Anonym bruker Skrevet 1. februar 2012 #1 Skrevet 1. februar 2012 http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/Fratatt-barn--anbefalt-som-fosterhjem-6752807.html#.TylLp8Xa52A Jeg stoler ikke på barnevernet og jeg kommer aldri til å gjøre det heler!
Gjest Heartbroken Skrevet 1. februar 2012 #2 Skrevet 1. februar 2012 Det sier vel egentlig nok om deg!
Gjest sug lut Skrevet 1. februar 2012 #3 Skrevet 1. februar 2012 Gratulerer med en uttalelse som gjør at vi med sikkerhet kan gå ut fra at barnevernet ikke stoler på deg heller, og med langt bedre grunn.
Matrosen og Meg:) Skrevet 1. februar 2012 #4 Skrevet 1. februar 2012 en bør heller ikke stole på alt som står i media!!
☆☆☆ Skrevet 1. februar 2012 #5 Skrevet 1. februar 2012 Jeg finner artikkelen meget tendensiøs. Det blir underkommunisert hele veien at det bare er en vurdering gjort i forbindelse med et kurs, ikke en grundig vurdering av omsorgsevne. Dessuten: En kan ha en kjempeevne til å ta seg av ett barn og ute av stand til å ta seg av et annet. I forhold til det barnet hun ble fratatt er det tydeligvis gjort vurderinger i flere instanser, hun er enda ikke vurdert i forhold til et konkret fosterbarn. En siste ting: Selv om media ikke kan begynne å holde seg unna barnevernssaker da de har en moralsk plikt til å vokte forvaltningen synes jeg de på ingen måte viser ydmykhet i forhold til det faktum at de skriver alle sakene sine på bakgrunn av opplysninger utelukkende fra den ene parten, den andre må ta hensyn taushetsplikt og til at foreldrene ofte har behov for og krav på å beskyttes mot seg selv selv når de "fristiller" barnevernet i forhold til taushetsplikt. I tillegg gjelder taushetsplikten også barnet som ikke har samtykkekompetanse i forhold til å løse noen fra taushetsplikt. Dette kombinert med at mennesker med selvinnsikt sjeldnere enn de som mangler dette kommer i konflikt med barnevernet, gjør at man nesten må regne med at opplysningene som kommer fram i barnevernssaker er sterkt sensurert og vridd på. Skal man vurdere om barnevernet har gjort feil eller ikke kan man ikke basere seg på avisartikler, selv i de sakene som havner i domstolene. Begrunnelsene for kjennelsene er også taushetsbelagt. Jeg velger å tro at når foreldrene først har blitt fratatt barna av barnevernet, og vedtaket er stadfestet av både fylkesnemd og domstol, så er beslutningen høyst sansynlig riktig. Feil skjer nok, på samme måte som det skjer justismord. Men jeg er ikke flinkere til å vurdere dette enn to faginnstanser enn en domstol, særlig ikke med et nøye selektert og vridd utvalg av sakens opplysninger.
HvittHus Skrevet 1. februar 2012 #6 Skrevet 1. februar 2012 Det er fullt mulig å lure Pridelederene. Nå man går kurs som fosterforelder uten egne barn, ser ingen den direkte kontakten man som foreldre har med barn. Alt handler om hva du sier og hvordan du sier det. Har du litt i topplokket, klarer du å komme med de rette ordene, de rette tankene etc, men det er allikevel ikke sikkert at du har det som kreves for å være forelder. Hvordan kan man gjøre Pridekurset bedre? Ja si det. Det er ikke mulig å sjekke fosterforeldrenes reelle foreldreferdigheter hvis de ikke har egne barn. Har de egne barn, ser BV fort om det er noe som skurrer, men for de fosterforeldre som ikke har egne barn, har man ingen slik mulighet. Da sitter man tilbake med magefølelsen til kurslederene og det inntrykk fosterforeldrene har klart å gi. Da kan man komme i den situasjon at enkelte fosterforeldre kommer godkjent ut av Pridekurset, selv om de aldri skulle ha blitt godkjent. I forhold til denne spesielle saken, er det slik at systemene ikke snakker sammen. Det er allikevel godt mulig at denne scammen hadde blitt oppdaget, før et evnt barn var blitt plassert. Det er slik at Bufetat gjør en generell godkjenning som fosterforeldre, men den lokale barneverntjenesten gjør godkjenning på det enkelte barn/forsterhjem. Så da er det bare å håpe at noen hadde registrert navnene i den lokale BVtjenesten.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2012 #7 Skrevet 1. februar 2012 http://www.aftenpost...ml#.TylLp8Xa52A Jeg stoler ikke på barnevernet og jeg kommer aldri til å gjøre det heler! Nå er det ikke barnevernet som avgjør noe som helst. De undersøker, tilbyr tiltak og sier hva de tenker. Det er BUFetat som avgjør overtakelser, og som velger ut og trener fosterforeldre. Så hva du tenker om barnevernet utfra det du leser i linken, har ikke med linkens innhold å gjøre.... Jeg har ikke lenger like stor tillit til barnevernet, men av HELT andre grunner enn de fleste. Jeg opplever nemlig å ikke få hjelpen jeg ber om. Jeg har bedt dem overta omsorgen for ene barnet her, men de vil ikke. For jeg er visstnok for god som omsorgsperson. At jeg sliter meg ut, og søsken lider, teller visst ikke. Jeg opplever faktisk at barnevernet går tom for tiltak, jeg. Og da blir det bare prat og svada fra dem.
ellen-propellen Skrevet 1. februar 2012 #8 Skrevet 1. februar 2012 Personen i reportasjen fikk jo ikke fosterbarn.plassert hos seg. Jeg kjenner noen som har fullført pride kurs,men de kommer nok aldri til å få fosterbarn.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2012 #9 Skrevet 1. februar 2012 Trist å høre! Det er ingen jeg heller melder til barnevernet enn nettopp folk som er livredd barnevernet. Ikke uten grunn selvsagt, men man følger jo gjerne litt ekstra med på foreldre som tydeligvis har et eller annet de prøver å skjule.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2012 #10 Skrevet 1. februar 2012 Hvem er du da 20.11 ??jobber du i barnehage?
Gjest sug lut Skrevet 1. februar 2012 #11 Skrevet 1. februar 2012 (endret) Hvem er du da 20.11 ??jobber du i barnehage? Noen fikk tydeligvis angst-diarré her. Endret 1. februar 2012 av sug lut
Mini84 Skrevet 1. februar 2012 #13 Skrevet 1. februar 2012 Neida, jeg jobber ikke med barn i det hele tatt, så ingenting å frykte der. Som forelder blir det stadig nye bekjentskaper, og jeg hadde blitt veldig skeptisk om en av dem ytret frykt for barnevernet, med mindre de hadde en veldig god grunn. Som jeg sa; jeg melder ikke noen til barnevernet uten grunn, men har jeg en dårlig magefølelse så koster det ikke meg mye å ta den telefonen. Det har jeg også gjort. Er det en ting jeg ikke kan leve med å ha på samvittigheten, så er det å lukke øynene for et barn som kan trenge hjelp. 20:11, som ikke skulle være anonym.
Gjest sug lut Skrevet 1. februar 2012 #14 Skrevet 1. februar 2012 Det er jo masse empiri som viser at jo flere som vet om noe eller observerer noe, for eksempel forhold som barnevernet burde ta tak i, jo mer pulveriseres det opplevde ansvaret for å si fra. Så man bør heller bejuble enn frykte at noen har tatt en prinsipp-beslutning om ikke å bli en av de mange som visste men tidde.
B-real Skrevet 1. februar 2012 #15 Skrevet 1. februar 2012 Kurs uten barn så man får sett samspill med mer, er 1 ting, men jeg kjenner faktisk en dame som mistet barnet sitt pga grov misshandling, hun er i dag fostermor for to barn. Klart man kan begynne å lure...
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2012 #16 Skrevet 1. februar 2012 Ekstremskeptikerne: de bør huske barnevernet gjør mye bra Barnevernelskerne: de bør huske at barnevernet gjør mye feil Vet om både solskinnshistorier og ren heksejakt historier....alt fra en stakkars unge som ble funne i en snøskavl, til der stemor har fått skylden for et syndrom som en unge hadde fått 8 år før hun traff ungen....
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2012 #17 Skrevet 1. februar 2012 Til # 7 Bufetat finner og godkjenner fosterhjem, men bestemmer ingen ting. Barnevernet undersøker og setter inn tiltak, evt. foreslår omsorgsovertakelse, som Fylkesnemnda bestemmer. Det er barnevernet som velger riktig fosterhjem til riktig fosterfamilie fra de allerede godkjente fosterhjemmene til Bufetat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå