Gå til innhold

Permittinger / oppsigelser..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har peiling på hvordan en slik prosess kan/skal foregå..

Hos oss er flertallet organisert i fagforening X, mens andre er organisert andre steder.. Lønnsforhandlinger forgår bare mellom arbeidsgiver og X. Hvordan vil en permitteringsprosess foregå? Skal alle fagforeningene involveres? Hva med de som ikke er organisert? Må de gå først?

Som dere sikkert skjønner er det varslet permitteringer hos oss, og nå er jeg veldig usikker å fremtiden.. Bli og se an situasjonen, eller begynne å sende ut cv'er med en gang..

Men mest av alt er jeg usikker fordi jeg kan tilnærmet ingenting om slike prosesser i arbeidslivet...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vanlige er at de med kortest ansenitet går først, uavhengig av hvor de er organisert.

Men det er selvfølgelig unntak, det er jo arbeidsoppgaver ikke alle kan ta osv og da må den med rett utdanning og erfaring til disse arbeidsoppgavene få beholde jobben om det er oppgaver som fremdeles må gjøres.

På arbeidsplassen til mannen min var de noen som fikk tilbud om tidlig pensjonering, noen ble omplassert innad i bedriften, noen arbeidsoppgaver og stillinger ble slått sammen også måtte selvfølgelig noen permitteres. Noen valgte å slutte selv, de fant andre jobber og sa opp før de ble permittert. Andre ble permittert og fant andre jobber så de sa opp mens de gikk permittert.

De som etter flere runder med permitteringer til slutt fikk sparken var de med lavest ansenitet,

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...