Anonym bruker Skrevet 1. februar 2012 #1 Skrevet 1. februar 2012 Jenta mi blir tre år i sommer. I fjor, før hun fylte to, var hun kjempeflink til å si fra når hun måtte bæsje. Jeg var kjempeglad for at det så ut som hun kom til å være "tørr" i løpet av ferien. Men så ville hun plutselig ikke lenger. Hun får klistremerker hvis hun går på do, og det fungerte kjempebra i begynnelsen, men ikke nå lenger. Nå springer hun under et bord eller gjemmer seg bak noe hver gang hun må. Så sitter hun der og trykker. Ingen ting hjelper. Hun bare hyler og sparker hvis jeg prøver å løfte henne opp og si at vi kan gå på do. Flere ganger har hun sagt at hun vil på do etter hun er ferdig å gjøre det i bleien. Er her fler med samme erfaring som kan gi meg noen tips?
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2012 #2 Skrevet 1. februar 2012 Hvis ikke klistremerker fungerer, ville jeg prøvd en annen "metode". Har lest litt av Jesper Juul som er imot det å bruke belønning for ønsket atferd. Da vil barnet gjøre noe for å tilfredsstille den voksne og ikke for sin egen del. Ville gått litt dypere inn i dette og lest mer fagstoff på det om jeg var deg. Har selv ikke erfaring med dette enda, og derfor heller ikke mye kunnskap. Men ut fra Jesper Juul så virker det som han mener at vi voksne skal bruke personlige utsagn fremfor ros og være anerkjennende og nysgjerring f.eks. ("så flink du er som gikk på do" versus "der klarte du å bæsje i do!" eller "nå ble jeg virkelig glad!" / "ånei, nå tisset du i buksa igjen, nå må vi ta på bleie" vs "nå ser jeg at det kom tiss i buksen, kan du fortelle meg hvorfor det skjedde?"). Veldig opptatt av at man skal vise respekt for barnet og snakke til det på en slik måte man kunne snakket til en voksen på en måte. Ikke så god på det så ville heller oppsøkt kildene selv absolutt verdt et forsøk.
To tette og ei badehette Skrevet 1. februar 2012 #3 Skrevet 1. februar 2012 Blir vel hengt her inne for å foreslå dette, men det høres jo ut som om hun kjenner tegnene på forhånd siden hun rekker å gjemme seg under bordet: Jeg hadde fjernet bleia. Blir nok et par truser å vaske (kjøpte billige på HM så jeg bare kasta), men da skjønner hun selv at det er bedre på do. Normalt å gjøre i bleia, men det føles ekkelt når en gjør i trusa så da skjønner hun nok logikken og egeninteressen etter et par ganger. Masse lykke til, og jeg håper frustrasjonen ikke overlumper deg <sender medfølelse>
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2012 #4 Skrevet 1. februar 2012 For meg høres det ut som om hun synes det er for store forventinger og press. Ikke alle som ser det positive med klistremerker og andre belønninger, noen vil bare at det skal forbi gå fred. Jeg hadde selv en slik, belønning drev han i motsatt rettning. Så her måtte vi da bare roe ned treninga og la han finne tilbake når han selv var klar.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2012 #5 Skrevet 1. februar 2012 Hvorfor har hun bleie på? Kanskje det er like greit å ta bleien av for godt. Vips, så er hun tørr. Tipper at det ikke tar mer enn et par uker før hun ikke har uhell heller. Det greieste for deg er nok å vente til det blir mildere i været, slik at uhellene ikke blir altfor omfattende ift klesvask. Kjøp noen fine truser til henne, det er alltid stas.
Himmel og hav Skrevet 1. februar 2012 #6 Skrevet 1. februar 2012 Ro det helt ned. Si til henne at dere kan vente en stund med det å gå på do og slutte med bleie, og at du ikke skal mase på henne på en lang stund. Hun er ikke mer en drøye to og et halvt, og det er ikke alle som er klare enda fysisk eller mentalt. Jeg tror at å ta bleia av et barn som allerede viser så stor motvilje mot å gå på do, bare vil gjøre vondt verre. Det er vel ikke så om å gjøre å slutte med bleie? Om hun ikke slutter nå, så er hun nok uten bleie som konfirmant uansett
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 1. februar 2012 #7 Skrevet 1. februar 2012 Tisser hun på do? Vanligvis er det enklere å begynne der. Min treåring sluttet med vanlig bleie da hun var 2,5 år, men bæsjer ennå i bleie. Får henne ikke til å gå på do, hun henter en bleie selv når hun må bæsje, går et sted og gjør fra seg, og så tar vi av bleien. Vi får henne heller ikke til å slutte med dette, har lokket med premier i det vide og brede, men det hjelper ikke. Hun må ta det i sitt eget tempo. Men det er jo absolutt et sted å begynne for dere å tisse på do, så kanskje resten kommer av seg selv.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2012 #8 Skrevet 1. februar 2012 Men dere som sier det er for tidlig... Hvorfor klarte hun å si fra nesten hver gang hun måtte bæsje i flere uker før hun fylte to? Hun kjenner jo selv at hun må siden hun gjemmer seg. Hun tisser på do av og til. Kjenner det også, for hun sier fra når hun sitter i badekaret for eksempel. Da tar jeg henne opp så hun får tisse på do. Lurer på om jeg skal kjøpe en sånn musical potty eller hva det kalles. Sånn som lager lyd når barnet gjør noe i den. HI
SiriViri Skrevet 1. februar 2012 #9 Skrevet 1. februar 2012 Jenta mi blir tre år i sommer. I fjor, før hun fylte to, var hun kjempeflink til å si fra når hun måtte bæsje. Jeg var kjempeglad for at det så ut som hun kom til å være "tørr" i løpet av ferien. Men så ville hun plutselig ikke lenger. Hun får klistremerker hvis hun går på do, og det fungerte kjempebra i begynnelsen, men ikke nå lenger. Nå springer hun under et bord eller gjemmer seg bak noe hver gang hun må. Så sitter hun der og trykker. Ingen ting hjelper. Hun bare hyler og sparker hvis jeg prøver å løfte henne opp og si at vi kan gå på do. Flere ganger har hun sagt at hun vil på do etter hun er ferdig å gjøre det i bleien. Er her fler med samme erfaring som kan gi meg noen tips? Min sønn på 3,5 gjør det samme..... Og ingenting av belønninger eller straffetiltak hjelper, har holdt på i over ett år og i perioder har han sag fra og tisset på do, samt vi tar av bleie hver dag og setter han på do det er bæsjen som er problemet. Tar vi av han bleie så holder han seg... Går på do og tisser men ikke noe bæsjing. Han kan holde seg I flere dager... Og deretter bæsjer når han har på seg natt bleie Evt er i bhg der han forts har bleie på..... V
Himmel og hav Skrevet 1. februar 2012 #10 Skrevet 1. februar 2012 Men dere som sier det er for tidlig... Hvorfor klarte hun å si fra nesten hver gang hun måtte bæsje i flere uker før hun fylte to? Hun kjenner jo selv at hun må siden hun gjemmer seg. Hun tisser på do av og til. Kjenner det også, for hun sier fra når hun sitter i badekaret for eksempel. Da tar jeg henne opp så hun får tisse på do. Lurer på om jeg skal kjøpe en sånn musical potty eller hva det kalles. Sånn som lager lyd når barnet gjør noe i den. HI Som med de fleste av oss, så var det vel spennende og moro en stund, og så gikk hun lei. Helt vanlig med barn. I tillegg, om det blir litt styr og mas rundt dette, så skal du ikke se bort fra at det er litt trass rundt dette også. Hvorfor er det så om å gjøre at hun blir bleiefri akkurat nå? Er det ikke bedre at hun får gjøre det frivillig og i sitt eget tempo? Du kan uansett ikke tvinge henne tørr...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå