Anonym bruker Skrevet 2. februar 2012 #1 Skrevet 2. februar 2012 Er det noen som vet når/i hvilken alder man kan fastslå at barnet bli keivhendt. Gutten min på 2,5 år brukte både høyre og venstrehånden når han tegnet til å begynne med. Etterhvert så ser jeg at han bevist holder fargestiftene i venstre hånd. Jeg har for moroskyld prøvd å få han til å bytte hånd, men han bytter tilbake tvert. Ser også at han bruker kniv og gaffel motsatt fra høyrehendte. Men er det for tidlig og fastslå at han blir keivhendt enda? Skal sies at jeg selv er høyrehendt, men jeg bruker venstrehånden til mye som en vanlig høyrehendt ville synes hadde vært vanskelig. Er i voksen alder at jeg har begynt å holde kniv og gaffel som en høyrehendt gjør.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2012 #2 Skrevet 2. februar 2012 Venstrehendt!! Jeg har to barn som er ventstrehendt. Så det før to år. Ingen merker det om de ikke er venstrehendt selv eller lærer. Verre før i tiden med fyllepenn. Da var venstrehendte helt blå på håndbaken. Hvis man ser bort i fra sakser og noen potetskrellere så klarer de seg fint. Svært mange av verdens største genier er venstrehendte.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2012 #3 Skrevet 2. februar 2012 Venstrehendt!! Jeg har to barn som er ventstrehendt. Så det før to år. Ingen merker det om de ikke er venstrehendt selv eller lærer. Verre før i tiden med fyllepenn. Da var venstrehendte helt blå på håndbaken. Hvis man ser bort i fra sakser og noen potetskrellere så klarer de seg fint. Svært mange av verdens største genier er venstrehendte. Takk for svar. Ja, da er det sannsynlig at han er venstrehendt da. Ikke akkurat det verste som kan skje nei:) Jeg har jo planer om at han skal bli proff fotballspiller og spisser med et godt venstrebein er det jo mangelvare på så... he he HI
detverkeribakhodet Skrevet 2. februar 2012 #4 Skrevet 2. februar 2012 jenten min er kjeivhendt, og det har vært tydelig siden hun var 3 mnd... helsesøster sier det ikke er mulig å se det så tidlig, men det er ingen tvil.. hun har alltid foretrukket venstre hånd... nå er hun 4 år, og nå er det ingen tvil... "de" sier vel at det er ved 3 års alderen man kan se det sikkert..
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2012 #5 Skrevet 2. februar 2012 Datteren vår er kjevhendt. Det har vi vært ganske sikkre på siden hun var 3, likevell er det en del ting hun bruker høyre til. Selv om hun tegner og skriver med venstre og har høyre som foretrukket satsben (hun er 7 nå) spikker hun med høyre og spiller fiolin med buen i høyre.
30kg opp, 2,5kg baby ut.. Skrevet 2. februar 2012 #6 Skrevet 2. februar 2012 Be barnet folde hendene, som når en ber..er høyre, eller venstre tommel øverst da? voila;-)
Gjest irismor Skrevet 2. februar 2012 #7 Skrevet 2. februar 2012 Links heter det Gubben og mine foreldre er links. Så vi regnet nesten med at søta skulle bli links, men hun er høyrevridd Finnes sakser og potetskrellere for links. Det som er dyrt med links er hvis barnet blir skytter eller jeger. Linksvåpen er mye dyrere.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2012 #8 Skrevet 2. februar 2012 Links heter det Gubben og mine foreldre er links. Så vi regnet nesten med at søta skulle bli links, men hun er høyrevridd Finnes sakser og potetskrellere for links. Det som er dyrt med links er hvis barnet blir skytter eller jeger. Linksvåpen er mye dyrere. "Links" er engelsk. På norsk heter det venstrehendt eller kjevhendt.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2012 #9 Skrevet 2. februar 2012 Aldri hørt noen bruke ordet links før i Norge. Og i min familie kryr det av venstrehendte.
Gjest Filifjonka Skrevet 2. februar 2012 #10 Skrevet 2. februar 2012 Be barnet folde hendene, som når en ber..er høyre, eller venstre tommel øverst da? voila;-) Nei, ikke nødvendigvis. Jeg er høyrehendt, men når jeg folder hendene er venstre tommel øverst. Et av mine barn er venstrehndt, når h*n folder hendene er også venstre tommel øverst. Dette er ingen måte å se hånddominansen på.
Gjest Mentha & Junior Skrevet 2. februar 2012 #11 Skrevet 2. februar 2012 Har lurt litt på dette selv med junior. Han er 13 mnd, så det er vanskelig å si noe sikkert enda, men han foretrekker bl.a venstre hånd når han spiser og ofte når han plukker opp ting. Er bare småtegn som jeg legger merke til innimellom da, og det har jo ingenting å si, men jeg synes det er greit å finne ut av, så jeg evt kan legge til lettere til rette for han etterhvert (vise han skriving, tegning osv med venstre hånd istedet for å pushe på med høyre, legge bestikk til rette, osv). Men det vil jo vise seg før eller siden uansett da
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 2. februar 2012 #12 Skrevet 2. februar 2012 min så ut til å være venstrehendt til han var 5 år. Da brukte han begge hendene samtidig. Fikk hjelp av pedagog til å lære blyantgrep, og finne ut hvilken hånd som er dominant. Nå skriver han med høyre.
Gjest Tullmusa83 Skrevet 2. februar 2012 #13 Skrevet 2. februar 2012 I familien til sabo er halvt om halvt med venstre og høyrehendte trikset er å være tosidig på bestikk hånd. Å å ungå å sette seg mellom en som er venstrehendt og høyrehendt.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2012 #14 Skrevet 2. februar 2012 Be barnet folde hendene, som når en ber..er høyre, eller venstre tommel øverst da? voila;-) Nei, ikke nødvendigvis. Jeg er høyrehendt, men når jeg folder hendene er venstre tommel øverst. Et av mine barn er venstrehndt, når h*n folder hendene er også venstre tommel øverst. Dette er ingen måte å se hånddominansen på. det med hvilken tommel som er øverst, kommer an på genene. På samme måte som om du klarer å rulle tungen eller ikke
30kg opp, 2,5kg baby ut.. Skrevet 2. februar 2012 #15 Skrevet 2. februar 2012 Be barnet folde hendene, som når en ber..er høyre, eller venstre tommel øverst da? voila;-) Nei, ikke nødvendigvis. Jeg er høyrehendt, men når jeg folder hendene er venstre tommel øverst. Et av mine barn er venstrehndt, når h*n folder hendene er også venstre tommel øverst. Dette er ingen måte å se hånddominansen på. hvis du er høyrehendt skal jo venstre tommel være øverst!
Appelsinpiken Skrevet 2. februar 2012 #16 Skrevet 2. februar 2012 Be barnet folde hendene, som når en ber..er høyre, eller venstre tommel øverst da? voila;-) Nei, ikke nødvendigvis. Jeg er høyrehendt, men når jeg folder hendene er venstre tommel øverst. Et av mine barn er venstrehndt, når h*n folder hendene er også venstre tommel øverst. Dette er ingen måte å se hånddominansen på. hvis du er høyrehendt skal jo venstre tommel være øverst! i min høyrehendte familie er jeg den eneste med høyre tommel øverst
Musemor med tre søte små Skrevet 2. februar 2012 #17 Skrevet 2. februar 2012 Links heter det Gubben og mine foreldre er links. Så vi regnet nesten med at søta skulle bli links, men hun er høyrevridd Finnes sakser og potetskrellere for links. Det som er dyrt med links er hvis barnet blir skytter eller jeger. Linksvåpen er mye dyrere. Det heter links og rex på våpen, ja. Det er de tyske ordene for venstre og høyre om jeg ikke husker helt feil. På norsk heter det venstre- og høyrehendt.
Gjest Filifjonka Skrevet 2. februar 2012 #19 Skrevet 2. februar 2012 Be barnet folde hendene, som når en ber..er høyre, eller venstre tommel øverst da? voila;-) Nei, ikke nødvendigvis. Jeg er høyrehendt, men når jeg folder hendene er venstre tommel øverst. Et av mine barn er venstrehndt, når h*n folder hendene er også venstre tommel øverst. Dette er ingen måte å se hånddominansen på. hvis du er høyrehendt skal jo venstre tommel være øverst! Ja vel - men mitt venstrehndte barn har også venstre tommel øverst. Skal venstre tommel være øverst uansett? Jeg har et barn på elleve som er høyrehendt og som har høyre tommel øverst når h*n folder hendene. Poenget mitt er at dette ikke er en sikekr måte å finne ut om barnet er høyre- eller venstrehendt.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2012 #20 Skrevet 2. februar 2012 Er selv venstrehendt og selvfølgelig et geni Hehe.. Av mine tre er det bare eldste som er venstrehendt, og det så vi tidlig at hun ble også. Selv har jeg aldri klart å bruke noe av det spesielle som er tilpasset venstrehendte som saks, skreller osv. Men så var det ikke så vanlig å kjøpe det heller når jeg vaks opp!
Gjest ♥ JuniGull10 ♥ Skrevet 2. februar 2012 #21 Skrevet 2. februar 2012 Be barnet folde hendene, som når en ber..er høyre, eller venstre tommel øverst da? voila;-) Nei, ikke nødvendigvis. Jeg er høyrehendt, men når jeg folder hendene er venstre tommel øverst. Et av mine barn er venstrehndt, når h*n folder hendene er også venstre tommel øverst. Dette er ingen måte å se hånddominansen på. Her også. Venste tommel opp og jeg er høyrehendt. Skal forsøke å teste det ut på sønnen vår etterpå. Jeg tror han er venstehendt.
☆☆☆ Skrevet 2. februar 2012 #22 Skrevet 2. februar 2012 Samboer er venstrehendt, vi har normale sakser i hus, og våpnene er det ikke noe ekstra med heller, annet enn at pistolbeltet er tilpasset det å skulle ha våpenet på andre hoften (festeanordningen må da være speilvendt). Jeg har alltid foretrukket de enkle, billige potetskrellerene i metall, og de kan brukes like fint i begge hender. Merkelig nok blir potetskrellerene mer ubrukelig til dyrere de er Faktisk er det kun pistolbeltet jeg kommer på som er spesialutstyr her i huset...
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2012 #23 Skrevet 2. februar 2012 Da jeg en gang i "urtiden" begynte på barneskolen var det 9 (!) venstrehendte i klassen. Det medførte at vi ble testet og det viste seg at 5 av disse var beggehendte og like gjerne kunne skrive med høyre (aner ikke egentlig hvordan testen ble gjort). Selv var jeg av dem som uten tvil var venstrehendt. Har vært det siden jeg var baby. Mitt råd er å oppmuntre barnet til å bruke begge hender så mye som mulig. Så vil valget falle naturlig for det.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2012 #24 Skrevet 2. februar 2012 Be barnet folde hendene, som når en ber..er høyre, eller venstre tommel øverst da? voila;-) jeg er venstrehendt, men når jeg folder hendene så legger jeg høyre tommel øverst. (ikke veldig ofte jeg folder hendene, måtte teste nå )
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2012 #25 Skrevet 2. februar 2012 datteren min og eg folder hendene likt. jeg er høyre hendt, hun er venstrehendt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå