Honningmelon Skrevet 1. februar 2012 #1 Skrevet 1. februar 2012 Har hatt mange innlegg ang jenta mi på 9 mnd som vi har slitt med å få i mat siden hun ble født (sykehusinnleggelse med sonde da hun var 2-3 mnd). Like vanskelig med fast føde. Dette går i perioder, men i starten av desember begynte hun på Zantac pga vi tror hun har refluks, og siden da var spisingen ganske stabil. Må ha noe å leke med, og avledes med det, men stort sett ok. Så nå trodde jeg at det kanskje var over. Men, neida! Nå har matnekten slått til for fult igjen. Hun starter alltid alle måltidene med full nekt. Kniper igjen munnen. Med STOR fantasi i forhold til å finne interessante nok leker, treffe riktig tidspunkt, så kan jeg få inn noen skjeer. Men, blir hun fokusert på spisingen er det full stopp igjen. Vi bruker lang tid på måltidene da jeg må prøve mange ganger med bare den ene skjea med grøt. Nå nekter hun middag helt. Kan til nød heller ta litt brød. Fy, så sliten og lei jeg er! Dette river meg i fillebiter!
Frenzia Skrevet 1. februar 2012 #2 Skrevet 1. februar 2012 Jeg har ikke lest de andre innleggene dine, men kom til å se dette nå, og jeg husker situasjonen med min. Min fikk matnekt omtrent rundt ett år når maten vi serverte ble mer og mer klumpete, og senere ble hun utredet for reflux. Når hun begynte matnekt begynte jeg å lage velling til henne, helt uten klumper. Dette likte hun så godt at vi nesten ikke klarte å avvenne henne igjen. Men så fikk hun i seg masse næring i denne tiden, da, for jeg laget ulike vellinger av ulike produkter, og tilførte ekstra vitaminer. Jeg tror faktisk dette hjalp henne til å begynne å like flere matvarer og smaker, for jeg eksperimenterte med smakstilsetting også. For å avvenne henne da mageklaffen så ut til å ha blitt sterk nok laget vi vellingen tynnere og tynnere, til slutt bare vann, og da ble hun også sulten igjen og begynte å spise. I dag har hun et utrolig sunt og variert kosthold, og elsker fisk og grovt brød. Mitt råd er å ikke stresse så veldig med å lure i barnet mat, for faren er å gi all mat og alle måltider dårlige assosiasjoner. Når du er stresset og anspent, så merker barnet dette, og det blir en forferdelig vond sirkel. Jeg kan jo ikke anbefale deg og råde deg til å gi barnet ditt velling og klumpfri mat, men sier bare at dette fikk oss over kneipa på en skånsom og hyggelig måte. Men dersom du vil prøve med velling, så kan jeg sende deg noen tips til oppskrifter du kan prøve som gir næring og fiber og variasjon.
Honningmelon Skrevet 1. februar 2012 Forfatter #3 Skrevet 1. februar 2012 Problemet er at når hun ikke vil ha, så vil hun ikke ha noe. Og hun har egentlig ikke problemer med klumper heller. Hun nekter å drikke av flaske, og er generelt dårlig til å drikke (også). Syns det er så fryktelig vanskelig å vite hvordan man skal håndtere dette...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå