Gå til innhold

Å steike. Jeg er så sint!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor i et digert byggefelt med dårlig!!! belysning. Med gater og større veier mellom gatene.

Min gutt som nettopp ble syv har fått lov å gå til og fra venner i rimelig nærhet.

Men dette på betingelsen at han bruker refleksvest og jeg vet hvor han er.

Her har det vært ekstremt mange tillitsbrudd.

Han har sneket med seg sykkel uten hjelm og jakke (?)og syklet hele kvelder uten hjelm i gater man skal være 10 år.

Han har gått til andre enn han skulle og ringerunder har vært nødvendig. Han er elendig med refleks og prøver å lure seg unna. Er så lei!

Men i dag fikk han lov å gå til en kamerat. Jeg hadde for ørtiende gang et myndig foredrag om refleks.

Så kjører jeg for å hente et mindre søsken. Ser set løper noen gutterlangs veien. Men en etternøler krysser veien tvert etter jeg kjører forbi så han dulter ani bilen i fart. Jeg stopper straks. Og ser en veimøte skygge stikke innover gata. Mørke klær fra øverst til neders, fullstendig usynlig i mørket og fullstendig hjernedød på ferdsel i gater. Og jo, min sønn uten refleks.

Jeg var skjelven fra før av nesten å kjørt på en unge.

Men når jeg finner ut det et min sønn som svirrer ute uten refleks blir jeg bare så sjukt sint.

Snudde bilen og kjørte etter. Ser han prøver å stikke av.

Ber han hoppe inn i bilen. Har sendt han rett på rommet, uten kvelds.

Det var bare cm fra han ble påkjørt. Han hoppet ut i veien i full fart. Rett på en bil i fart.

Åhhhhhh.. Tror jeg må ta en dram i kveld. Er så skjelven, sint og skuffet :-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tok meg ikke tid å rette så sikkert masse feil.

*pust*

Skrevet

Bortsett fra at jeg ikke ville koble mat og straff mener jeg at det er helt på sin plass det gjør, inkludert å ta seg et glass.

Jeg hadde nok blitt illsint og redd selv, og sikkert truet barnet med at han ikke fikk få utendørs uten hundelenke i nærmeste framtid.

Håper han ser alvoret før det skjer noe alvorlig. Lykke til..

Skrevet

Ja da har vel han mistet godene om å få gå til kompiser på en stund??Skjønner godt at du er sint og skjelven. jeg pleier ofte og stoppe bilen hvis jeg ser barn og voksne uten refleks på små veier. Jeg åpner vinduet og roper at de må ta på seg refleks fordi de er umulige å se. De fleste skvetter såpass at jeg tror de husker det neste gang....

Skrevet

For å si det sånn. Det er første gang i sitt liv han er sendt på rommet uten mat. Men tror jeg må kjøle meg ned før vi tar en prat.

Jeg så alle kameratene hans. For de hadde refleks. Og var et stykke unna. Utenom min sønn som gikk totalt i ett med fortauet. Marineblå fra øverst til nederst.

Hi

Skrevet

Jeg ville nok gitt han kveldsmat og samtidig tatt en nødvendig prat om reglene framover. Om han ikke hører på deg får han holde seg inne til det ikke er nødvendig med refleks lenger. Det er en rimelig konsekvens, synes jeg.

Skrevet

Skjønner du er sint, men sjekker du han ikke før han går ut? Nå er gutten min kun 6 år, men sjekker han alltid før han går ut.

Er det noe jeg har skjønt etter 5 barn, så er det at man ikke kan stole blindt på en 7 åring....

Skrevet

Da har han fått kvelds. På rommet.

Begynner å roe meg nå. Sinnet er vekke. Men er bare så skuffet. Jeg tror ikke jeg kjenner noen som er mer fiksert på refleks enn meg.

Datteren min spøker om at hun må gifte seg i refleksvest. Sier litt om gnålet mitt og skuffelsen når man holder på å nesten kjøre over sitt eget barn som dropper refleksen :(

Hi

Skrevet

du sier du har det har vært ørten tillitsbrudd fra før... kanskje litt strengere konsekvenser kunne ha hjulpet?

Skrevet

Sjekket han selvfølgelig før han gikk. Men han har ikke giddet å ta den på når de gikk fra kameraten.

Ser legger han gledelig igjen jakker, hjelm og refleks.

Hi

Skrevet

Sjekket han selvfølgelig før han gikk. Men han har ikke giddet å ta den på når de gikk fra kameraten.

Ser legger han gledelig igjen jakker, hjelm og refleks.

Hi

Skrevet

Det skal jeg love det blir!

Skrevet

hva med en litt strengerer straff,å være på rommet er en konsekvens som ikke er kjedelig,det er jo leker der.hva med å si han får ikke gå ut etter skoletid i feks 3 dager,og ikke noe tv titting el tv spill.hadde min unge brutt regler stadig hadde det fått en konsekvens som svir litt,da funker det og fjerne goder som brukes hver dag..og belønne hvergang enn ser at regler blir fulgt.

Skrevet

Godt du har roa deg frå sinnet ditt. Å visa skuffelsen er mykje tydeligare og meir virkningsfullt enn å bli kjefta på. Vis han alt du kan kor skuffa du er, så er det større sjanse for å nå inn.

Skrevet

Hva med å kjøpe masse reflekser som du syr fast eller henger fast på jakken? Ikke så lett alltid for en 7-åring og huske alt. Jeg dro på biltema og kjøpte arb.jakker til begge mine barn i høst. De synes det er tøft, og da er jeg sikker på at de alltid har refleks:)

Ellers skjønner jeg godt at du er sint. Hadde nok blitt det selv også, og konsekvensen hadde blitt å ikke få dra ut på besøk på en stund.

Skrevet

Det er din oppgave som mor å sjekke han før han går ut, han er bare 7 år!! skjerp deg.

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Det er din oppgave som mor å sjekke han før han går ut, han er bare 7 år!! skjerp deg.

Og det er din oppgave som ei som skriver på forum, å lese hva som står skrevet. Hun skriver at hun sjekket ham før han gikk ut av huset, men hun har da ingen mulighet til å sjekke ham når han drar fra kameraten!

Skrevet

Reaksjonen din er helt på sin plass synes jeg. Han bør nok ikke få lov til å gå til venner ol på en uke eller to.

For å øke sikkerheten fremover er det kansje lurt å sørge for at alle ytterklærne hans, også støvler luer og bukser, har reflekser fastsydd. Det er ikke like bra som refleksvester, men veldig mye bedre enn ingenting. å bytte ut alle de mørke klærne med lyse vil også hjelpe.

Det går også ann å sy fast refleksbånd ol på innenukser og gensere. Sikkert ike poppulært, men om han stadig går ut uten yttertøy er det bedre enn at han blir påkjørt.

Skrevet

Hadde sydd på refleks eller fått tak i strykemerker med refleks og tatt på alt han hadde. Evnt. må man faktisk prate med kompisenes foreldre og få dem til å sjekke alle ungene før de sender dem ut, det er LIVSfarlig uten refleks. Sørg for at det er refleks på skoene hans, kjøp gule jakker med refleks osv...

Skrevet

Jeg hadde sydd reflekser over hele jakka og buksa og passet på til neste år at jeg kjøpte jakke hvor det var reflekser på fra før, så jeg slapp å sy til neste år :-)

Skrevet

Hi her.

Gutten skal få få reflex der det er mulig å få det. Skal kjøpe hele hylla på Clas Olsen! I tillegg til vest.

Jeg har skjønt en gang for alle at han ikke er tilregnelig til å ta på vest uansett så mye mas det har vært.

Men han får nok ikke gå fritt ute på en liten stund heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...