Anonym bruker Skrevet 1. februar 2012 #2 Skrevet 1. februar 2012 Jeg er for av den ganske enkle grunn at man slår ikke hånden av ungene sine og kutter ut all økonomisk hjelp bare fordi de blir 18.. Dermed burde ikke pappaen slippe unna sin del av støtte til ungen heller - selvsagt kun så lenge barnet går på videregående skole..
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2012 #3 Skrevet 1. februar 2012 Går barnet på videregående, og trenger det for å bli ferdig, så er det greit. Og det er de tilfellene bidrag dekker Men dersom barnet bare går og slenger, eller jobber selv, så skal der ikke være bidrag utover 18 år. Det er det heller ikke. Så ja, jeg er vel for. For det er viktig å få dem gjennom videregående skole.
Mamman til AM&JS Skrevet 1. februar 2012 #5 Skrevet 1. februar 2012 Jeg er for av den ganske enkle grunn at man slår ikke hånden av ungene sine og kutter ut all økonomisk hjelp bare fordi de blir 18.. Dermed burde ikke pappaen slippe unna sin del av støtte til ungen heller - selvsagt kun så lenge barnet går på videregående skole.. Men i de tilfeller hvor ungen bor hjemme hos ikke skilte foreldre så er det greit altså? Vet om mange som ikke har fått/får økonomisk hjelp hjemme med gifte foreldre, hvor ungdommen må jobbe for sine egne penger. Urettferdig?
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2012 #6 Skrevet 1. februar 2012 Så lenge barna går på videregående skole og bor hjemme skal de selvsagt forsørges, studielån kommer tidsnok så det bør de slippe så lenge de går på videregående. Begge foreldrene skal selvfølgelig bidra økonomisk for å få barna sine gjennom videregående skole så jeg er for.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2012 #7 Skrevet 1. februar 2012 Jeg er for av den ganske enkle grunn at man slår ikke hånden av ungene sine og kutter ut all økonomisk hjelp bare fordi de blir 18.. Dermed burde ikke pappaen slippe unna sin del av støtte til ungen heller - selvsagt kun så lenge barnet går på videregående skole.. Men i de tilfeller hvor ungen bor hjemme hos ikke skilte foreldre så er det greit altså? Vet om mange som ikke har fått/får økonomisk hjelp hjemme med gifte foreldre, hvor ungdommen må jobbe for sine egne penger. Urettferdig? De kan selv søke om bidrag fra sine foreldre, selv om foreldrene er gifte.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2012 #8 Skrevet 1. februar 2012 Jeg er for av den ganske enkle grunn at man slår ikke hånden av ungene sine og kutter ut all økonomisk hjelp bare fordi de blir 18.. Dermed burde ikke pappaen slippe unna sin del av støtte til ungen heller - selvsagt kun så lenge barnet går på videregående skole.. Men i de tilfeller hvor ungen bor hjemme hos ikke skilte foreldre så er det greit altså? Vet om mange som ikke har fått/får økonomisk hjelp hjemme med gifte foreldre, hvor ungdommen må jobbe for sine egne penger. Urettferdig? Det å få bidrag fra foreldrene etter 18 år er ikke bare forbeholdt de som har skilte foreldre. Unger med gifte foreldre har også rett på støtte så lenge de går på vg.skole. Får de det ikke frivillig fra de kan de selv søke om bidrag.
☆☆☆ Skrevet 1. februar 2012 #9 Skrevet 1. februar 2012 Men i de tilfeller hvor ungen bor hjemme hos ikke skilte foreldre så er det greit altså? Vet om mange som ikke har fått/får økonomisk hjelp hjemme med gifte foreldre, hvor ungdommen må jobbe for sine egne penger. Urettferdig? Har aldri hørt om noen som må betale for seg hjemme før de er ferdig med videregående, med mindre de mottar bidrag og/eller stipend. Og i de tilfellene er det jo rimelig at en del av pengene går med på å dekke levekostnader. For hjemmeboende på videregående er det vel vanligere å måtte jobbe for lommepenger, mens kost og losji blir dekket av foreldrene? Det er jo ikke urimelig at en del av disse utgiftene blir dekt av bidragspliktig forelder? En annen sak, det var framme i media i fjor at videregående elever som velger å flytte hjemmefra selv om de har tilbud om å bli boende på barnerommet og har en grei reiseavstand til skolen har krav på bidrag fra foreldrene (uavhengig av foreldrenes sivilstatus). Det at man skal kunne velge å flytte sammen med kjæresten og leke voksen samtidig som man letter foreldrene for penger, stiller jeg meg mer tvilende til...
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2012 #10 Skrevet 1. februar 2012 Jeg er for av den ganske enkle grunn at man slår ikke hånden av ungene sine og kutter ut all økonomisk hjelp bare fordi de blir 18.. Dermed burde ikke pappaen slippe unna sin del av støtte til ungen heller - selvsagt kun så lenge barnet går på videregående skole.. Men i de tilfeller hvor ungen bor hjemme hos ikke skilte foreldre så er det greit altså? Vet om mange som ikke har fått/får økonomisk hjelp hjemme med gifte foreldre, hvor ungdommen må jobbe for sine egne penger. Urettferdig? Det er forskjell på å gi ungene lommepenger til sydenturer, fyllekalas, dyre merkeklær osv og å forsørge dem med mat, gratis bolig, skolebøker osv da. En ungdom på 18 år koster penger å ha i hus og den "byrden" må foreldrene dele på! Man kaster ikke ungen sin på dør fordi det fyller 18 år, man forsørger dem så lenge de går på skole. Man kan helt klart sette krav til ungdommen når det kommer til lommepenger, men man krever ikke at de betaler sin egen middag eller ber de flytte på hybel når de har et år igjen på skolen...
Mamman til AM&JS Skrevet 1. februar 2012 #11 Skrevet 1. februar 2012 Jeg er for av den ganske enkle grunn at man slår ikke hånden av ungene sine og kutter ut all økonomisk hjelp bare fordi de blir 18.. Dermed burde ikke pappaen slippe unna sin del av støtte til ungen heller - selvsagt kun så lenge barnet går på videregående skole.. Men i de tilfeller hvor ungen bor hjemme hos ikke skilte foreldre så er det greit altså? Vet om mange som ikke har fått/får økonomisk hjelp hjemme med gifte foreldre, hvor ungdommen må jobbe for sine egne penger. Urettferdig? De kan selv søke om bidrag fra sine foreldre, selv om foreldrene er gifte. Og nettopp det sier sitt, at systemet er helt hull i hodet.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2012 #12 Skrevet 1. februar 2012 I norge har alle foreldre underholdningsplikt til barna er ferdig med videregående skole, det gjelder selvfølgelig begge foreldrene. Skjønner ikke hvorfor den ene av dem skal fritas fra den plikten.... Den som har barnet boende hos seg betaler mat, strøm, litt klær, noen skolebøker, frisørtimer, legetimer, sjampo osv osv, den som ikke har ungdommen boende hos seg bidrar med pengehjelp så ungdommen får fullført skolen. Bare rett og rimelig i mine øyne, og jeg siden ikke det fordi jeg selv mottar bidrag for det gjør jeg ikke
Gjest Heartbroken Skrevet 1. februar 2012 #13 Skrevet 1. februar 2012 Selvsagt skal foreldrene forsørge barna sine!
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 1. februar 2012 #14 Skrevet 1. februar 2012 Helt klart for så leng barnet går på vgs. Alternativet er jo at ungdommen som evt ikke bor hjemme lenger må slutte på skolen og skaffe jobb for å overleve, og det er vel ingen som ønsker? Jeg mottok selv barnebidrag utover 18 år fordi jeg skulle fullføre vgs, og hadde ikke dårlig samvittighet for det. Var snakk om 6-7 mnd ekstra for min far sin del. Etter vgs skaffet jeg meg deltidsjobb ved siden av studiene og klarte meg selv, men det er ikke så lett å kombinere vgs med (nok) jobb som studier med jobb.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå