Anonym bruker Skrevet 31. januar 2012 #1 Skrevet 31. januar 2012 Tannlegeforeningen mener at det skal man... Kontroller tannpussen til barna
Gjest sug lut Skrevet 31. januar 2012 #2 Skrevet 31. januar 2012 Jøss, de har aldri prøvd å komme seg inn på badet for å hente tamponger når fjortenåringen har okkupert det i en halvtime, i hvert fall. Tør ikke engang å tenke på hvordan man skulle gå fram for å "sjekke tannpuss" utover å spørre og få et grettent grynt og et dørsmell tilbake.
<3 lykkeligeida er mamma <3 Skrevet 31. januar 2012 #3 Skrevet 31. januar 2012 eeeh... når jeg var 14 klarte jeg veldig fint det selv. det blir for dumt. et år til du er konfirmant liksom.
Mor Løvehjerte Skrevet 31. januar 2012 #4 Skrevet 31. januar 2012 Fins barnesoldater på samme alder. Da burde minstekravet være at 14-åringer i Norge pusser sine egne tenner.
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 31. januar 2012 #5 Skrevet 31. januar 2012 Må korrigere deg litt. Det står: "Tannlegeforeningen går nå ut å anbefaler at du kontrollerer kvaliteten på tannpussen fram til at barna er 12–14 år" Altså: Man kan kontrollere til barna er 14 år. Og har man et barn / tenåring som er jævlig sløv med tannpussen og som allerede begynner å få tannproblemer så burde man kontrollere. Sånn bare for å pirkelirke litt
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2012 #6 Skrevet 31. januar 2012 Må korrigere deg litt. Det står: "Tannlegeforeningen går nå ut å anbefaler at du kontrollerer kvaliteten på tannpussen fram til at barna er 12–14 år" Altså: Man kan kontrollere til barna er 14 år. Og har man et barn / tenåring som er jævlig sløv med tannpussen og som allerede begynner å få tannproblemer så burde man kontrollere. Sånn bare for å pirkelirke litt Fra teksten: Bjørkevik er enig med Rolstad om at barna bør få hjelpe til å pusse tennene fram til de er rundt 14år. Hun forstår likevel at det kan være upopulært å skulle pusse tennene på tenåringsbarna. De fleste barn vil gjerne pusse tennene selv fra rundt 6–7 års alderen. – En måte å gjøre det på er å la morgenpussen gå sin gang for så å hjelpe til og pusse over tennene før leggetid. Altså å pusse for dem...
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2012 #7 Skrevet 31. januar 2012 Lurer virkelig på hvordan nordmenn er en generasjon eller to frem i tid.... Så et "nanny" program for en tid tilbake der nannyen reagerte med vantro over at mor fremdeles pusset tennene på sin 7 år gamle sønn. Og lurte på hvordan i all verden sønnen hennes skulle klare å bli selvstendig når foreldrene gjorde slike ting for han....
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2012 #8 Skrevet 1. februar 2012 Hmm... hva med å lære barna å gjøre det ordentlig til å begynne med. En 14 åring vet hva som skjer dersom de slurver.
SnekkerPelle Skrevet 1. februar 2012 #9 Skrevet 1. februar 2012 Jøsses! Jeg håper jeg har lært barna å pusse tennene innen den tid!
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2012 #10 Skrevet 1. februar 2012 Må korrigere deg litt. Det står: "Tannlegeforeningen går nå ut å anbefaler at du kontrollerer kvaliteten på tannpussen fram til at barna er 12–14 år" Altså: Man kan kontrollere til barna er 14 år. Og har man et barn / tenåring som er jævlig sløv med tannpussen og som allerede begynner å få tannproblemer så burde man kontrollere. Sånn bare for å pirkelirke litt Jeg er nysgjerrig, hvordan ser du for deg den kontrollen?
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2012 #11 Skrevet 1. februar 2012 Må korrigere deg litt. Det står: "Tannlegeforeningen går nå ut å anbefaler at du kontrollerer kvaliteten på tannpussen fram til at barna er 12–14 år" Altså: Man kan kontrollere til barna er 14 år. Og har man et barn / tenåring som er jævlig sløv med tannpussen og som allerede begynner å få tannproblemer så burde man kontrollere. Sånn bare for å pirkelirke litt Jeg er nysgjerrig, hvordan ser du for deg den kontrollen? Det må du faktisk spørre tannlegeforeningen om, siden det er de som sier det.
Himmel og hav Skrevet 1. februar 2012 #12 Skrevet 1. februar 2012 Kall meg gjerne gal, men jeg sjekker tennene til tenåringene her i huset med jevne mellomrom. Eldstemann er sløv med det, og yngste slurver i perioder. I og med at det er en arvelig emaljefeil i familien, så er det ekstra viktig med rene tenner. Noen ganger ber jeg bare om å få se, og sender de evt tilbake for å pusse på nytt, og andre ganger får de en sånn tyggetabelett som setter av farge der det er plakk. Funker helt greit her i huset
Brillefint - Jadda! Skrevet 1. februar 2012 #13 Skrevet 1. februar 2012 Tannlegeforeningen mener at det skal man... Kontroller tannpussen til barna Ja, men helt ærlig så finnes det mange svært umodne (særlig gutter) 14-åringer som ikke tar vare på tennene sine. Har sett mang en ungdomsskoleelev med brune syreskadde tenner - som neppe pusses daglig. Cola og dataspill til de sovner i løpet av natta en gang - uten tannpuss. Mange gutter som holder på slik.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 1. februar 2012 #14 Skrevet 1. februar 2012 Kall meg gjerne gal, men jeg sjekker tennene til tenåringene her i huset med jevne mellomrom. Eldstemann er sløv med det, og yngste slurver i perioder. I og med at det er en arvelig emaljefeil i familien, så er det ekstra viktig med rene tenner. Noen ganger ber jeg bare om å få se, og sender de evt tilbake for å pusse på nytt, og andre ganger får de en sånn tyggetabelett som setter av farge der det er plakk. Funker helt greit her i huset Hvor får du tak i slike tabletter? På apoteket? Her er eldstemann på 9 år begynt å ville pusse helt selv. Vi pusser fortsatt over 4-6 kvelder i uken da jeg mener han er for liten til å pusse helt alene. Han mener han pusser godt nok. Jeg klarer overhode ikke å se om tenner er godt nok pusset (hvordan ser man det da?), så en slik tablett ville vært genial for se om han faktisk pusser bra nok selv.
Gjest 00000 Skrevet 1. februar 2012 #15 Skrevet 1. februar 2012 På apotektet, de er røde. Legger igjen rødfarge der det ikke er pusset gått nok
Himmel og hav Skrevet 1. februar 2012 #16 Skrevet 1. februar 2012 Kall meg gjerne gal, men jeg sjekker tennene til tenåringene her i huset med jevne mellomrom. Eldstemann er sløv med det, og yngste slurver i perioder. I og med at det er en arvelig emaljefeil i familien, så er det ekstra viktig med rene tenner. Noen ganger ber jeg bare om å få se, og sender de evt tilbake for å pusse på nytt, og andre ganger får de en sånn tyggetabelett som setter av farge der det er plakk. Funker helt greit her i huset Hvor får du tak i slike tabletter? På apoteket? Her er eldstemann på 9 år begynt å ville pusse helt selv. Vi pusser fortsatt over 4-6 kvelder i uken da jeg mener han er for liten til å pusse helt alene. Han mener han pusser godt nok. Jeg klarer overhode ikke å se om tenner er godt nok pusset (hvordan ser man det da?), så en slik tablett ville vært genial for se om han faktisk pusser bra nok selv. På apotektet, de er røde. Legger igjen rødfarge der det ikke er pusset gått nok Jepp, akkurat de som 00000 sier
lille sprelle Skrevet 1. februar 2012 #17 Skrevet 1. februar 2012 Vi ble "utsatt" for rød tablett hver eneste lørdag etter egen tannpuss i mange år. Det var alltid litt spennende å se om vi hadde vært flinke nok eller om det lå igjen litt rødt noe sted. Veldig glad for at de fremdeles finnes, mitt barn skal også få den når hun blir større.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå