Gå til innhold

Hjelp meg - kosthold!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger inspirasjon eller tips til sunn og god og enkel mat. Ammer og kostholdet har sklidd heelt ut, spiser sjokolade hver dag, brus osv. Raser også ned i vekt (antagelig pga ammingen) så er ikke pga vekta jeg vil spise sunt men føler meg sliten og daff hele tiden og tenker på helsa mi og stakkars babyen min som ammes av dette kostholdet.

Nå skal jeg på butikken å handle og trenger litt inspirasjon, hva spiser dere? Tenker ikke først og fremst på middager men ellers, frokost, lunsj, mellommåltid, noe å snackse på som er sunt? Redd jeg kommer til å få abstinenser av alt det søte og ikke greie å endre meg :/ Er slitsomme dager med babyen så jeg spiser god mat og godteri for liksom å "komme gjennom det" og trøste meg selv, men vet jo at det blir en ond spiral, blir bare enda mer slitnere, trenger å ta tak i det nå.

Takk hvis noen har kloke ord!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet at det er vanskelig å finne på gode sunne ting å spise... Her er noen tips som fungerer for meg... :)

Naturell yoghurt m solrosfrø, linfrø, nøtter og bær. Dyrt med ferske nå, men Rema har blåbær til 15 kr. Ellers fungerer fryste med.

Godt grovt brød m avacado, god røkt skinke (liker den som heter bøkerøkt), cottage cheese og paprika.

Omelett m løk, tomat, skinke og litt mozarella

Eggrøre m røkt laks

Fruktsalat m lett kesam, syns frukt blir godere og lettere å spise når den er kuttet opp...

Gulrøtter m dipp basert på lett kesam

Nøtter og tørket frukt (men ikke for mye!)

Og når babyen styrer som mest prøver jeg å tenke at dette er bare en kort kort fase... :)

Skrevet

Her er noen mat-tips til enkel sunn mat:

Grovt brød eller knekkebrød., med magert pålegg som kalkunpålegg, eller leverpostei m/tomat og salt&pepper.. ++

kyllingsalat- kylling, tomat, agurk, salat, og litt annet diverse som du liker. m liitt knust fetaost som du blander med litt olje, salt og pepper.

Jeg synes potetmiddager er sunt. så- skjær potene i båter, tilsett litt olje i en skål, med salt pepper og hvilket krydder du måtte ønske. Sett i ovnen på 175 grader i 35 min. Stek kyllingfilet, legg i en form, knus litt feta sammen med litt paprika og pesto. Smør dette på kyllingen og sett det i ovnen 175 grader i 35 min. Kjempegodt!

Hvis du får lyst på noe søtt, ta bær eller hva du måtte ønske og bland med litt vanilje kesam.

Ehm.. og nå står det helt stille her.. :P Men det var iallefall noe!

Skrevet

Tusen hjertelig! Har handlet litt nå da, grovt brød, skinke, agurk, paprika, avokado, epler, yoghurt naturell og egg. Det får være en begynnelse! Hadde så lyst på bringebær (å blande i yoghurt) men det var de selvfølgelig tomme for, så får kjøpe senere, føler meg sunnere allerede selv om jeg ikke har fått spist noe enda, hehe!

Det det handler om for meg er bare å ha de sunne tingene i hus, at det er tilgjengelig for da spiser jeg gjerne sunt og liker det også, så nå har jeg iallefall en start :)

Middagen over her hørtes veldig god ut! Kanskje blir det den i dag, er veldig glad i fetaost så var egentlig solgt bare der ;) Så greit å få enkle tips, for trenger jo ikke være mer innvinklet en grovt brød med godt pålegg og grønt på! Bare det å ha på agurk, paprika, avokado osv er jo egentlig kjempegodt. Skal bli flinkere til å skjære opp og ha i en boks i kjøleskapet så det blir lettere å ta frem. Pluss at jeg nå har fyllt vann i karaffelen på bordet, ikke mere brus nå! Deilig å føle at jeg har tatt litt tak nå, måtte det bare vare!

HI

Skrevet

Alfa og omega er å ha sunne alternativer innen rekkevidde, og usunne alternativer utenfor.

Nå i svangerskapet har jeg slitt med magen, og det har blitt nødvendig for meg å spise fiberrikt. Plusset er at fiberrike matvarer som oftest er sunne, grønnsaker og frukt er jo en skikkelig bra fiberkilde.

Jeg veksler mellom noen frokoster:

-Axa go' dag müsli med blåbær (nøkkelhullsprodukt) og biola

-Grøt av havrekli (kjører klien i hakkeren til stavmixeren så kokes de raskere) og cottage cheese

-4 fiberrik (de sponplateknekkebrødene, helt ok variant med tranebær) med fløtemysost og et glass skummet kulturmelk

Til mellommåltid spiser jeg en frukt.

Lunsj på jobb består av 3 wasa husman knekkebrød og en liten boks makrell i tomat.

Yoghurt eller skyr til mellommåltid

Middagen blir som før, bortsett fra at jeg spiser mer grønnsaker enn vanlig, selv om jeg alltid har spist mye av det (kutter ikke ned på mengden av annen mat, er tross alt gravid og trenger litt kalorier. Samme gjelder for ammende).

På kvelden blir det en frukt eller en grønnsak.

I tillegg til dette blir det desverre litt sjokolade og potetgull, men jeg har inntrykk av at det er det babyen har lyst på ;)

Skrevet

Ta jern hvis du føler deg veldig slapp :-)

Skrevet

haha faktisk har jeg for mye jern, vært å sjekket det ;) men er veldig svimmel, legen sa det var blodtrykksfall og at jeg måtte passe på å drikke nok og å få i meg salt osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...