Gå til innhold

Bare jeg som synes det blir litt mye?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Av det gode altså... på TV, i blader, overalt. Alt brødet skal være grovt, alt pålegget skal være magert, alt skal være sukkerfritt og saltfritt. Du får nesten ikke kjøpt et blad i dag uten lavkarbo-oppskrifter på framsida, slanketips osv. Det florerer med reklame på slankekurer, diettkurer, slanke ditt og datt. All mat skal hele tiden være sunt, til og med godteri bør være karbofritt.

Er det bare jeg som er dritlei dette maset? Her i familien har vi balansert kosthold, men nok fett, sukker, karbohydrater, salt, proteiner, frukt, grønnsaker, kjøtt, fisk, omega-3 you name it. Likevel blir jeg sett rart på hvis jeg sier at jeg har kost meg på en vanlig onsdag kveld med en pizza eller en sjokoladepudding, at ungene fikk HaPå på skiva på en fredag osv. Ingen i familien er feite, usunne, utrente eller har sykdommer. Så hvorfor skal hele samfunnet slankes?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For hvis ikke så føler de som må slanke seg utenfor?

Har lurt på det samme selv, man føler seg jo nesten som en kriminell om man velger å servere god sunn husmannskost med desset etterpå. Eller om man kjøper en sjokolade på en onsdag.

Her spiser vi det vi vil ha, sunt eller "usunt", vi er i mye aktivitet. Både på jobb og fritid.

Hva har skjedd med å trene, være ute i frisk luft og spise sunt og variert uten at det er en katastrofe å spise noe usunt iblandt?

Skrevet

Jeg trur egentlig ikke så veldig mange blir overraska om du sier du har spist pizza på en onsdag, for i det samfunnet vi lever i er det ikke uvanlig å ha både pizza,taco og annen "helgemat" midt i uka.

MEN, det er inn i tiden å være opptatt av kosthold, det er en trend. Lavkarbo og alle de andre levemåtene er poppis, og folk er i også i år som i fjor på denne tida av året kanskje litt ekstra bevisste! ;P

Jeg tror også veldig mange er opptatt av dette utad, men spiser både pizza og sjokkis- de bare snakker ikke om det!! ;o)) hehe...

Nei jeg veit ikke, men gjør som Rune Nilsson (ikke gjør dette hjemme, nrk) og send kroppshysteriet til himmels!!! ;D

Skrevet

da er det vel bare å hoppe over de artiklene da vel og la folk se rart på deg, de har da ikke noe med det.

jeg går ikke på hverken lavkarbodiett eller noen annen form for diett. men jobber med å få ned sukkerbruken, luke ut varer med palmeolje og lærer meg å lage ting fra bunnen av selv, og når våren kommer se om jeg får til å dyrke litt selv...jeg gjør det for det føles riktig for meg...mange anser meg derfor som hysterisk, men who the f...cares...

Gjest Tullmusa83
Skrevet

Kjøp vimenn i stedet du. Har enda ikke sett slanketips der. Blir bare mer og mer inn i tiden at man skal være på slankern. Er du normalvektig å gir utrykk for at du ikke er på slankern er du selvgod.

Skrevet

Har også merket at i dameblader og reklame rettet mot damene er det sånn at all fokuset går på hvordan kvinnen kan bli penere og mer attraktiv for mannen med sminke (sexy look, uimotståelig duft osv), slanking, ansiktskremer osv. Mens det ikke er så nøye med menn. Hvorfor? Jeg synes like lite om menn som ikke steller seg, lukter vondt og driter i hvordan de ser ut, som om damer i samme gata.

Skrevet

Enig i at det blir litt for mye av det "gode". Samtidig blir vi totalt sett feitere og feitere i landet vårt.......

Skrevet

Som lille sprelle skriver; totalt sett har det aldri vært mer overvektige folk her i landet, så de fleste prater nok mest om hvor sunne de er, men gjør noe helt annet ;) Mange på jobb som spiser en liten tunfisksalat til lunsj når alle kan se, men unner seg en sjokolade eller brus hver eneste dag hjemme, mens ingen ser dem. Jeg ser da ved rullebåndet i kassa på matbutikken at de aller fleste har putta noe godis eller brus i handlevogna selv om det er tirsdag og ikke lørdag - og det gjør ofte jeg også, så jeg er da ikke bedre :) Men nå har jeg aldri påstått at jeg er på slankern heller da, hehe..

Syns det er ganske vanvittig hvor mange som har slengt seg på dette lavkarbotullet da, men for all del, da blir det ikke mangel på hjerte- og karpasienter i fremtiden, så min arbeidsplass som sykepleier er definitivt trygg.

Skrevet

Jeg tror nok det prates mer om slanking enn det faktisk slankes. Tror ikke freia, nidar, maarud og coca-cola er på konkursens rand, akkurat ;)

Opplysning er viktig synes jeg, men jeg begynner å bli litt metta nå. Samtidig lager Tv-kanalene repotasjer de veit folk vil sjå og ukebladene lager artikler de veit folk vil lese. Det at det fremdeles er sånn overflod av kostholdsartikler viser vel helt klart at markedet langt fra er mettet, og at folk vil ha mer.

Det er nemlig mye morsommere å lese om trening og sunt kosthold enn det er å trene og spise sunt ;)

Skrevet

Jeg syns det er moro med Allers, Hjemmet osv som konsekvent har både slanketips OG kakeoppskrifter ved siden av hverandre på forsida :D

Skrevet

Jeg må si meg helt enig med deg HI. Overalt hvor man snur og vender seg møter man på artikler og reklame for trening, godt kosthold, slanketips (mote, sminke, god lukt etc). Det blir altfor mye, og det skal godt gjøres å ikke påvirkes av dette. Jeg er voksen, og klarer meg. Men jeg gruer meg ærlig talt til datteren min blir tenåring og skal møte dette presset fra alle hold og kanter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...