godt med fast føde på dagtid.

Noen babyer må imidlertid hjelpes til å lære å sove godt på natta uten oppvåkninger, men det er ikke vits i å gjøre det før de er 7-8 mnd gamle og har minst 3 måltider med fast føde per dag. Og selv om de ikke spiser nattmat så kan de være mye våkne likevel, pga tenner, sykdom, utviklingssprang osv osv.

Det å nekte små babyer nattmat når de våkner og er sultne, bare fordi mor og far på død og liv skal sove i 8 timer sammenhengende, vitner om at det er foreldrenes behov som står i fokus, og ikke babyens. Det å kappes med en 4 mnd gammel baby om hvem som holder ut lengst om natta, er forkastelig. Og da skjønner jeg ikke helt hvorfor man har fått barn.

Skrevet

Mitt tips er å ikke stresse med det. Ikke kjøp og les digre lærebøker, og ikke bruk skrikemetode. De fleste babyer avvenner seg selv. Noen allerede fra de er nyfødte, andre når de blir 6-7 mnd gamle og ikke lenger opplever sult på natta da de spiser godt med fast føde på dagtid.

Noen babyer må imidlertid hjelpes til å lære å sove godt på natta uten oppvåkninger, men det er ikke vits i å gjøre det før de er 7-8 mnd gamle og har minst 3 måltider med fast føde per dag. Og selv om de ikke spiser nattmat så kan de være mye våkne likevel, pga tenner, sykdom, utviklingssprang osv osv.

Det å nekte små babyer nattmat når de våkner og er sultne, bare fordi mor og far på død og liv skal sove i 8 timer sammenhengende, vitner om at det er foreldrenes behov som står i fokus, og ikke babyens. Det å kappes med en 4 mnd gammel baby om hvem som holder ut lengst om natta, er forkastelig. Og da skjønner jeg ikke helt hvorfor man har fått barn.

Veldig enig med denne

Skrevet

Minin her er 10 mnd, så han er ikke så veldig liten lenger:) Merker at jeg er sliten, men føler at det er mine behov som kommer først hvis jeg slutter. Derfor jeg er veldig i tvil. Hi

Skrevet

Jeg sluttet å amme om natten, mini er 6 mnd og jeg er helt utkjørt! amming hver andre time i 6 mnd, og jeg orker ikke mer!! Tror at alle fpr det bedre hvis mor er litt mindre sliten, også minstefrøkna! Men hun får flaske hvis hun vil, men det vil hun ikke. Om natten er det bare amming som er aktuelt, ogda tenker jeg at hun kanskje ikke er så sulten. Hun får all den kosen hun vil ha på natten foreløpig, ingen hyling nå, bare litt våken...

Gleeeeeder meg til jeg skal sove mer enn et par timer sammenhengende igjen!!

Skrevet

Hmm, ja da er han stor nok til å sove natta gjennom uten påfyll av morsmelk :) Kan godt hende at han nå våkner mest av gammel vane, og ikke fordi han er sulten. Kanskje du iler til straks han gir fra seg et klynk? Det er slettes ikke alltid at de er våkne, selv om de vrir på seg og surver litt ;)

Om han ikke ligger på eget rom, så hadde jeg definitivt begynt med det. Og ikke gå inn straks han gråter; vent i 5 minutter og hør om han roer seg selv, eller om det eskalerer. Men 5 minutter på stoppeklokke er en god startregel før du går inn (med mindre han høres helt krakilsk ut, selvfølgelig).

Her avvendte mini seg selv ila en måneds tid når vi begynte å gi mme på flaske, som vi hadde mindre og mindre pulver oppi, i stedenfor at han fikk deilig pupp i mammas varme fang - plutselig var det ikke så stas å våkne mer ;)

Evt kan pappa ta seg av avvenningen, slik at mini ikke lukter mamma og din deilige melk som han er så vant til. Om det er pappa som kommer, så er det nok lettere å akseptere at det ikke vanker melk. Men husk å alltid tilby vann på natten, da babyen kan være tørst uansett alder.

Hilsen #3

Skrevet

Jeg fikk et mye større søvnbehov etter at jeg sluttet å amme; fikk behov for ca 2 timer mer søvn per døgn. Jeg gikk fra å amme fast hver 1.-3. time i 3 mnd (babyen nekta smokk plent og hadde ekstremt nærhets- og suttebehov) og deretter hver 3.-4. time i 3 mnd, til en solid bråstopp. Da var jeg helt utkjørt av søvnmangel og trengte sovetabletter for å klare å sove skikkelig, etter 6 mnd nattevåk.

Men deilig at pappaen kunne styre med flaske på natta da, og at babyen ikke var 100 % avhengig av meg mer :) Og jeg tror babyene oppfatter amming som enda mer kos enn flaske; tror mange større babyer (6 mnd +) våkner på natta for kos og ikke nødvendigvis fordi de er så sultne.

Skrevet

Kan nok tenkes jeg er litt raskt inne til han ja. Men han sitter som regel i senga når jeg kommer. Skal prøve å sette kl på 5 min i natt, og se om han kanskje sovner igjen.

En annen grunn til at jeg også vurderer å slutte med nattamminga er at han ikke vil sove igjen etterpå, og kan være våken 1 t tid. Dette er ikke hver natt da.

HI

Skrevet

Kan nok tenkes jeg er litt raskt inne til han ja. Men han sitter som regel i senga når jeg kommer. Skal prøve å sette kl på 5 min i natt, og se om han kanskje sovner igjen.

En annen grunn til at jeg også vurderer å slutte med nattamminga er at han ikke vil sove igjen etterpå, og kan være våken 1 t tid. Dette er ikke hver natt da.

HI

Her har jeg kamera på babycallen, og min 9 mnd gamle sønn kan begynne brått å sutre/klage/skrike, og både sette seg opp på rumpa og på knærne, men så synke sammen og sovne om ila et par minutter <3 Han pleide å våkne 2-4 ganger per natt, og jeg gikk rett inn og bar ham/satt med ham på fanget til han sovna igjen. Men så begynte jeg med 5 minutters regelen for noen uker siden, og jeg så fort bedring i antall oppvåkninger. Jeg går fremdeles rett inn om han høres redd og intens ut straks han våkner, eller om gråten eskalerer veldig før 5 minutter har gått, men stort sett hører jeg at han er stuptrøtt og klageroper mest av "gammel vane". 80 % av gangene roer han seg selv ila 5 minutter :)

MEN - han avvendte seg selv for nattmat da han var 6-7 mnd, da jeg startet på medisiner og måtte bråslutte ammingen - når far kom med kjedelig mme på flaske var det ikke like stas å våkne på natta :) Så sov han natta gjennom i en måneds tid (mer eller mindre), og etter en kort sykdomsperiode startet disse oppvåkningene igjen, men han roer seg fint uten mat. Så det kan godt hende det ikke er fullt så enkelt for deg, når gutten din er vant til nattmat. Men jeg hadde holdt meg til 5 minutters regelen, og deretter tilbudt vann eller mme på flaske.

• 3 uker senere...
Skrevet

Slenger meg inn her.. Jeg har ikke noe råd, trenger heller et råd.. Jeg har nattavvent jenta mi på straks 1 år i litt over 3 uker nå uten noe hell.. Hun våkner fortsatt like ofte som før, selv om hun ikke får pupp, kun vann. MEN jeg har ikke latt henne ligge å gråte når hun våkner, jeg har stryket på henne og sunget til hun sovner.. Fikk beskjed av jordmord her om at det var en veldig trygg måte for jenta mi, men jeg ser jo ikke noe forbedring.. Jeg skal snart ut i jobb og hun våkner hver 3 time ihvertfall, hvis ikke før..

Har noen gode råd på en utslitt mor?

Skrevet

Vi har måttet jobbe for nattesøvnen her, men ang amming på natt så sluttet vesla av seg selv da hun bare var noen få uker gammel. Hun la på seg 5-600 gram i uka, og jeg hadde enorme mengder med melk, så hun ble vel stappmett og trøtt :) Riktignok var det ikke natt før et sted mellom kl 23 og 3 om natta, men når hun først sovnet da kunne hun sove i inntil 10 timer ! Det var deilig det. Men, vi har hatt vårt slit vi også, det tror jeg de fleste har på en el annen måte :)

Skrevet

Snuppa mi har alltid sovet supert om natta sånn sett, hun har alltid sovet ihvertfall til 9-10 og enkelte ganger til både 11 og 12.. Men da har vi samsovet og hun har hatt fri adgang til puppen.. Og det funker egentlig helt greit sånn sett, men det er bare det at noen ganger så sovner hun med den i munn og når jeg da våkner noen timer etterpå har vondt i puppen og trekker den ut og skal snu meg på andre siden så våkner hun og skal ha pupp.. Ettersom jeg veldig snart skal ut i jobb syns jeg det var greit å ta avvenninga nå. Men jeg trodde det skulle være enklere=/

Skrevet

Slenger meg inn her.. Jeg har ikke noe råd, trenger heller et råd.. Jeg har nattavvent jenta mi på straks 1 år i litt over 3 uker nå uten noe hell.. Hun våkner fortsatt like ofte som før, selv om hun ikke får pupp, kun vann. MEN jeg har ikke latt henne ligge å gråte når hun våkner, jeg har stryket på henne og sunget til hun sovner.. Fikk beskjed av jordmord her om at det var en veldig trygg måte for jenta mi, men jeg ser jo ikke noe forbedring.. Jeg skal snart ut i jobb og hun våkner hver 3 time ihvertfall, hvis ikke før..

Har noen gode råd på en utslitt mor?

Ikke stryk og kos og syng! :) Jeg gjorde den samme feilen, og heldigvis hadde jeg en suveren helsesøster som sa at jeg måtte slutte med det. Bare si at nå er det natt, og gå ut. La henne skrike i noen minutter før du går inn igjen og sier at det er natt. Etter noen få kvelder er det over, jeg lover deg :) På så store barn er det uproblematisk å la de skrike. Kos/stryking er jo bare en annen form for belønning :)

Jenta mi er meget viljesterk av seg, men natta, DEN har vi i boks! Happy mom happy kid :)

Skrevet

Jeg eller vi nattavente når minsten var 11 mnd og han flytta inn på eget rom. Jeg amma 3-5x før det :P. Nå ammer jeg sist rundt kl 19 og så mellom 5-6 på morgenen. Noen dager på dagen med. Han er 12.5 mnd. Men kjenner jeg er klar for å slutte helt. Hadde det vært opp til han hadde Jan ammet hele tiden....

Skrevet

Forresten er jeg imot ensom skrikekur så det har vi aldri kjørt!!! Vi har klappet, strøket, bært og ligge ved siden av på gulvet og jammen tok det bare 1-2 uker. Det kommer helt Ann på barnet. Han kan fortsatt våkne enkelte netter og da er det smokk som mangler;)

Skrevet

Helsesøster ga meg også det rådet om at jeg skulle slutte med strykinga og synginga.. Men jeg har litt vanskeligheter for å la henne ligge der å gråte.. Jeg går ut noen minutter kun hvis hun er helt umulig og absolutt ikke vil sovne igjen.. Men i natt så begynte jeg med en annen metode, eller det er samme metode, men hun får ikke mat før etter 6 og når hun våkner da, da er det morgen.. Da skifter vi osv. Så kanskje det hjelper? JEg vet ikke.. Tenkte kanskje hun ble litt forvirra fordi hun får mat en gang også får hun ikke osv.. Vet ikke.. Håper bare på å få en hel natt med søvn snart..

Skrevet

Det er alltid ramaskrik på bim/dib om man er tilhenger av "skrikekurer" :) Trygge barn har ikke vondt av det for noen kvelder, med unntak for små babyer.

Skrevet

Ikke stress med avvenningen. Min erfaring er at det kommer av seg selv. Ammet på natten til lille var 9-10 mnd. Da begynte hun å sove igjennom natten. Dag ammingen sluttet vi med en stund tidligere, for hun mistet interessen. Rett før 14 mnd var det slutt på all amming. Ville plutselig ikke ha mer.

La det gå sin naturlige gang, er nå min mening!!

Skrevet

Jeg glemte litt at tråden handlet om amme-avvenning hehe.. Vesla avvennet seg selv i løpet at noen uker på natt, derimot ammet vi til hun var nesten 2 år.

Det var angående soving vi lot henne skrike, fordi vi brukte opptil 5 timer på å legge henne, også våknet hun rett som det var fordi hun ville ha kos og sang. Det går jo ikke an å ha det slik :) Hun ble mye mer fornøyd selv også, uthvilt etter en natt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...