Anonym bruker Skrevet 1. februar 2012 #1 Skrevet 1. februar 2012 Jeg er nyutdannet sykepleier å har jobbet på ett sted siden jeg var ferdig med utdannelsen sommeren 2011. Jeg trives utrolig godt! Problemet er at det kan være vanskelig å få fast jobb som sykepleier:( Det kan ta flere år om man ikke er heldig. Snakket med sjefen her om dagen å det står 5 stk før meg i køen om fast stilling, så det kan jo ta tid da det ikke er noen andre som har planer om å slutte. Jeg og min kjære ønsker barn. Vi skal nå kjøpe oss hus å får lån på toatalt (m bil og studielån) på 3mill. Vi hadde jo planer om å begynne å prøve snart, men samtidig blir jeg usikker med tanke på økonomi og om jeg evt får jobb etter en evt permisjon.. Jeg vil jo ikke dra kausjonistene våre ned i søla heller for at jeg plutselig ikke får jobb videre, blir gravid og dermed ikke får så mye penger i permisjonstiden. Noen andre med råd/erfaring? Skal man da utsette barneplanene flere år for å gå å håpe på en fast stilling som sykepleier på den avdelingen jeg jobber på? Hilsen Mia.
bettisen Skrevet 1. februar 2012 #2 Skrevet 1. februar 2012 Jeg tenker at med en så fleksibel utdannelse/yrke som sykepleie vil du alltids få deg jobb/vakter etter en permisjon.. Spørs jo kanskje litt hvor du bor da:)
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2012 #3 Skrevet 1. februar 2012 Ja det er jo det alle sier. hehe. men så kommer tvilen "vil jeg få så flotte kollegaer igjen" osv osv.. hehe. MEN samtidig, vil jeg utsette barneplanene flere år. Vet om flere som har måttet vente 3 år på fast jobb, så god tid har ikke jeg:p Jeg bor nær oslo så mange sykehus (kun det jeg vil jobbe på) i nærheten... Jeg har vikariat frem til juni, jeg får kanskje se om dt blir forlenget med f.eks 1 år også begynne prøvingen. slik at jeg i det minste får jobbet 6 av de siste 10 mnd... Blir jeg gravid nå å de ikke forlenger kontrakten er det sikkert ingen som vil ansette meg om jeg er 5mnd på vei... da blir det 4 mnd før fødsel og jeg har jobbet 2 mnd av de siste 6mnd.. om dere skjønner... heh blir gal av alle tankene for og i mot;p hi
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2012 #4 Skrevet 2. februar 2012 vær kynisk, tenk på deg og ditt... Ikke utsett barneplanene pga dette spør du meg. Dersom du blir gravid nå, og ikke får forlenget vikariatet... kanskje du blir sykemeldt før kontrakten går ut?.. .Da teller det evt som ordinær jobbing... Bare en tanke... (må være anonym pga den siste kommentaren der... .he he..)
Revenka78 Skrevet 2. februar 2012 #5 Skrevet 2. februar 2012 Start prøvingen og søk jobb/vikariater. De har ikke lov til å sette deg til siden selv om du skal ut i perm. Jeg er tillitsvalgt i en stor Fagforening på jobb og heldigvis er min arbeidsplass flink til å ivareta de gravide. Om du søker og bare har 2 mnd til perm starter så får du stillingen uansett om du er den best kvalifiserte. Dette gjelder i det offentlige. I det private er det lettere å snike seg unna reglene fordi de ikke har krav til utlysning. At det er 5 i kø før deg høres rart ut siden det uansett er en konkurranse ved tilsetting hvor den best kvalifiserte får stillingen. Er de 5 bedre enn deg?
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2012 #6 Skrevet 2. februar 2012 For meg har dette ikke vært noe problem. jeg er også ganske fersk sykepleier. Jeg fikk sommerjobb, var da gravid. Arbeidstedet ville jeg gjerne at jeg skulle fortsette der etter sommeren. Jeg mistet halveis i svangerskapet samtidig hadde jeg fått en annen jobb den høsten. Den jobben var ikke noe for meg og derfor ble jeg arb.ledig. Det ble ledig et vikariat der hadde hatt sommerjobb, og det fikk jeg. Jeg ble gravid igjen, og jobbet ut vikariatet. Nå er jeg hjemme med en baby og koser meg. Jeg har ingen jobb å gå tilbake til. Men det bekymrer meg ikke. Der jeg jobbet som vikar, de vil gjerne at jeg kommer tilbake. De kan ikke tilby fast jobb. Ellers er det alltid ledig noen stillinger. Nå bor jeg i en stor by. så her mangler det ikke på jobber. Hvilken holdning man har til gravide kan jo variere. Har ikke hørt annet enn hyggleig kommentarer.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2012 #7 Skrevet 2. februar 2012 men la oss si jeg er 5mnd på vei i juni. Hva gjør man da de siste mnd før permisjonen? De 3mnd som er igjen før permisjonen, får jg ikke noe penger da? Om jeg ikke får fortsette i jobben, kan jeg ikke sykemelde meg fra en jobb jeg ikke har? hehe veldig ny på dette feltet. å at noen vil ansette meg for 3mnd tviler jeg på 08:14 de andre står foran med i køen begynte å jobbe der før meg. kvalitetsmessig ligger vi ganske likt. så det går på ansinitet. den som har jobbet der lengst får fast jobb først. de andre ble ferdig likt som meg, og oen ble sykepleiere året får meg:) hi
SnartBaby<3 Skrevet 2. februar 2012 #8 Skrevet 2. februar 2012 Hei. Jeg forstår bekymringene dine.. Er selv i en ganske lik situasjon, untatt at jeg er sykepleier i fast stilling. Har opparbeidet meg full rett til foreldrepenger, men er fortsatt bekymret med tanke på økonomi. Har nettopp tatt opp et boliglån på 2,5 mill, og har derfor ikke mye penger tilovers. På en annen side ønsker vi oss veldig gjerne barn, og det er trist at det kanskje må utsettes på grunn av penger.. Poenget mitt er at selvom du finner deg en fast jobb, så vil det alltid være bekymringer.. Tenk heller på hva du ønsker deg sterkest? Å er det verdt å vente så lenge som flere år?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå