Anonym bruker Skrevet 1. februar 2012 #1 Skrevet 1. februar 2012 http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/Lavkarbo-er-uanstendig-6753310.html#.TyjtmBwxVxA
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2012 #2 Skrevet 1. februar 2012 Enig. Lavkarbo er en egoistisk diett. Man bruker opp ressurser.
Mrs. Bouquet Skrevet 1. februar 2012 #3 Skrevet 1. februar 2012 Hva skulle jeg få ut av det? En god latter var vel alt.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2012 #4 Skrevet 1. februar 2012 FOr noen få, tror jeg lavkarbo er måten og leve på. For noen få er det veien ut av en tykk og syk kropp. Men for flertallet som følger dietten, er den totalt unødvenidg, og ødeleggende for verdens økosystem og skadelig. Det finnes folk som dør om de ikke får tilført karbohydrater, og det finnes folk som kan dø om de ikke får i seg kjøtt..Begge deler veldig sjeldent, og man kan ikke si at det gjelder for hele verden, om man finner ut at en selv lider av dette. På samme måte kan ikke en person som har blitt slank og frisk av lavkarbo si at det er rett måte og leve på for alle, selv gikk jeg ned SUPERrask, MYE, ved og kutte ut alt synlig (og usynlig) fett,- men jeg kan ikke si det er riktig for alle. Fet mat gir meg sureoppstøt, treg mage, magesmerter, kvalme, tretthet, kviser og ødem. KArbohydrater tåler jeg VELDIG godt. ) Dessuten så har veldig, veldig mange av de som lever,- særlig for å gå ned i vekt, på lavkarbo, misforstått det grunnleggende som de OPPRINNELIGE lavkarboforkjemperne jobbet for,- det er TILSATT, RAFFINERT sukker vi skal være obs på! Naturlig sukker i melk, frukt og grønnsaker og kornprodukter skal vi ikke bekymre oss for,- det er det skjulte sukker i halv- og helfabrikat som er synderen man vil til livs. Om man samtidig tenker fullkorn fremfor finmel og hvit ris osv,- så har man kommet langt på vei... Leste en gang en bok, husker ikke hva den het. Men der var cluet at man må VELGE mellom og spise hovedvekt av karbohydrater eller fett i hvert MåLTID...Ikke sånn generelt enten fett eller karbohydrater resten av livet..Men et måltid burde bestå av en viss andel proteiner, også skulle resten være ENTEN fettrikt ELLER karbohydratrikt...Ikke begge deler, og det var viktig og balanserer disse måltid, slik at man spiste nok fett og karbohydrater, summa, summarum skulle man i løpet av noen dager spise like stor mengde av disse...Bare ikke SAMTIDIG altså.....DETTE har jeg tro på, for tenker man seg om, så består all den MEST usunne maten av masse fett,- OG masse karbohydrater,- sammen skaper de en symbioseeftekt som trigger folk til og lettere legge på seg,- og ikke minst,- spise mer...Tenk chips,- karbohydratrike poteter fritert i fett..Sjokolade,- masse sukker i kombinasjon med fett....Tenk på det man synes SMAKER best,- ofte måltid som har mye fett OG sukker
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2012 #5 Skrevet 1. februar 2012 Som Hellstrøm så dint sa det; Lavkarbo er en kjempefin diett. For diabetikere. Ikke for alle andre.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2012 #6 Skrevet 1. februar 2012 Lavkarbo trenger ikke bety at den eneste man spiser er egg, bacon og ost. Jeg spiser ikke mer kjøtt nå enn før, ost har jeg alltid hatt på brødskiva, eneste forskjellen nå er at brødskiven er byttet ut med hjemmelagde knekkebrød av frø og nøtter. Følger du dr. hexeberg, så kutter man også ut all brus (til og med lettbrus), dette er i hvert fall en miljøfordel. Samme gjelder juice. Det skal tross alt produseres og fraktes. Jeg kjøper f eks pølser fra grøstad gris, og tror neppe en 3 pk med lavkarbopølse forurenser mer enn en 10 pk fra gilde.... Potetene er byttet ut med grønnsaker, mye av dette kommer fra lokale bønder. Hva er galt med grønnsaker? Dyrker til om med en del av dem selv om sommeren. Dog sjelden jeg hører om folk som kjerner eget mel av egen kornproduksjon. Så jeg fortsetter å være lavkarbofanatiker med god samvittighet.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2012 #7 Skrevet 1. februar 2012 Haha, det er en artikkel om lavkarbo og så klistrer de inn bilde av biff med pommes frites... Noen som ikke har skjønt hva det dreier seg om i alle fall.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2012 #8 Skrevet 1. februar 2012 ikke for å kuppe tråden men.... hva hvis du lever på lavkarbo i 3 år og går ned 20 kilo.. Kan man da noen gang slutte på lavkarbo eller bare legger man på seg alle kiloene pluss litt til da? Driver selv å slanker meg litt, men gjør det på den tradisjonelle måten.. Spise mindre og oftere, ikke sukker/godis i ukedagene, drikker mye vann og trener litt. Men i helgene kan jeg skeie ut litt. Føler liksom at det er mer overkommelig enn å legge om hele kostholdet totalt. Har gått ned 4 kilo så langt på 1,5 mnd uten de alt for store endringene. Skjønner at lavkarbo kanskje er tingen for diabetikere eller andre som har prøvd det jeg har gjort uten resultater. I min vennegjeng brukses labkarbo over en lav sko, for raske resultater... Flere av dem gidder ikke trene fordi går jo på lavkarbo.. Kan jo ikke være bra? noen som kan svare meg på det? Bare av nysgjerrighet altså
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2012 #9 Skrevet 1. februar 2012 Folk som sier at lavkarbo ikke er en diett ser jeg på med samme øyne som folk som sier at Jehovas Vitner ikke er en sekt
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2012 #10 Skrevet 1. februar 2012 Samtidig som folk går på lavkarbo gidder de fleste ikke trene. Selvfølgelig trenger du ikke karbohydrater hvis du ikke forbrenner energi og bare sitter ved dataen! Veldig få har skjønt at balansert og allsidig kosthold og moderat trening er det sunneste. Med lavkarbo kan man bli tynn ja, i enkelte tilfeller. Men er det pent å være tynn og utrent? Nope. Ikke er det spesielt sunt heller. Jeg har selv bestandig vært tynn, men ikke trent de siste årene da jeg ikke hadde mulighet (sykdom og 100% alene med små barn uten avlastning). Jeg merker STOR forskjell på kroppen, og skulle heller vært litt tykkere men mer stram.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2012 #11 Skrevet 1. februar 2012 Tror mer på Lavkalori enn lavkarbo.. Men jeg er en av de som faktisk får dårlig mage av brød og div karbs. Jeg elsker sauser, smør og fett. Når jeg gikk på lavkarbo, følte jeg meg fresh, men visste jeg åt masse fett.. det fikk meg ikke til og føle meg så frisk egentlig.. Jeg føler meg 10 ganger mer sunn nå som jeg går på lavkalori. For da må man faktisk rett og slett spise sunn og mager mat.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2012 #12 Skrevet 1. februar 2012 Tja, jeg spiser jevnt over veldig lite karbohydrater uten at jeg går på noe lavkarbodiett (eller har noen lavkarbolivsstil). Det går på at jeg ikke tåler karbohydrater så godt (legger ikke nødvendigvis på meg), men jeg blir mer slapp og sliten av det slik kosthold, dessuten er det mye tyngre for magen min å jobbe med. Derfor holder jeg meg unna karbohydrater i hverdagen - jeg spiser ikke brød eller knekkebrød (med unntak av hjemmelaget knekkebrød), og jeg holder meg unna matvarer med mye sukker (det sier seg jo selv at jeg da snakker om godteri, chips +++). Det er jo usunne ting man uansett ikke bør spise mengder av. Nå spiser jeg kun fisk og ikke annen type kjøtt, så jeg føler ikke at jeg stapper i meg mer enn andre som vanligvis har mye karbohydrater i sitt kosthold. Ikke spiser jeg enorme mengder med ost og fett heller, men jeg spiser veldig mye grønt, en god del fisk og en god del nøtter. Ellers dropper jeg ikke bananen, for den elsker jeg, og det hender selvsagt at jeg tar noen dager hvor jeg spiser sjokolade eller pizza. Har ikke dårlig samvittighet fordi jeg spiser den maten som passer min livsstil best.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 1. februar 2012 #13 Skrevet 1. februar 2012 Jeg synes hun dama som nevnte "grovkarbo" i en artikkel her forleden dag hadde et godt poeng. Karbohydrater i seg selv er ikke farlig, ei heller fett. Men får man i seg for mye av feil type, så kan det bli farlig. Det man i utgangspunktet bør holde seg til, er det som er grovt, grønt og magert, og så sper man på med sunt fett fra for eksempel fisk, nøtter osv.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2012 #14 Skrevet 1. februar 2012 Nå er vel ikke lavkarbo strengt tatt det som er den største utfordringen for menneskeheten, miljøet og jorda vår. Det er faktisk ikke mer enn et musepiss i havet. Synes folk som tror de har noe vettugt å si bør beskjeftige seg med temaer som faktisk har litt påvirkning.
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 1. februar 2012 #15 Skrevet 1. februar 2012 Alle trenger karbohydrater av den enkle grunn at en del av hjernen ikke kan nyttiggjøre seg annen næring enn dette. Derfor er jeg skeptisk til lavlavkarbo over tid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå