Gå til innhold

Hva skal til for at dere ringer 113?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har gjort det? Hva skulle til? Hvordan følte dere dere mottatt osv? Hva er eventuelt alternativet? Sykehuset? Legen? Legevakten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fant moren min bevisstløs i en stol... jeg fikk ikke liv i hu uansett hva jeg gjorde, men hun pustet; så jeg ringte faktisk legen hennes :P og fikk streng beskjed om å legge på og ringe 113 med det samme. De kom etter få min.

Ellers ringte mannen min 113 her om dagen når jeg lå i sengen og skrek over leggkramper... men han er litt lettstresset :P

Skrevet

Når du spør hvordan jeg følte meg mottatt, har jeg en liten klage. Moren min var bevisstløs fordi hun hadde fått foreskrevet flere ulike medisiner som mot smerter etter en leddoperasjon, som rett og slett ble for mye for henne, så hun gikk inn i koma.

Hun hadde sittet i stolen hele natten, og satt i pysjen, og hadde selvsagt ikke ryddet eller stelt seg eller noe. Hun visste jo ikke selv hvordan hun kom til å reagere på disse medisinene heller.

Da ambulansepersonalet kom så de seg rundt også spurte de om jeg fant henne slik. Jeg svarte at ja, slik satt hun da jeg kom. "ja, dette er vel som det pleier å være" snøftet ambulansedamen. Jeg ble ganske satt ut, men gikk i forsvar. Nei slik pleier det slettes ikke å være. Jeg bad dem også være forsiktige med armen hennes siden hun var nyoperert, men allikevel bar det henne etter armene og beina som et nyskutt rådyr...

Skrevet

Ringt to ganger til 113. Ene gangen var første gangen datteren min hadde feberkramper. Den andre gangen fikk plutselig samboeren min KJEMPEVONDT i brystet. Ble godt mottat begge gangene heldigvis ;)

Skrevet

Jeg har ringt en gang da jeg skjønte at en venninne hadde forsøkt å ta selvmord ved tabletter. Jeg måtte ringe 113 og sende folk ut for å leite etter henne, fordi jeg ikke visste hvor hun befant seg. ( en annen landsdel)

Først var de litt mistroiske, og de ringte meg opp igjen et par ganger for å kontrollere hvem jeg var osv. Men de klarte finne jenta, som de så vidt berget livet på. Heldigvis.

Skrevet

Jeg har aldri ringt privat, bare i jobbsammenheng.. Jobbet da i hjemmesykepleien og måtte et par ganger ringe 113 pga svært dårlige pasienter. Alltid godt mottatt og tatt på alvor, men så vet jeg jo også mye om hvilke symptomer som er mer alvorlige og vet hva de i andre enden er interressert i å vite.. Har jobbet i akuttmottak som sykepleier selv..

Skrevet

Ringt 113 én gang, da venninna mi hadde hoppet ut av et vindu, og landet 2,5 etasje nedenfor med sterke ryggsmerter.

Vi skjønte hverken, hva eller hvorfor - så vi ringte.

Ble godt mottatt, de var proffe og raske - og jeg fikk bli med i forsetet. Var vel 15 år den gangen.

Skrevet

Jeg er sykepleier og har kjørt ambulanse i 7 år... den gylne regel er at " det er bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite!" Dersom du er i tvil, så ring. De som sitter på AMK er proffe, og vil som regel tolke ditt behov for hjelp... Ikke vær redd for å ringe om du trenger hjelp!

Gjest Alt inkludert
Skrevet

Jeg har heldigvis sluppet å ringe ang nære og kjære, men har ringt en gang da jeg var vitne til en trafikkulykke.

De var hyggelige de jeg snakket med, men de hadde fått en tlf ang samme ulykken rett før jeg ringte. Så da var de allerede på vei.

Skrevet

En gang, da var jeg på jobb. Ble tatt på alvor med engang og syns jeg fikk den hjelpen/veiledning jeg trengte. til ambulansepersonell kom.

Jeg ringer når noe er akutt, noe som ikke kan vente.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...