ellen-propellen Skrevet 31. januar 2012 #1 Skrevet 31. januar 2012 I disse niqab debatt tider hører jeg ofte at "finlandshette er jo forbudt". Stemmer det? Noen flinke googlere som har link til loven?
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 31. januar 2012 #2 Skrevet 31. januar 2012 Det er ikke forbudt med finlandshette, men det er forbudt for deltakere i et arrangement (som feks. i en demonstrasjon) å opptre maskert, unntatt for deltakere i skuespill, maskerade eller lignende, ifølge politiloven § 11
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2012 #3 Skrevet 31. januar 2012 Har ikke funnet at det er forbudt, men at det naturlig nok ikke er ok å bruke for eksempel inne i en butikk, og at det naturlig nok vil bli reaksjoner på det. Derfor regnes det som noe det er "ulovlig" å ha på inne i banker og butikker osv. Norsk skikk og bruk er jo å ikke bruke lue innendørs uansett. Ikke mange årene siden det var store debatter om ungdommer osm ville bruke caps og lue inne, for eksempel på skole, der det ble erklært fy-fy. Frp fremmet forslag i 2010 om å forby heldekkende drakter, masker og finnlandshetter i offentligheten. Det mente da de røde at ville være i strid mot yttringsfriheten. Derfor ble ikke noen av de forbudt, selv om at det som sakt regnes som galt å bruke på "unaturlige plasser." Tipser om et veldig bra innlegg, for de som lurer på hvordan det er å gå i heldekkende drakt i Oslos gater. Meget spennende skildring av helnorsk ikkemuslimsk journalist. Min dag med niqab i Oslos gater - VG Nett om Elisabeth Skarsbø Moen kommentererwww.vg.noKom deg tilbake til Saudi-Arabia! Folk som deg er verre enn SS under krigen!, roper mannen på utsiden av niqaben min.
ellen-propellen Skrevet 31. januar 2012 Forfatter #4 Skrevet 31. januar 2012 Takk:) Jeg har lest blogginnleggene og diskuterer dem nå med en kollega. Han påstår at finlandshette er forbudt
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 31. januar 2012 #5 Skrevet 31. januar 2012 Takk:) Jeg har lest blogginnleggene og diskuterer dem nå med en kollega. Han påstår at finlandshette er forbudt Da tar han feil. Det er ikke forbudt med finlandshette i Norge, verken på fjellet eller i det offentlige rom. Men det er som hun over her sier: Det er ikke ansett som vanlig eller normalt å feks. besøke banken med finlandshetten på og enhver bank, butikk, pub etc. kan sette kleskoder for de besøkende. Feks. at man ikke kan komme inn i russeklær, i hang-around-klær, i supporter-klær, med finlandshette etc. Og slike regler må man følge, men det er ikke nedfelt i loven at finlandshette er forbudt, bortsett fra ved arrangementer der man ikke har lov til å opptre maskert.
ellen-propellen Skrevet 31. januar 2012 Forfatter #6 Skrevet 31. januar 2012 jeg elsker å vinne diskusjoner! Takker og bukker :-D Håper dagligvarene snart setter opp noen kleskoder. Svette halvnakne menn som henger over grønnsakene er ekkelt om sommeren :-S (Ekkelt hele året,men mest vanlig om sommeren)
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2012 #7 Skrevet 31. januar 2012 jeg elsker å vinne diskusjoner! Takker og bukker :-D Håper dagligvarene snart setter opp noen kleskoder. Svette halvnakne menn som henger over grønnsakene er ekkelt om sommeren :-S (Ekkelt hele året,men mest vanlig om sommeren) Enig! Nordmenn er faktisk verst i verden på det der, og avskydd og beryktet for det i sydenland. :S
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå