Anonym bruker Skrevet 1. februar 2012 #1 Skrevet 1. februar 2012 Hvilke ting deler man på og hvilke deler man ikke på? Slik vi gjør det nå så fører vi begge to over ca like mye til regningskontoen, og sitter igjen med 8-9 000 hver etterpå som vi bruker til mat, bensin, klær og annet forbruk. Problemet er at mannen min på mystisk vis (han er utstyrsfreak og trives veldig godt på biltema, jula, xxl osv) alltid er blakk etter to uker, sånn at jeg må kjøpe mat resten av måneden, eller han bruker kredittkort. (som forsåvidt blir betalt ned hver måned) Resultatet er at vi sjelden får mulighet til å spare penger på BSU/fond, for vi bruker sikkert godt over 20 000 i måneden på div hushold og prioriterer jo alltid å betale ned kredittkortet. Det syns jeg ikke noe om så nå skal vi (jeg) prøve å få endret det. Jeg mener at sånt utstyr må jo gå på "hobby-posten" som vi ikke bør bruke mer enn 1000 kr mnd på hver. Han mener det må gå på posten som er "til familien" og derfor er mye større. Om vi trenger en ny høytrykksspyler, hyllesystem til garasjen eller et stativ for å smøre ski, så kommer det hele familien til gode og er ikke hobbygreier. Samtidig mener han at hvis han skal måtte ta sånne familieting på hobbyposten, så må jeg ta barneklær og barneutstyr på min hobbypost siden jeg kjøper ting som ikke er strengt nødvendig, eller kjøper nytt når det er mulig å finne brukt. Og så minner han meg stadig om hvor mye penger vi sparer på at han kan skru bil selv så vi slipper å bruke verksted. Han får forøvrig telefon ukentlig fra naboer som lurer på om de kan få låne noe utstyr av oss, verktøy o.l. Så mistenker at han har relativt mye mer enn hva som er vanlig... Har jeg egentlig noe å slå i bordet med? Har dere noen gode argumenter jeg kan bruke?
Julestrømpa Skrevet 1. februar 2012 #2 Skrevet 1. februar 2012 Hva med å opprette en matkonto og en sparekonto? Og det dere sitter igjen med begge to kan dere bruke på det som måtte passe. Jeg ser på klær som en større nødvendighet enn verktøy og stativ til skismøring. Hvis han mener du bør kjøpe brukt kan du jo vise han Finn.no, masse fint verktøy og duppedingser der også. Jeg hadde ikke funnet meg i det, men alle er vi jo forkjellige.
Underveis --> Skrevet 1. februar 2012 #3 Skrevet 1. februar 2012 Enig med Julestrømpa. Egen konto for sparing, som betales på lik linje med regningene. Samme med egen konto for mat. Dere kan til og med ha egen konto for barna der dere setter inn barnetrygd osv. Til slutt sitter dere igjen med en sum penger som dere kan bruke til hva dere vil. Dersom utstyr skal kjøpes til fellesen (uavhengig om du eller mannen mener det går på fellesen), så skal dette avgjøres av dere begge. Som f.eks. høytryksspyler, nye hyller i garagen, nye ski til barna etc. Deres største problem er vel kommunikasjonen, tror jeg ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå