Gå til innhold

Er jeg for veik for dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nylig fått en lederstilling og sitter i ledelsen i en stor bedrift jeg jobbet i mange år. Men jeg kjenner at jeg har prestasjonsangst hele tiden, og går i forsvar for minste kritikk. Idag måtte jeg kjempe for å ikke begynne å gråte, eller et missforstand på en kontrakt.

På en måte ønsker jeg å bli tøffere, men samtidlig ønsker jeg ikke å bli som flere av mine kollegaer som er ganske "harde" folk.

Nå sitter jeg å tenker at jeg ikke takler dette....huff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ledere er ikke hardere eller tøffere enn andre. De er mange forskjellige mennesker med ulike egenskaper og svakheter.

Og som alle andre mennesker som befinner seg i nye roller, så trenger du tid til å bli vant med og trygg på rollen din. Det er helt vanlig, og et sunt tegn på ydmykhet mener jeg, at man er nervøs og usikker i starten, uavhengig av hvilken stilling man har fått.

Ikke vær så sikker på at ikke kollegaene dine er så "harde" heller.

Hadde en gang en sjef som virket som selveste Jernkvinnen - beinhard, skråsikker og som lyste selvsikkerhet lang vei. Senere fikk jeg vite at denne sjefen overhode ikke taklet selv den minste form for motgang, og at hun alltid ble sykemeldt selv ved de minste situasjoner som kunne være krevende for henne. Ting og folk er ikke alltid som de virker!

Lykke til - det var en grunn til at du fikk stillingen, og det var garantert fordi flere i bedriften anså deg til å være den best egnede personen til stillingen. Gi det litt tid, så blir du tryggere på deg selv.

Skrevet

Jeg hadde selv en lederstilling i flere år. Jeg følte aldri at jeg strakk til, at jeg fikk til det andre på mitt nivå gjorde, at jeg var usikker og "brukte" medarbeiderne mine for mye og selv om jeg fikk gode tilbakemeldinger på hvordan jeg utførte lederrollen min, så gikk jeg hele tiden og ventet på å bli "avslørt" som en som bare faket flink. Så sluttet jeg i den jobben av andre årsaker, og tok meg en jobb et trinn ned i hierarkiet. En stund senere møtte jeg et par av de jeg hadde vært leder for. De fortalte meg at jeg var den beste lederen de hadde hatt, og at de savnet meg og min avslappede lederstil. De hadde alltid hatt full tillit til meg, og følte seg inkludert, nettopp fordi de ble rådspurt, hørt og fikk ansvar.

Så du skal lytte til de som er rundt deg. Det kan hende at din følelse av å ikke mestre ligger i at forventningene til deg selv er helt feil. ( Det kan høres sånn ut, nemlig!). Gi ordene fra andre litt makt om de sier at du gjør det bra, ikke forkast dem med en gang med et "De skulle bare visst...", og husk at det er lov å være ny i en jobb. Ingen forventer det samme av deg som er ny, som de gjør av de som har hatt jobben i flere år. Bortsett fra deg, da. Så gi det litt tid, lær deg til å tenke at det er "bare en jobb", slik at du legger den fra deg når du går hjem, og bruk dine overordnede til å hjelpe deg i startfasen. Det går seg nok til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...